Hlavným dôvodom je veľkosť celoeurópskeho trhu s autami, a spolu s veľkosťou rastie aj šanca, že nájdete pravého kupujúceho. Najmä vtedy, keď auto ponúkate na viacerých európskych inzertných či klubových portáloch alebo máte v garáži niečo ozaj špeciálne. Veľmi dôležité sú ale jazykové znalosti a dôveryhodná ponuka plná kvalitných fotografií a detailného opisu. Oproti inzerátom na Slovensku nie sú výnimkou ani detailné fotky poškodení laku a škrabancov. Niektorí zahraniční kupujúci už sledujú aj najväčšie slovenské inzertné portály a reagujú aj priamo na ne.
O aké autá zvonku je záujem?
Ide najmä o špeciálne kúsky, ktorých je v Európe málo. Znamená to rôzne limitované edície, historické, športové alebo vyslovene kultové autá, kde viac než o konečnú cenu ide najmä o stav a históriu konkrétneho kusu. Kupujúci je potom ochotný cestovať aj tisíc kilometrov.
Záujem môže byť aj o autá z éry socializmu – na slovenských cestách ešte naplno behajú, a kým pre nás zatiaľ nemajú vysokú hodnotu, pre západniara sú ojedinelým kúskom exotiky.
Vzhľadom na nižšie ceny nových áut na Slovensku odchádzajú za hranice krajiny aj nové modely s pár stovkami či tisíckami najazdených kilometrov. V rovnakej výbave a motorizácii by totiž na západných trhoch stáli výrazne viac. A tak sa niekedy ocitajú u miestnych predajcov ako alternatíva k novému z domáceho trhu.
TIP: Keď budete vyjednávať o cene, nezabudnite, že odhlásenie na Slovensku bude stáť ešte cca 150 eur.
Kde inzerovať?
Najznámejšie portály sú Mobile.de a Autoscout24.de, kde možno nájsť milióny inzerátov z celej Európy a sú dostupné vo viacerých jazykoch.
Existuje aj množstvo lokálnejších zdrojov, je dobré vyskúšať inzerciu na diskusných fórach a klubových weboch jednotlivých značiek, kde bude potenciálny záujemca viac dôverovať „niekomu z východnej Európy“, prípadne sa okolo ponuky rozprúdi diskusia, čím pritiahne vyššiu pozornosť.
Nevýhodou je vysoká časová náročnosť – je potrebné nájsť ten správny web, jazykové znalosti, aby ste vedeli reagovať na diskusiu a v neposlednom rade i peniaze. Niektoré fóra vyžadujú od svojich členov príspevok, ak chcú inzerovať.
Ako teda predať auto?
Po tom, čo si s kupujúcim podáte ruky a podpíšete zmluvu (v ktorej fáze procesu tak urobíte, je samozrejme na vzájomnej dohode), je dôležité absolvovať niekoľko administratívnych úkonov. Najprv navštíviť kontrolu originality, kde pracovníci overia, že auto je v poriadku. Bude vás to stáť približne 60 až 80 eur, možno ale nájsť lacnejšie i drahšie ponuky.
Pripravte si zhruba hodinu času, počas ktorého môžete napríklad uzavrieť zákonnú poistku. Je potrebná pre vydanie takzvaných vývozných značiek, pokiaľ pôjde auto zo Slovenska po vlastnej osi a platí zväčša na mesiac. Jej cena sa rovnako ako iné poistky líši od poisťovne, v mojom prípade stála mesačný ekvivalent klasického ročného PZP.
TIP: Majte so sebou radšej všetky papiere od auta, nikdy neviete, čo si polícia vypýta.
A napokon na políciu
Na záver ostáva už len návšteva dopravného inšpektorátu vo vašom okrese. Tu je potrebné vypísať na mieste dostupnú žiadosť, odovzdať všetky dokumenty – kontrolu originality nie staršiu ako 15 dní, veľký i malý technický preukaz, doterajšiu zákonnú poistku i mesačnú poistku určenú na vývoz. Ak máte záujem o žlté hranaté vývozne ŠPZ, bude to stáť dokopy 66 eur na kolkoch, ak nie, za úkon a dokumenty zaplatíte 12 eur.
Nový majiteľ dostáva vývozné značky a veľký technický preukaz, ktorý je odhlásený na jeho meno. Proces prihlásenia v zahraničí sa líši podľa krajiny, v mojom prípade vývozu do Maďarska musel ešte kupujúci počkať, kým mu poštou pošlem nový malý technický preukaz. Ten síce prišiel s jeho údajmi, ale na moju domácu adresu.
V porovnaní s dovozom a prihlásením auta, o ktorom radíme na tomto mieste, ide o omnoho jednoduchší úkon, ktorý zaberie len pár hodín. Netreba ale zabúdať vopred si pozrieť otváracie hodiny na dopravnom inšpektoráte a objednať sa na kontrolu originality, aby si kupujúci nemusel hľadať ubytovanie na deň alebo nebodaj víkend navyše.
Ako vyviezť auto do zahraničia v bodoch
- najprv treba absolvovať kontrolu originality (KO) – najbližšiu nájdete cez internet, cena za úkon dosiahne najčastejšie okolo 60 až 80 eur
- pre získanie žltých vývozných značiek, a teda vývoz auta po vlastnej osi je potrebné uzavrieť mesačnú zákonnú poistku (PZP). Jej cena sa zväčša odvíja od výšky ročnej platby PZP
- s výsledkom kontroly originality nie starším ako 15 dní idete na políciu, kde vyplníte žiadosť (na stiahnutie tu), polícii odovzdáte malý a veľký technický preukaz, zákonnú poistku starého i nového majiteľa a kolky. Ak žiadate vývozné značky, bude to 66 eur, ak značky netreba, tak 12 eur
- nový majiteľ dostane okrem značiek aj veľký technický preukaz odhlásený na jeho meno. Ak je to pre opätovné prihlásenie v zahraničí potrebné a malý preukaz príde poštou vám, pôvodnému majiteľovi, je potrebné ho zaslať kupujúcemu, aby mohol auto prihlásiť u seba doma.