Audi rozširuje svoju ponuku smerom nadol – do segmentu malých áut. Vlastne sa do neho po nie celkom vydarenom experimente s modelom A2 vracia. Tentokrát trojdverovým hatchbackom, ktorý sa dizajnérom podaril už na prvý pokus. K tejto nezáväznej úvahe vedie markantná podobnosť so štúdiou Audi Metroproject Quattro.

V porovnaní s ňou evidujeme jedinú zásadnú zmenu – prítomnosť stredného stĺpika karosérie. Nie je to síce až také efektné riešenie, ale z hľadiska pevnosti skeletu určite efektívnejšie. Za pozornosť stojí aj fakt, že A1 sa v aerodynamickom tuneli podarilo ofúkať na súčiniteľ aerodynamického odporu 0,32. Na malé auto dobrý výsledok. O tom, že Audi A1 sa do segmentu B naozaj zmestí, vypovedajú jeho základné rozmery: 3,95 m x 1,74 m x 1,42 m (dĺžka, šírka, výška v mm).

Novinka využíva spoločnú podlahovú platformu s VW Polo (ale aj Škodou Fabia, či Seatom Ibiza). Pripomína to napríklad rovnako dlhým rázvorom 2,47 m. Technická podobnosť pokračuje závesmi kolies na vzperách McPherson vpredu a vlečenými ramenami spojenými torznou tyčou vzadu. Riadenie podporuje elektrický posilňovač, styk s vozovkou sprostredkovávajú päťnásťpalcové až osemnásťpalcové kolesá (dva väčšie formáty za príplatok). Štvormiestnemu interiéru sekunduje batožinový priestor s kapacitou 267 litrov.

Základ palety alternujúcich motorov obsadil malý prepĺňaný štvorvalec s priamym vstrekovaním benzínu 1,2 TSI vyladený na maximálny výkon 63 kW (86 k). Náročnejších motoristov osloví jeho zväčšená kópia 1,4 TSI (90 kW/122 k). Ponuku vyvažujú dva turbodiesly TDI CR s jednotným zdvihovým objemom 1,6 l a dvoma hladinami maximálneho výkonu (66 kW/90 k, resp. 77 kW/105 k). Práve verzia osadená výkonnejším z nich je najdynamickejšia. Z pokoja na 100 km/h akceleruje za 10,8 sekundy a dosahuje maximálnu rýchlosť 187 km/h. Pritom má pozoruhodne malý apetít – 3,9 l nafty na 100 km v kombinovanom cykle. Krotkejší vznetový derivát vykazuje ešte o desatinku litra nižšiu spotrebu. Kompletná štvorica motorov profituje zo štandardne montovaného systému Start/Stop a inteligentného alternátora. V závislosti na použitej pohonnej jednotke po jej boku zaujíma miesto päťstupňová, alebo šesťstupňová manuálna prevodovka, prípadne sedemstupňová S Tronic.

Audi A1 v sériovej podobe oslávi svetovú výstavnú premiéru začiatkom marca v Ženeve. Termín začiatku predaja ostáva zatiaľ hmlistý – druhý polrok 2010.  

Zdroj: 011

Zdroj: 04

Zdroj: 02

Zdroj: 03

Zdroj: 05

Zdroj: 06

Foto – Audi