Ale čo samotné auto a jeho riadenie? Neunavuje viac, ako „musí“? O tom či dlhé trate zvládnete v relatívnej pohode, sa často rozhoduje už pri kúpe nového (alebo aj zánovného) auta. Samozrejme že na prekonávanie masívnych porcií kilometrov sa hodia veľké pohodlné koráby ciest a nie mestské automobily. Ale to je už vec vlastných možností. My skôr akcentujeme, aké je dôležité, aby vám auto sadlo na mieru.
Sme rôzni. Ten je krpec, z toho zas pán Boh stratil mieru, on má krátke ruky a ona zasa dlhé nohy. S autami je to podobné. Ide len o to, stretnúť sa s tým pravým. Do niektorých sa za živý svet nedokážete poskladať. Volant je stále priďaleko. Alebo padne do ruky, ale spojku vytlačíte len špičkou natiahnutej nohy.
A to ešte opierka ustúpila z dosahu lakťa a priečky volantu bránia vo výhľade na prístrojový štít. Nakoniec zvolíte nejaký ten kompromis. Možno sedíte ďalej, ako vám vyhovuje, ale aspoň dobre vidíte na budíky. Alebo príliš vzpriamene a stehná nemajú potrebnú oporu, ale čo už, keď sa volant nedá viac vytiahnuť.
Zdroj: Maňo Štrauch
Pri kratších trasách do sto dvesto kilometrov si to nenápadné a zbytočné napätie svalstva neuvedomíte. Zato na dlhšej túre s pribúdajúcimi kilometrami a hodinami strávenými za volantom, sa do tela aj mozgu rýchlejšie vkráda únava. Preto dlhšie vyberajte a popri dizajne, odtieni lakovania, výkone a spotrebe testujte aj ďalšie kritériá svojho budúceho miláčika.
Veľa napovie už prvý dojem. Usadnete a cítite sa ako doma. Ešte zopár korekcií sedadla, ľahký posun volantu, máte dobrý výhľad pred seba aj na budíky, všetky spínače v bezprostrednom dosahu, stehná mierne pokrčené, podopreté a veniec volantu sa dá dosiahnuť nielen v strede, ale aj na hornom okraji a bez predklonu. Telo je uvoľnené, ako sa len dá, všetko čo treba vidieť, vidieť a všetko čo treba obsluhovať, máte bezprostrednom dosahu.
Pri výbere auta si ešte vyskúšajte, či sedadlo má vášmu telu vyhovujúce anatomické tvarovanie a otestujte aj pevnosť jeho čalúnenia. Nevýrazné bočnice neposkytujú telu oporu v zákrutách. A keď ju nemáte, musí zapracovať svalstvo, aby vyrovnalo balans.
Čalúnenie sedadla by zas malo byť natoľko poddajné, aby sa v ňom sedelo príjemne. Ani príliš mäkké neodporúčame z podobných dôvodov ako sedadlá bez bočnej opory. Opačným extrémom sú síce prísne anatomicky tvarované, ale svojou povahou sparťanské športové sedačky. Hodia sa na krátke adrenalínové vyžitie, no časom začnú telo omínať.
Už sedíte v absolútnej pohode, tak ako bonus pripájame ešte dva „medikamenty“ proti únave z celkom iného súdka. Netlačte na akcelerátor viac, ako je vaša bežná norma len preto, že máte pred sebou väčšiu porciu kilometrov.
Vysoká rýchlosť vyžaduje vyššiu koncentráciu, a tá odčerpáva sily. To po prvé. A po druhé – ak jazdíte v kolónach s malým odstupom (efektne ako v akčnom filme), rýchlo sa tohto zlozvyku vzdajte – presne z rovnakého dôvodu ako v prvom prípade.