Prečo zvonku?

Slovensko je malý trh a podobne malý je tu aj výber ojazdených áut. Často ide o kúsky s najnižšou výbavou alebo o modely s nejasnou minulosťou a žiaľ, často aj stočenými kilometrami. Ako je vlastne možné, že 90 % predávaných áut má najazdených okolo 120-tisíc kilometrov bez ohľadu na to, či majú desať rokov alebo tri?

Autor týchto riadkov nedávno prihlásil už niekoľké auto zvonku. Vybral si ho opäť preto, lebo mal viac na výber, s lepšou výbavou, ktorá sa na Slovensku ani nepredávala, ako aj väčšiu istotu, že predajcov prioritný záujem nie je ho oklamať. Nehovoriac o prístupe obchodníka – keď v dvojici slovenských autobazárov predajcovia bez hanby dverami vybratého auta obúchali susedne stojace, pochopil, že si zarobiť jednoducho nezaslúžia.

TIP: K cene auta zo zahraničia pripočítajte 400 až 1 000 eur na dodatočných nákladoch.

Má to aj nevýhody?

Dovoz zo zahraničia má napriek veľkým výhodám aj svoje mínusy, ktorým sú náklady na cestu, prihlásenie, registračné poplatky, časové znevýhodnenie, ako aj byrokratický proces okolo prihlásenia. Podľa oficiálnych zdrojov na prihlásenie auta zvonku stačí len poplatok do recyklačného fondu. V skutočnosti je toho omnoho viac, ale s týmto návodom to hravo zvládnete.

Vzhľadom na spomenuté nevýhody si treba preto vždy zvážiť, či potenciálne lepší stav vybratého auta stojí za dodatočné finančné i nefinančné náklady. Najmä po schválení nových registračných poplatkov odstupňovaných podľa výkonu (presnú tabuľku si pozrite tu) si, žiaľ, na staré výkonné autá treba nechať zájsť chuť. Alebo výrazne priplatiť, hoci aj do výšky 30 % kúpnej ceny.

Ako postupovať?

Pokiaľ sa predsa len rozhodnete pre kúpu auta zo zahraničia, spadáte pod kategóriu „inviduálny dovoz“. To znamená začať vybavovať prihlásenie na Slovensku, teda vzatie auta do tunajšej evidencie. Prvý krok je zväčša na strane predajcu, ktorý vybaví odhlásenie auta z evidencie, prevozné značky, aby ste auto po vlastnej osi doviezli na Slovensko, ako aj dočasnú, zväčša mesačnú, poistku. Pýtajte si aj doklady a protokoly o technickej a emisnej kontrole. Odhadované náklady podľa krajiny od 100 do 200 eur, prax je taká, že ich hradí predávajúci. Nezabudnite si však vopred zistiť, či to ešte predajca stíha vybaviť v ten deň, aby ste niekde v Mníchove nezistili, že musíte prespať.

TIP: Noste so sebou radšej vždy všetky papiere od auta, nikdy neviete, čo ste zabudli a čo si vypýtajú.

Po úspešnom dovezení auta domov začína procedúra na Slovensku. Prvým krokom je kontrola originality (KO), na ktorú radšej prineste všetky doklady, čo k autu máte. Táto sranda stojí približne 80 eur. S kladným výsledkom kontroly originality treba čo najskôr navštíviť obvodný úrad pre cestnú dopravu vo vašom meste a tu predložiť žiadosť o evidenciu. K tej je potrebné dodať 106-eurový kolok, potvrdenie o zaplatení poplatku do recyklačného fondu (66,39 eur, poukážku nájdete napríklad tu), všetky doklady od auta (kúpna zmluva, osvedčenie o evidencii z krajiny, odkiaľ pochádza, STK, EK, KO, atď.). Ak dovážate z inej krajiny ako Česka, je potrebné mať aj úradne overené preklady dokumentov.

Obvodný úrad všetko vezme a následne čakáte približne týždeň, aby ste si mohli prísť po schválenú žiadosť. K tej dostanete aj čiastočne vyplnené osvedčenie o evidencii (veľký techničák). Najneskôr v tejto fáze je potrebné zaplatiť povinné zmluvné poistenie a s dokladom o zaplatení, bielou kartou a všetkými papiermi z obvodného úradu zájsť na dopravný inšpektorát. Policajti zapíšu auto za poplatok do evidencie (výška poplatku závisí od výkonu), doplnia potrebné údaje do osvedčenia o evidencii a vydajú evidenčné čísla (ŠPZ). Malý techničák pošlú poštou alebo si bude poň treba niekam zájsť, zatiaľ sme systém ich vydávania nepochopili. Každopádne, príde.

TIP: Pripravte sa na približne týždeň až dva behania po úradoch.

Netreba zabudnúť ešte na technickú a emisnú kontrolu, pokiaľ je táto nutná (len pre autá staršie ako štyri roky). V súčasnosti by už mali obvodné úrady uznávať kontroly zo zahraničia (vždy si však od predávajúceho pýtajte protokoly s výsledkom kontroly) a teda po všetkých krokoch už je potrebné len navštíviť stanice technickej a emisnej kontroly, predložiť doklady a vypýtať si nálepky (odhadovaná cena cca 30 eur).

Auto je na slovenských značkách a vy ste o cca 350 eur a mnoho nervov ľahší.

Ako prihlásiť auto z dovozu v bodoch:

  1. v zahraničí je potrebné auto odhlásiť (predajca zväčša vystaví prevozné značky, poistku, doklad o odhlásení spolu s technickým preukazom, protokoly o platnej technickej a emisnej kontrole)
  2. prvý krok na Slovensku je absolvovať kontrolu originality (KO) – cca 80 eur
  3. zaplatiť poplatok za auto do recyklačného fondu (informácie tu) – 66,39 eur
  4. kúpiť na pošte kolky v hodnote 106 eur
  5. s platnou KO a všetkými dokladmi vrátane kolkov a zaplateného recyklačného fondu treba zájsť na obvodný úrad pre cestnú dopravu a vypísať žiadosť
  6. so schvaľovacím rozhodnutím obvodného úradu, vydaným osvedčením o evidencii a dokladom o zaplatení poistenia (prípadne aj bielou kartou) treba ísť na dopravný inšpektorát
  7. najneskôr v tomto kroku je potrebné mať zaplatené povinné zmluvné poistenie, na inšpektoráte ho budú vyžadovať
  8. tu zaplatíte ďalšie poplatky (závisí od výkonu, podrobnosti na tomto mieste) a policajti vydajú evidenčné čísla (ŠPZ) – minimálne 66 eur
  9. s dokladmi je ešte potrebné zájsť na stanicu technickej a emisnej kontroly pre nálepky, pokiaľ je táto potrebná (pre autá staršie než štyri roky) – cca 30 eur

Ilustračné foto - Flickr