Ak ešte donedávna boli kórejské automobilky vnímané ako tie, ktoré vyrábajú modely len ťažko konkurujúce západným, už to neplatí. Z pohľadu dizajnu či bezpečnosti a teraz aj kvality.

Obidve juhokórejské značky patriace do jednej skupiny Kia i Hyundai sa umiestnili na čele hodnotenia v spoločnosti prémiových mien.

Rebríčku dominuje už tretí rok po sebe nemecká automobilka Porsche. Hneď za ňou sa umiestnila Kia a za britským výrobcom vozidiel Jaguar skončil štvrtý Hyundai.

Štúdia skúma počiatočnú kvalitu vozidiel a vychádza z problémov, ktoré s nimi ich noví majitelia majú počas prvých 90 dní. Kvalita je určená počtom problémov na sto vozidiel, čiže čím nižšie skóre, tým dopadla značka lepšie. Medziročne sa priemerná kvalita značiek v štúdií zlepšila s počtom 112 problémov o tri percentá. K najčastejším poruchám patrili technologické - párovanie zariadení prostredníctvom Bluetooth či technológia na rozpoznávanie hlasu.

Ak mali kórejské automobilky ešte pred niekoľkými rokmi nie práve najlepšie renomé, teraz dopadli najlepšie s priemerným počtom 90 problémov na sto áut. Medziročne tak počet chýb zredukovali až o jedenásť.

O japonských sa zas vždy hovorilo, že práve v oblasti kvality a spoľahlivosti ide o špičku. To však podľa J.D. Power and Associates pri nových modeloch už nie tak úplne platí. Medziročne síce kvalitu o niečo zlepšili, no krok s celým odvetvím neudržali a prvýkrát sa po takmer troch desaťročiach ocitli pod priemerom všetkých značiek, keď im narátali až 114 chýb. Prvýkrát sa tak dokonca stalo, že Japoncov predbehli aj európske automobilky, ktoré nazbierali v priemere 113 chýb na sto automobilov. Americké značky skončili rovnako ako japonské.

„Japonské značky boli dlho vnímané ako zlatý štandard v kvalite vozidiel. A aj keď sa japonské automobilky zlepšujú, sú tu ďalšie značky, najvýraznejšie kórejské, ktoré naozaj zrýchľujú v zlepšeniach,“ vyhlásil Renee Stephens, viceprezident pre kvalitu automobilov v J.D. Power. Dodal, že výrobcovia, ktorí sa umiestnili na čele sa výrazne nezlepšujú iba pri vylepšovaní starých modelov, ale aj nové vyrábajú v podstatne vyššej kvalite.

V štúdii úplne pohorel taliansko-americký výrobca automobilov Fiat Chrysler, keď sa jeho značky umiestnili na chvoste. Poslednému Fiatu narátali až 161 problémov, Chrysleru 143 a Jeepu, ktorý vyrába tá istá skupina o dva menej.