Trh s novými osobnými autami na Slovensku dostal impulz. Policajné štatistiky v júli zaznamenali 6 252 nových registrácií. Keď tento údaj porovnáme s júlom 2011, medziročný nárast predstavuje rovných 12%. Píše sa to v správe Združenia automobilového priemyslu SR.
My dodávame, že po marcovom výsledku (6 427) je ten júlový druhý najlepší v tomto roku. Ak uvážime, že predchádzajúce mesiace priniesli prepad dopytu (v máji o 8,7 % a v júni o 5,1 %) a júl patrí do dovolenkového obdobia, kedy sa motivácia obyvateľov k nákupom nového auta ochladzuje, potom je to trochu podozrivý rezultát.
V podozrení očakávania
Už pri analýze trhu za jún sme vyslovili predpoklad, že avizované zvýšenie registračných poplatkov pred ich zavedením, prechodne zvýši dopyt. Doposiaľ každá dopredu avizovaná Jóbova zvesť mala podobný účinok. Ale už v júli, keď začnú platiť až v októbri?
Združenie automobilového priemyslu SR slovami jeho viceprezidenta Pavla Prepjaka túto teóriu živí. Argumentuje najmä trhovým segmentom SUV. Toho sa budú zvýšené poplatky týkať prakticky v plnom rozsahu. A vskutku SUV zaznamenali 1 041 nových registrácií, teda najlepší tohtoročný výsledok. Špeciálne sme sa preto pozreli na štatistiku najžiadanejšieho SUV Kia Sportage. Jeho predaj stúpol z júnových 132 kusov na 176 v júli. No PR Specialist spoločnosti Kia Motors Sales Slovensko Zora Kalousková vidí za rastom dopytu skôr ponuku priaznivejšieho financovania nákupu automobilov Kia.
Na júlovom medziročnom raste dopytu (celkovo + 669 predaných kusov) tradične najviac ryžovala Škoda. Na jej konto ide takmer polovica prírastku registrácií. Lenže mala masívnu a údajne aj úspešnú mediálnu kampaň počas pretekov Tour de France a k tomu aktuálne širokú ponuku skladových zásob. Aj z ďalších diskusií so zástupcami importérskych spoločností vyplýva, že očakávaniam zvýšených registračných poplatkov pripisujú zatiaľ (na rozdiel od ZAP SR) len marginálny vplyv na raste záujmu o nové autá.
Samozrejme je problém oddeliť vplyv mediálnych kampaní, cenových akcií a očakávaní trhu. Rast dopytu v júli však ostáva faktom. A tak sme oslovili ešte protagonistov prémiových značiek Mercedes – Benz a Audi. Ich stanoviská sa diametrálne líšia. Ilja Majda, PR manažér Mercedes-Benz Slovakia, vplyv očakávaného zvýšenia registračných poplatkov na rast predaja nepotvrdil. Zato Andrej Gerstner – šéf marketingu spoločnosti Porsche Slovakia sa k názoru P. Prepjaka prihlásil, pritom argumentoval vyjadreniami dílerov. Ale... Audi síce zaznamenalo významný medziročný progres, no v tomto roku predalo v júli len o jedno auto viac ako v júni. A v kategórii SUV bolo v júni ešte úspešnejšie ako v júli.
Tak, ako je to vlastne. Možno budeme múdrejší na základe augustových a najmä septembrových analýz automobilového trhu.
Rebríček najpredávanejších modelov | ||
(ks) | ||
Por. | Typový rad | 1. – 7./ 2012 |
1. | Škoda Fabia | 3 250 |
2. | Škoda Octavia 2 | 3 045 |
3. | Škoda Octavia Tour | 1 240 |
4. | Kia Cee´d | 1 126 |
5. | Hyundai i30 | 1 043 |
6. | VW Golf | 890 |
7. | Suzuki SX4 | 876 |
8. | Kia Sportage | 851 |
9. | VW Polo | 798 |
10. | Škoda Yeti | 717 |
Prameň: ZAP SR |
Nové autá kupujú hlavne firmy
Celková bilancia trhu nových osobných automobilov za sedem mesiacov ostáva priaznivá. Tých 40 568 registrácií od počiatku roka znamená plusové saldo o 2 %. Nebyť hojného júla, bolo by trh možno už v mínuse.
