Vo svete pokračuje dopyt po nemeckých autách. V prémiových značkách zbiera silné predajné body aj bavorská značka BMW. Za posledných jedenásť mesiacov nemecká automobilka hlási celosvetovo 1,51 milióna predaných vozidiel čím prekonala svoj celoročný rekord z minulého roka. V novembri našla zákazníkov pre bezmála 139-tisíc vozidiel, čo predstavuje medziročný nárast o 7,7 percent. Vedenie BMW hovorí, že zaznamenalo najlepší novembrový výkon v histórii, čo pomôže splniť plán produkcie 1,6 milióna kusov v tomto roku. Od roku 2000 sa výroba v skupine zdvojnásobila.

Hnacím motorom predajného úspechu sú teraz najmä modely BMW X3 a BMW päťkovej a šestkovej rady. Značka BMW sa na celkovom odbyte podieľa 82 percentami. Za ňou nasledujú MINI a Rolls-Royce. Pokles o viac ako pätinu v poslednom mesiaci v skupine mala len motocyklová divízia Husqvarna Motorcycles.

Automobilka sa pýši predajnými úspechmi na všetkých hlavných trhoch. V Európe, kde predaj automobilov dlhodobo klesá, zvýšilo BMW predaje o viac ako osem percent na 776-tisíc kusov. V krajinách EÚ patrí BMW šesť percentný podiel na trhu s autami, čo ju radí na siedme miesto. V Ázii automobilke stúpli predaje od začiatku roku o tretinu na 342-tisíc kusov. Silným trhom ostáva Čína, kde sa predaje BWM zvýšili o dve pätiny. V USA je BMW spolu s konkurentom Mercedes-Benz najpredávanješou značkou vo svojej kategórii.

V krajinách s označením BRIKT (Brazília, Rusko, India, Južná Kórea a Turecko) mala BMW v tomto roku v priemere polovičné prírastky. Firma tu aj masívne investuje do marketingu a vybudovania siete dodávateľov. Do budúcna majú výsledkom BMW pomôcť aj elektromobily i3 a i8, ktoré automobilka nedávno predstavila.

Predajné úspechy sa pretavujú aj vo výkonoch BMW. Tržby za tri štvrťroky prekonali 50 miliárd eur a čistý zisk v sa medziročne zdvojnásobil na 4,1 miliardy eur. Výsledky oceňujú aj ratingové agentúry. Standard &Poor´s prideľuje agentúre dlhodobý rating A- s pozitívnym výhľadom. Moody´s automobilku  hodnotí známkou A2 so stabilným výhľadom.

Hrubá marža automobilovej divízie v BMW presahuje 21 percent a patrí medzi najvyššie v brandži. Firma má rozbehnuté veľké investície. Na výskum a vývoj dala 2,6 miliardy eur, teda 5,1 percenta z celkových tržieb.

Investori na burze oceňujú aj silnú finančnú hotovosť a rýchlolikvidné aktíva, kde má automobilka k dispozícii viac ako 6,7 miliardy eur. Závislosť na financovaní z cudzích zdrojov sa znižuje. Hodnota akcií BMW sa od marca 2009 sa približne strojnásobila. V tomto roku ale klesla o štyri percentá na 55,4 eura.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP