Automobilový svet jazdí na rôzne rýchlostné stupne. Americký trh s autami napreduje najrýchlejšie, čínsky rast sa spomaľuje a európsky predaj zaradil spiatočku. Novembrový odbyt za Atlantikom stúpol podľa portálu Edmunds AutoObserver o nečakane silných štrnásť percent na 994-tisíc kusov. Je to najviac od apríla a súčasne najlepší novembrový výkon od roku 2007.

Za posledných dvanásť mesiacov sa predalo spolu 13,6 milióna vozidiel, najviac od augusta 2009. Najväčším tempom rástli predaje automobiliek Chrysler a Volkswagen, ktoré zosilneli o viac ako 40 percent. V sólo značkách vystrelil nahor o 46 percent predaj prémiového Mercedesu-Benz.

Prebral sa aj predaj japonských automobiliek vrátane Toyoty, ktorej stúpol medziročne odbyt o bezmála sedem percent na 138-tisíc kusov. Išlo o prvý rast predaja za posledných sedem mesiacov. Trhový podiel Toyoty v USA podľa údajov Autodata ale medziročne mierne klesol na 13,9 percenta. S bezmála pätinovým podielom velí značka GM, ktorá v novembri predala viac ako 180-tisíc vozidiel. Dvojka trhu Ford zvýšila predaje o 13 percent na 166-tisíc vozidiel.

Americké aj zahraničné automobilky profitovali z lepšiacej sa spotrebiteľskej nálady za morom. Nezamestnanosť v USA zostáva vysoká, ale prestala rásť. Spolu s dôverou podnikateľov, že krajina ani budúci rok nespadne do recesie to obnovilo výdavky domácností.

„Trh je riadne vysoko, ceny palív sú dole,“ komentuje priaznivý vývoj s predajmi automobilov viceprezident Nissanu Al Castignetti. Japonská automobilka zvýšila v tomto roku predaj na druhom najväčšom trhu s autami o 16 percent. Aj prezident najväčšej americkej automobilky General Motors vidí oživenie a verí v ďalší rast predaja. Domáci analytici odhadujú, že tohtoročný predaj prekročí métu 13 miliónov automobilov, čo bude súčasne druhý rok v rade, keď po kríze odbyt v USA stúpol medziročne o viac ako jeden milión kusov.

Spotrebitelia sú späť a nebrzdia ich ani rastúce ceny.  Podľa prepočtov portálu TrueCar.com priemerná ceny osobných a ľahkých úžitkových vozidiel medziročne stúpla o štyri percentá na 30 317 dolárov. Oproti októbru sa zvýšila o pol percenta, teda o 164 dolárov. Predajom pomáha aj nutnosť obmeny automobilového parku. Priemerný vek vozidiel na amerických cestách v dôsledku krízy stúpol na 11 rokov. V roku 2007 dosahoval deväť rokov.

V produkcii automobilov Spojené štáty v poslednej dekáde ale strácajú. Z 12,8 milióna vozidiel vyrobených v roku 2000 klesla v minulom roku produkcia o dve pätiny na 7,8 milióna vozidiel, čo krajinu zaradilo za Čínu a Japonsko na tretie miesto vo svetovom rebríčku. Japonsko v minulom roku vyrobilo 9,6 milióna vozidiel. Čína prekonala vo výrobe áut americkú veľmoc po prvý raz v roku 2008. Japoncom sa podarilo USA prekonať v roku 2006.

Ilustračné foto na titulke - SITA / AP