V tejto súvislosti ZAP SR akcentuje fakt, že až 61,8 % podiel z celkového počtu registrácií majú na konte osobné autá určené na podnikateľské účely. V bratislavskom okrese dosahujú dokonca podiel 81,1 %.
Poradie značiek podľa počtu registrácií vedie aj naďalej s náskokom Škoda pred 2. VW a 3. Kia. Ani na ďalších miestach prvej desiatky, ktorú uzatvára Ford sa v priebehu júla nič nezmenilo. Top ten modelov zas neohrozene vedie trio automobilov Škoda v poradí – Fabia, Octavia 2 a Octavia Tour. Ba nezmenené poradie evidujeme až po pozíciu číslo 8. Práve na ňu postúpila Kia Sportage, kým VW Polo kleslo na deviatu. Škoda Yeti desiate miesto uhájila.
Predaj nových osobných automobilov | |||||
Poradie | Značka | ||||
7./2012 | 7./2011 | 1. – 8./2012 | 1. – 7./ 2011 | ||
1. | Škoda | 1 321 | 997 | 9 568 | 8 051 |
2. | VW | 574 | 522 | 3 793 | 3 119 |
3. | Kia | 547 | 414 | 3 060 | 2 784 |
4. | Hyundai | 400 | 333 | 2 550 | 2 218 |
5. | Renault | 414 | 309 | 2 445 | 2 575 |
6. | Peugeot | 354 | 343 | 2 244 | 2 440 |
7. | Opel | 233 | 186 | 1 496 | 1 795 |
8. | Citroën | 220 | 265 | 1 417 | 1 836 |
9. | Suzuki | 259 | 200 | 1 416 | 1 347 |
10. | Ford | 156 | 232 | 1 293 | 1 616 |
11. | BMW | 191 | 275 | 1 197 | 1 570 |
12. | Toyota | 175 | 137 | 1 163 | 1 249 |
13. | Audi | 174 | 110 | 1 010 | 836 |
14. | Mercedes–Benz | 153 | 121 | 979 | 847 |
15. | Nissan | 153 | 116 | 964 | 834 |
16. | Chevrolet | 129 | 140 | 957 | 820 |
17. | Seat | 115 | 227 | 902 | 1 378 |
18. | Dacia | 117 | 180 | 899 | 1 110 |
19. | Fiat | 150 | 139 | 849 | 930 |
20. | Honda | 135 | 44 | 584 | 481 |
21. | Mazda | 72 | 53 | 435 | 356 |
22. | Mitsubishi | 26 | 69 | 291 | 475 |
23. | Volvo | 46 | 52 | 249 | 343 |
24. | Land Rover | 15 | 13 | 140 | 88 |
25. | Mini | 33 | 42 | 124 | 164 |
26. | Subaru | 14 | 20 | 106 | 130 |
27. | Porsche | 11 | 8 | 83 | 59 |
28. | Jeep | 16 | 0 | 79 | 18 |
29. | Lancia | 12 | 7 | 70 | 30 |
30. | Alfa Romeo | 12 | 11 | 66 | 97 |
31. | Lada-Vaz | 14 | 5 | 59 | 54 |
32. | Lexus | 7 | 6 | 39 | 62 |
33. | Jaguar | 4 | 5 | 28 | 20 |
34. | Smart | 0 | 1 | 7 | 10 |
35. | Ssang Yong | 0 | 0 | 6 | 2 |
36. – 41. | Cadillac | 0 | 0 | 0 | 0 |
36. – 41. | Dodge | 0 | 0 | 0 | 6 |
36. – 41. | Chrysler | 0 | 0 | 0 | 2 |
36. – 41. | Iveco | 0 | 0 | 0 | 0 |
36. – 41. | Knaus | 0 | 0 | 0 | 1 |
36. – 41. | Saab | 0 | 1 | 0 | 13 |
Spolu | 6 252 | 5 583 | 40 568 | 39 766 | |
Prameň: Združenie automobilového priemyslu SR | |||||
Pozn.: Poradie podľa výsledkov za 1. – 7./2012 | |||||
1. Škoda Fabia
2. Škoda Octavia II
3. Škoda Octavia Tour
4. Kia Cee´d
5. Hyundai i30
6. VW Golf
7. Suzuki SX4
8. Kia Sportage
9. VW Polo
10. Škoda Yeti
Foto – Škoda, VW, Kia, Suzuki, Hyundai