Limitné opotrebovanie pneumatiky nie je veľmi náročné určiť. Už dlhšiu dobu výrobcovia používajú mostíky medzi jednotlivými segmentmi vzoru behúňa pneumatiky. Vplyvom opotrebenia dochádza k znižovaniu hĺbky vzoru a následnému spojeniu segmentov prostredníctvom mostíkov, ktorých výška je od výroby nastavená tak, aby naznačovala ukončenie životnosti. Toto spojenie umožňuje i bežnému užívateľovi bez dodatočných pomôcok, určiť, kedy jeho pneumatiky nie je ďalej bezpečné využívať v cestnej premávke.
Druhú možnosť stanovuje zákon. Podľa nariadení vlády je minimálna hĺbka dezénu 1,6 milimetra v prípade letných a 3 milimetre v prípade zimných pneumatík. Výrobca pneumatík Continental odporúča dokonca vymeniť obutie auta, ak hĺbka klesne pod 3 milimetre v lete a pod 4 v zime. Okrem bezpečnosti a potenciálneho porušenia zákona môže mať dezén pod hranicou stanovenou zákonom aj ďalší nepríjemný dôsledok. Ak dôjde k nehode, nemusí poisťovňa uznať plnenie a oprava vozidla v takom prípade nebude uhradená z jej prostriedkov.
Bezpečnostné testy tiež ukázali, že pneumatika s dezénom 1,6 milimetra má až dvojnásobnú brzdnú dráhu na mokrej vozovke ako nová s hĺbkou 8 milimetrov. Čím je vzor pneumatiky nižší, tým väčšia je pravdepodobnosť aquaplaningu. Legislatíva v rámci krajín Európskej únie nie je v tejto otázke zhodná, niektoré krajiny v zime vyžadujú dokonca 4 milimetre dezénu. Jednotlivé krajiny majú aj rozdielne časové rozpätia, kedy sú nutné zimné pneumatiky.
V Českej republike a Fínsku je hraničný dátum 31. marca, v Lotyšsku a Litve až 31. apríla. Slovensko nemá nutnosť použitia zimných pneumatík ohraničenú dátumami, sú iba doporučené od 15. novembra do 31. marca. Nevyhnutné a prikázané sú len v tom prípade, že sa na vozovke nachádza snehová pokrývka. Teoreticky tak auto v zime môže jazdiť na letných pneumatikách, ale iba pokiaľ sú cesty suché, alebo vlhké. Ak začne snežiť, musí ostať odstavené. Rovnako je to aj v Rakúsku od 1.11. po 15.4.
Akákoľvek legislatíva však nič nezmôže proti prírode. Väčšina výrobcov odporúča prezuť na letné ak priemerné denné teploty vzrastú nad sedem stupňov Celzia. Naopak zimné, ak teploty klesnú pod túto hranicu. Vo všeobecnosti platí názor, že nechať zimné pneumatiky v lete je lepšie i bezpečnejšie ako naopak letné v zime, aj napriek väčšiemu opotrebeniu a zvýšenej spotrebe.
Ako skladovať pneumatiky?
Skladovanie pneumatík má tiež svoje špecifiká. V prvom rade by mali byť vyčistené. A veľmi záleží aj na tom, či je pneumatika trvale na disku, alebo sa prezúva z jednej sady na druhú. Ak je set pneumatík na diskoch, odporúča sa skladovanie na ležato na sebe. Skladovanie voľných pneumatík bez diskov na stojato vedľa seba vyžaduje pootočenie každých 14 dní, aby sa predišlo deformácii v čase, kedy je pneumatika uskladnená. Pred prezutím výrobcovia odporúčajú prevážiť disky, pretože počas predchádzajúcej sezóny mohlo dôjsť k odpadnutiu závažia alebo miernej deformácii.
Skladovacie priestory by mali byť tmavé, chladné, suché a bez prievanu. V priestoroch s nadmerným slnkom, teplom a prievanom pneumatiky rýchlejšie starnú a vznikajú malé trhliny v gume. Podľa servisov a výrobcov sa kusy s dezénom nižším ako 3-4 milimetre neoplatí odkladať. Opotrebované pneumatiky je potrebné odovzdať osobe oprávnenej nakladať s odpadmi. V súčasnosti ponúkajú niektorí predajcovia možnosť odberu starej sady pri kúpe novej.
