Hlavným dôvodom je veľkosť celoeurópskeho trhu s autami, a spolu s veľkosťou rastie aj šanca, že nájdete pravého kupujúceho. Najmä vtedy, keď auto ponúkate na viacerých európskych inzertných či klubových portáloch alebo máte v garáži niečo ozaj špeciálne. Veľmi dôležité sú ale jazykové znalosti a dôveryhodná ponuka plná kvalitných fotografií a detailného opisu. Oproti inzerátom na Slovensku nie sú výnimkou ani detailné fotky poškodení laku a škrabancov. Niektorí zahraniční kupujúci už sledujú aj najväčšie slovenské inzertné portály a reagujú aj priamo na ne.

O aké autá zvonku je záujem?

Ide najmä o špeciálne kúsky, ktorých je v Európe málo. Znamená to rôzne limitované edície, historické, športové alebo vyslovene kultové autá, kde viac než o konečnú cenu ide najmä o stav a históriu konkrétneho kusu. Kupujúci je potom ochotný cestovať aj tisíc kilometrov.

Záujem môže byť aj o autá z éry socializmu – na slovenských cestách ešte naplno behajú, a kým pre nás zatiaľ nemajú vysokú hodnotu, pre západniara sú ojedinelým kúskom exotiky.

Vzhľadom na nižšie ceny nových áut na Slovensku odchádzajú za hranice krajiny aj nové modely s pár stovkami či tisíckami najazdených kilometrov. V rovnakej výbave a motorizácii by totiž na západných trhoch stáli výrazne viac. A tak sa niekedy ocitajú u miestnych predajcov ako alternatíva k novému z domáceho trhu.

TIP: Keď budete vyjednávať o cene, nezabudnite, že odhlásenie na Slovensku bude stáť ešte cca 150 eur.

Kde inzerovať?

Najznámejšie portály sú Mobile.de a Autoscout24.de, kde možno nájsť milióny inzerátov z celej Európy a sú dostupné vo viacerých jazykoch.

Existuje aj množstvo lokálnejších zdrojov, je dobré vyskúšať inzerciu na diskusných fórach a klubových weboch jednotlivých značiek, kde bude potenciálny záujemca viac dôverovať „niekomu z východnej Európy“, prípadne sa okolo ponuky rozprúdi diskusia, čím pritiahne vyššiu pozornosť.

Nevýhodou je vysoká časová náročnosť – je potrebné nájsť ten správny web, jazykové znalosti, aby ste vedeli reagovať na diskusiu a v neposlednom rade i peniaze. Niektoré fóra vyžadujú od svojich členov príspevok, ak chcú inzerovať.

Ako teda predať auto?

Po tom, čo si s kupujúcim podáte ruky a podpíšete zmluvu (v ktorej fáze procesu tak urobíte, je samozrejme na vzájomnej dohode), je dôležité absolvovať niekoľko administratívnych úkonov. Najprv navštíviť kontrolu originality, kde pracovníci overia, že auto je v poriadku. Bude vás to stáť približne 60 až 80 eur, možno ale nájsť lacnejšie i drahšie ponuky.

Pripravte si zhruba hodinu času, počas ktorého môžete napríklad uzavrieť zákonnú poistku. Je potrebná pre vydanie takzvaných vývozných značiek, pokiaľ pôjde auto zo Slovenska po vlastnej osi a platí zväčša na mesiac. Jej cena sa rovnako ako iné poistky líši od poisťovne, v mojom prípade stála mesačný ekvivalent klasického ročného PZP.

TIP: Majte so sebou radšej všetky papiere od auta, nikdy neviete, čo si polícia vypýta.

A napokon na políciu

Na záver ostáva už len návšteva dopravného inšpektorátu vo vašom okrese. Tu je potrebné vypísať na mieste dostupnú žiadosť, odovzdať všetky dokumenty – kontrolu originality nie staršiu ako 15 dní, veľký i malý technický preukaz, doterajšiu zákonnú poistku i mesačnú poistku určenú na vývoz. Ak máte záujem o žlté hranaté vývozne ŠPZ, bude to stáť dokopy 66 eur na kolkoch, ak nie, za úkon a dokumenty zaplatíte 12 eur.

Nový majiteľ dostáva vývozné značky a veľký technický preukaz, ktorý je odhlásený na jeho meno. Proces prihlásenia v zahraničí sa líši podľa krajiny, v mojom prípade vývozu do Maďarska musel ešte kupujúci počkať, kým mu poštou pošlem nový malý technický preukaz. Ten síce prišiel s jeho údajmi, ale na moju domácu adresu.

V porovnaní s dovozom a prihlásením auta, o ktorom radíme na tomto mieste, ide o omnoho jednoduchší úkon, ktorý zaberie len pár hodín. Netreba ale zabúdať vopred si pozrieť otváracie hodiny na dopravnom inšpektoráte a objednať sa na kontrolu originality, aby si kupujúci nemusel hľadať ubytovanie na deň alebo nebodaj víkend navyše.

Ako vyviezť auto do zahraničia v bodoch

  1. najprv treba absolvovať kontrolu originality (KO) – najbližšiu nájdete cez internet, cena za úkon dosiahne najčastejšie okolo 60 až 80 eur
  2. pre získanie žltých vývozných značiek, a teda vývoz auta po vlastnej osi je potrebné uzavrieť mesačnú zákonnú poistku (PZP). Jej cena sa zväčša odvíja od výšky ročnej platby PZP
  3. s výsledkom kontroly originality nie starším ako 15 dní idete na políciu, kde vyplníte žiadosť (na stiahnutie tu), polícii odovzdáte malý a veľký technický preukaz, zákonnú poistku starého i nového majiteľa a kolky. Ak žiadate vývozné značky, bude to 66 eur, ak značky netreba, tak 12 eur
  4. nový majiteľ dostane okrem značiek aj veľký technický preukaz odhlásený na jeho meno. Ak je to pre opätovné prihlásenie v zahraničí potrebné a malý preukaz príde poštou vám, pôvodnému majiteľovi, je potrebné ho zaslať kupujúcemu, aby mohol auto prihlásiť u seba doma.