Slovenský automobilový priemysel by mal tento rok dosiahnuť najvyššiu produkciu vo svojej histórii. Kým vlani ťahala výrobu najmä žilinská fabrika juhokórejskej Kie a najmä v druhej polovici roka začal sekundovať bratislavský Volkswagen, v roku 2011 by mali čísla stúpať všetkým trom továrňam, spolu citeľne nad hranicu 600-tisíc vyrobených áut. Slovenský automobilový priemysel prekonal očakávania pokrízového obnovenia rastu už minulý rok.
Ešte vlani na jar nestor slovenskej autobrandže, prezident Združenia automobilového priemyslu Jozef Uhrík, označil za potenciálny úspech prekonanie hranice pol milióna áut vyrobených na Slovensku. Nepochybne tak spravil pod vplyvom výsledku krízového roku 2009, keď sa slovenská automobilová produkcia prepadla na 463-tisíc vozidiel. Začiatkom týždňa ale v rozhovore pre denník Pravda oznámil, že všetky tri montážne fabriky automobiliek napokon vyprodukovali 557-tisíc vozidiel. To znamená vyše 20-percentný medziročný rast. Ak by sa tento rok naplnilo očakávanie 13-percentného rastu, opustilo by tento rok výrobné linky slovenských montážnych závodov takmer 630-tisíc áut.
Jednoznačným ťahúňom slovenskej automobilovej výroby bola vlani žilinská fabrika juhokórejskej Kie. Ako nedávno TRENDU povedal nový prezident Kia Motors Slovensko Čong Mjong-čchul, produkcia 229-tisíc vozidiel prekonala ešte aj posledný 224-tisícový odhad. Postupný facelift všetkých troch variantov modelu cee´d a nástup koncernových kompaktných SUV Hyundai ix35 a Kia Sportage do výroby aj na trh hnali spoľahlivo výrobu nahor. Nechali tak fabriku zabudnúť na krízový rok 2009, keď jej brány opustilo niečo vyše 150-tisíc vozidiel. Rásť by mala aj tento rok.
Aj keď by mala slovenská dcéra nemeckej automobilky Volkswagen oficiálne ohlásiť svoj podiel na vlaňajšej automobilovej produkcii až takmer o mesiac, je isté, že bude reportovať rast. Po katastrofálnom roku 2009, keď útlm dopytu po luxusných autách zrazil produkciu bratislavskej továrne na ani nie 106-tisíc vozidiel, prinieslo aj jej vynovenie portfólia rast. Nová generácia luxusných SUV Volkswagen Touareg a Porsche Cayenne si pomerne rýchlo našla na pokrízovom trhu fanúšikov a bratislavská výroba musela zvýšiť obrátky. Už za prvých šesť mesiacov roku 2010 stúpla výroba medziročne o 43 percent a 65-tisíc vozidiel veštilo poriadny nárast. Hlavný nápor dopytu z trhov pritom prišiel až na jeseň, koncom augusta prešla fabrika na nepretržitú prevádzku.
Možno preto predpokladať, že vyrobila v druhom polroku ešte viac áut. V plnej prevádzke pokračuje fabrika Volkswagenu aj tento rok, navyše popri tom finišuje s prípravou nového produktu. Už koncom roka by mohli jej štatistiky začať zdvíhať aj nové malé autá pod značkami Volkswagenu, Škody a Seat na platforme New Small Family. Vysoký nárast možno očakávať v roku 2011, keď sa naplno rozbehne výroba mestských áut na báze konceptu Up!. Po jej plnom nábehu bude mať fabrika výrobnú kapacitu 400-tisíc áut ročne.
Naopak, smerom nadol zamierila vlani výroba v trnavskej továrni PSA Peugeot Citroën. Francúzska aliancia bola predvlani s vyše 207-tisícovou produkciou najväčším výrobcom áut na Slovensku. Nemálo vtedy vyťažila z protikrízových opatrení viacerých vlád, ktoré podporili najmä predaj malých áut šrotovným. Za minulý rok ale ostala jej produkcia výrazne pod 200-tisícovou hranicou.
Automobilka síce v lete ohlásila zvýšenie výroby MPV Citroën C3 Picasso z 310 na 356 kusov denne, pričom toto vozidlo produkuje iba v Trnave, výrobu druhého modelu Peugeot 207 však mohla okrem výkyvov na trhu do istej miery ovplyvniť aj politika. Ako príjemca krízovej pôžičky od štátu mala automobilka teoreticky motiváciu produkovať ho najmä v francúzskej fabrike. Na jar by už manažment automobilky mal rozhodovať bez záväzkov voči Parížu. Automobilka začiatkom mesiaca zverejnila, že z dvoch miliárd eur zostávajúcej štátnej výpomoci vráti do konca februára miliardu a druhú do konca apríla.
Ilustračné foto na titulke - TASR/Pavol Ďurčo