Keď mostík spojí dva segmenty, treba kúpiť nové pneumatiky
Ak majú pneumatiky slúžiť svojmu účelu je teda dôležité dbať na správne uskladnenie a prezúvanie vo vhodný moment. Na opotrebenie výrazne vplýva aj hustenie. Pneumatiky musia byť „nafúkané“ podľa pokynov výrobcu automobilu. Väčšinou sa údaje o tlakoch dajú nájsť na stĺpiku pri vodičovi alebo na dvierkach palivovej nádrže. Ak sa tieto informácie nenachádzajú ani na jednom z uvedených miest, stále ich je možné nájsť v návode na použitie auta. Príliš vysoký tlak môže spôsobiť nadmerné opotrebenie stredu behúňa, kým kraje sa môžu zdať stále použiteľné. Nízky tlak zase môže priviesť pneumatiku do stavu, že stred je v poriadku, ale kraje majú nízky dezén. Štúdie dokázali, že nízky tlak dokáže skrátiť životnosť až o polovicu.
Tlak treba sledovať
Problémom s tlakom v pneumatikách sa snaží zamedziť aj Európska únia. Preto každé nové auto homologizované pre slovenský trh od 1.11.2012 musí byť vybavené kontrolou tlaku. Základnou formou kontroly tlaku je použitie snímačov ESP, ktoré vyhodnocujú počet otáčok kolesa a podľa nich systém dedukuje, že niečo nie je v poriadku. Zložitejšie je meranie špeciálnymi snímačmi, ktoré posielajú hodnoty tlaku priamo na niektorý z displejov v aute. Pozitívne riešenie so sebou prináša aj výrazný problém. Systém merania tlaku samostatnými snímačmi musí byť na zimnej aj letnej sade kolies. Autá homologizované pred spomenutým dátumom systém mať nemusia až do 1.11.2014. Pri autách bez merania odborníci odporúčajú kontrolovať tlak minimálne raz mesačne.
Nesprávne nahustenie nepredstavuje len riziko skoršieho opotrebenia a nutnej výmeny pneumatík ale pri nižšom tlaku o jednu atmosféru sa auto stáva horšie ovládateľným. Spolu s týmto neduhom prichádza ďalší. Zníženie tlaku zvyšuje aj možnosť aquaplaningu, predlžuje brzdnú dráhu a zvyšuje spotrebu.
Hummer CTIS dofukuje pneumatiky počas jazdy
Ďalšou možnosťou, kedy dochádza k znehodnoteniu pneumatík, je ich prepichnutie. Na takúto situáciu musí vodič myslieť dopredu a rozhodnúť sa, či bude spôsobilý vymeniť si ju za rezervnú alebo dáva prednosť novšej technológií. V súčasnosti sú niektoré automobily štandardne vybavené systémom na dojazd bez nutnej výmeny. Pôvodný americký Hummer problém riešil kontinuálnym dofukovaním. V bežných autách by tento systém pôsobil zvláštne a napríklad BMW sa spolieha na technológiu Runflat. Pneumatiky umožňujú dojazd 80 kilometrov maximálnou rýchlosťou 80 kilometrov za hodinu. Hmotnosť vozidla nenesie vzduch v pneumatike, ale držia ju bočnice pneumatiky. Preto výrobcovia obmedzili rýchlosť a dojazd. Aj v tomto prípade o zmene tlaku informuje systém monitorovania Hrubšia bočnica však znamená aj väčšiu neodpruženú hmotnosť a vyšší valivý odpor, čiže aj zhoršenú spotrebu. Pneumatiky Runflat sa dokonca v niektorých prípadoch dokážu opraviť samé. Špeciálna vnútorná vrstva na defekt reaguje buď jeho zacelením, alebo aspoň spomalením úniku vzduchu. Táto vrstva je aplikovateľná aj spätne pomocou spreja.
Budúcnosť by mohla byť v znamení Tweelu
Novým stupňom vývoja pneumatík by sa mohol stať systém Tweel od Michelinu, ktorý je tiež možné použiť aj po prejdení klinca, či skrutky. Pneumatika sa zaobíde dokonca i bez bočnice. Namiesto vzduchu nesú celé auto polyuretánové lúče. Vývoj technológie však ešte nedospel k sériovej výrobe, pretože aj napriek nepochybným výhodám nezávislosti na stlačenom vzduchu má Tweel problém s vibráciami pri rýchlostiach nad 80 kilometrov za hodinu. Vibrácie so sebou prinášajú vyššie trenie a výrazne zväčšený hluk. Súčasné radiálne pneumatiky tak skoro z áut nezmiznú.
Michelin Tweel nepotrebuje bočnice ani vzduch
Foto – autor, Michelin, Hummer