Britský Land Rover je známy výrobou áut, ktoré sa osvedčujú v teréne a zároveň poskytujú dávku extravagancie a prepychu. A model Range Rover jasne definuje okázalý luxus. Už na prvý pohľad pôsobí mohutné SUV s dĺžkou jemne vyše päť metrov majestátne. Temný vzhľad, obrovské 23-palcové kolesá, čierne brzdové strmene, široký postoj, zatmavené zadné svetlá splývajúce s karosériou. To však stále nie je nič oproti tomu, čo nájdete vnútri. Verzia Autobiography je vo svete luxusných SUV ikonická.

Pocit domova a pohodlia v interiéri navodia hrubo tkané koberce s dlhým vlasom. Či vstúpite do auta vpredu alebo vzadu alebo otvoríte batožinový priestor, všade nájdete podlahu pokrytú mäkučkým kobercom.

Výbava bežných áut sa zameriava na cestujúcich vpredu, no modely tohto kalibru o nič neukracujú ani zadných pasažierov, práve naopak. S Range Roverom predsa často jazdí profesionálny šofér a majiteľ sa vezie vzadu. Človek má chuť sadnúť si na pohodlné zadné sedadlo, vyzuť si topánky a povedať: „James, vyrážame.“ Dve pohodlné zadné kreslá sú elektricky nastaviteľné a ponúkajú vyhrievanie aj masáž, počas ktorej si cestujúci ponorí hlavu do mäkkej opierky. V strede je k dispozícii dotyková obrazovka, cez ktorú je možné ovládať množstvo funkcií. Podľa nálady si možno meniť podsvietenie interiéru, zatemniť posuvné panoramatické strešné okno či zadné okná elektrickými roletkami. Aj vodič si však príde na svoje. Akúkoľvek funkciu je možné do detailu personalizovať. Nechcete aby vás hrialo celé sedadlo? Dobre, vyberiete si teda buď sedaciu časť, alebo operadlo.

Vpredu dominuje veľký volant, ktorého vonkajšiu obrubu tvorí les-klá drevená dyha. V zime je kvalitný materiál poriadne studený, našťastie je volant vyhrievaný. No na takéto luxusné pomery trvá zahriatie trochu dlho. Sedadlá s mäkučkými hlavovými opierkami sú čalúnené jemnou prírodnou kožou a cestujúci vpredu majú k dispozícii aj „kapitánske“ lakťové opierky. Výrobca dostáva ďalší bod za to, že aj keď v celom interiéri sa nachádza množstvo kože, za jazdy sa neozýva žiadne vŕzganie z otierania komponentov o seba. Celkovo je výber materiálov a vzhľad kabíny famózny, pôsobí kvalitne až honosne.

Adekvátny motor

Range Rover D350 (MHEV) poháňa trojlitrový šesťvalcový turbodiesel s dvomi turbodúchadlami. Šesťvalec je niečo, čo dnes už tak často nezažijete. Hladko si pradie a má absolútne kultivovaný chod. Má mohutný ťah, no zároveň ho takmer nepočuť, vonku ani vnútri. Cestovanie akusticky dotvára iba aerodynamický šum. Motor perfektne spolupracuje s osemstupňovou automatickou prevodovkou. Preraďuje jemne a plynulo.

Range Rover D350 Autobiography
  • Motor naftový šesťvalec
  • Pohon všetky kolesá
  • Max. výkon 285 kW (350 k)
  • Krútiaci moment 700 Nm
  • Prevodovka samočinná osemstupňová
  • Zrýchlenie 0 – 100 km/h 6,1 s
  • Max. rýchlosť 234 km/h
  • Batožinový priestor 818 l
  • Spotreba WLTP 7,7 l/100 km
  • Cena vozidla 179 597 eur

Spotreba paliva je tiež témou, ktorou vie tento aristokrat potešiť. Náš celkový priemer bol 8,6 l/100 km. A aj pri jazde dlhej 500 kilometrov s plne obsadeným a naloženým autom vyšla spotreba paliva na 8,7 l/100 km. Najnižšia v rámci testovacieho týždňa dosiahla 8,1 l/100 km.

Napriek rozmerom je Range Rover veľmi obratný, šikovne využíva natáčanie zadných kolies. Inak by bola jazda v meste s takým dlhým a širokým autom komplikovaná.

Skvelý podvozok

Range Rover je autom hodným superlatívov, no ten najväčší ešte len prichádza. Týka sa podvozka. Ten doslova hltá nerovnosti – tak, že cestujúci majú pocit, že stále jazdia po rovnom asfalte. Pri jazde pôsobí Range Rover absolútne pokojne a vyrovnane. Rýchle zákruty zvláda bez akéhokoľvek kolísania karosérie.

K mojim najvýraznejším dojmom z jazdy s Range Roverom patrí sebavedomý, kultivovaný a efektívny chod motora a noblesa, s akou toto veľké a ťažké, ale zároveň agilné SUV jazdí. A ten podvozok! Všetky funkcie a prvky výbavy už iba dotvárajú prepychovú atmosféru počas vyrovnaného cestovania. Výnimočné auto s výnimočnou cenou. 

Krátke správy

Kompaktný elektromobil

Kia digitálne predstavila nový model EV4, ktorý ponúkne dve karosárske varianty – sedan a hatchback. Ide o mimoriadne dôležitý model, ktorý bude akousi alternatívou ku tradičnému kompaktnému hatchbacku Ceed. EV4 je navrhnutý podľa dizajnovej filozofie „Opposites United“, ktorá kombinuje ostré línie s funkčnými prvkami. Technické detaily sa dozvieme asi už čoskoro.

Extrémne Xiaomi

Čínske Xiaomi so svojím novým elektrickým výkonným modelom SU7 Ultra láme rekordy. Na okruhu v Šanghaji časom 2:09,944 minúty vytvoril nový rekord pre sériové vozidlá. Prekonal výkon auta Porsche Taycan Turbo GT.

Cesta ako nabíjačka

Na dvojkilometrovom úseku diaľnice pri francúzskej obci Angervilliers integrovali do vozovky masívne kovové prvky – cievky na indukčné nabíjanie elektrických vozidiel. Podľa jednej štúdie by takéto indukčné nabíjacie trasy mohli znížiť emisie nákladných vozidiel až o 86 percent. Do roku 2030 by ich mohlo byť v prevádzke tritisíc kilometrov.