Disky nie sú len vecou výzoru, na určitých povrchoch má väčší disk s širšou pneumatikou lepšiu priľnavosť a aj vyššiu bezpečnosť. Je bežná situácia, že pri kúpe nového auta sú niektoré príplatky za väčšie disky enormné. Preto veľa zákazníkov alternatívne obutie rieši dodatočne. A nie všetky disky sadnú na konkrétne auto. Tak ako pneumatiky, aj disky majú svoj vlastný kód obsahujúci všetky potrebné údaje.Podobne ako priemer pneumatiky, i rozmery diskov využívajú na označenie palce namiesto milimetrov.
Prepočet palcov na milimetre znamená nutnosť násobenia koeficientom 25,4. Rozmer vyjadruje na prvý pohľad zložitý kód, napríklad 7Jx15 5/120 ET 45. Pri dešifrovaní treba vedieť, že prvé dve čísla značia šírku medzi dvoma pätkami (7 palcov) a priemer (15 palcov). Väčšina hliníkových diskov má pätku typu J, a preto sa niekedy neuvádza. Naproti tomu, plechové môžu mať aj typ B, či typ 3.
Zlomok nasledujúci za označením v palcoch už využíva inú jednotku, je v milimetroch. Čitateľ zlomku naznačuje, koľko montážnych dier sa na disku nachádza a menovateľ určuje ich vzdialenosť.Súčasné modely koncernu Volkswagen majú väčšinou hodnotu 5/112, BMW 5/120, Mercedes tiež 5/112 a najzvláštnejšie rozmery tradične využívajú Japonci v Nissane a Honde, kde je hodnota 5/114,3.
Číslo za kombináciou ET prezrádza tzv. zális disku. Je to vzdialenosť medzi rovinou prechádzajúcou stredom disku a rovinou dosadacej plochy disku. Ak ET0 znamená, že disk je zarovnaný s karosériou, potom ET45 prezradí, že koleso bude schované v blatníku a zase záporná hodnota posunie koleso von z blatníka. Každú z hodnôt stanovuje výrobca, aby nedochádzalo ku kontaktu pneumatiky s blatníkom, či vnútornými komponentmi nápravy. Okrem prejazdov po nerovnostiach má hodnota ET veľký význam na prednej náprave. Kolesá, ktoré sú až príliš zapustené do karosérie by mohli mať problém pri úplnom zatočení, kedy by dochádzalo ku kontaktu s vnútorným blatníkom.
Ak sedia všetky rozmery, teda šírka, priemer a aj ET, stále nie je vyhraté. Dôležité je pri výmene diskov za nové skontrolovať aj priemer stredového otvoru. Práve ten centruje disk pri montáži a výrobcovia ho nemajú štandardizovaný. Keď je otvor väčší, dá sa ako medzikus použiť redukčný krúžok. Ak by otvory ostali väčšie, mohlo by dôjsť k nežiaducim vibráciám. Ideálny stav nastane, v prípade, keď je otvor zhodný s priemerom potrebným pre daný automobil. Údaj ako jediný nie je uvedený v technickom preukaze.
Koleso samotné je pripevnené buď skrutkami, alebo matkami. Tie sú pre rôzne disky rôzne. V prvom rade závisí od tvaru dosadacej plochy. Kým skrutky, či matice na pôvodné disky, dodávané priamo s autom, majú väčšinou oblý tvar, dodatočne kúpené disky využívajú kužeľové plochy.Pri voľbe diskov treba mať na pamäti aj možnú kombináciu s pneumatikami. Každá zo šírok diskov je kompatibilná len s niekoľkými šírkami pneumatík.
Napríklad pneumatika s 205 milimetrov, pri profile 55, môže byť obutá na disk s šírkou 5,5 až 7,5 palca. Montáž na užší disk spôsobí neželanú deformáciu a potenciálne problémy, najmä pri zatáčaní. Opačný extrém je vidieť na niektorých upravených autách. Disk má výrazne väčšiu šírku ako pneumatika. Slangovo sa spôsobu montáže hovorí „do áčka“. Pneumatika síce dosadne v mieste pätky disku, ale bočnice sa zužujú smerom k behúňu.
Tí, ktorí takto obuli pneumatiky argumentujú tým, že koleso viac kopíruje tvar blatníka. Avšak okrem problémov pri náhodnej kontrole technického stavu vozidla má pneumatika zníženú životnosť, pretože dochádza k deformácii podobnej ako pri podhustení pneumatiky. Najväčšiu hmotnosť nesú okraje pneumatiky. To znamená nerovnomerné opotrebenie a aj fakt, že bočnica nedokáže prenášať sily v zákrutách tak, ako by mala, čím zhoršuje bezpečnosť.
Samotné zosúladenie rozmerov diskov je však iba prvým krokom k cieľu. Druhým a mnohokrát zložitejším sa stáva výber konkrétneho druhu a dizajnu, pretože ako dokáže dobrý dizajn podčiarknuť výzor auta, tak zlý môže veľa pokaziť. Aj kvôli tomu majú niektorí výrobcovia na svojich internetových stránkach konfigurátor umožňujúci pozrieť si efekt výslednej kombinácie.
Foto - autor