Spotreba pohonných hmôt sa postupne prepracováva na piedestál sledovaných parametrov automobilu. Zo strany spotrebiteľa – motoristu aj automobilového výrobcu. Do tejto polohy ju tlačia čoraz prísnejšie emisné normy, rastúce ekologické povedomie, ale aj stúpajúce ceny pohonných hmôt.

Spotrebiteľ si žiada úsporné auto. Na stranu sa stavajú Euro normy a to je výzva pre automobilky, nech ukážu čo dokážu. Tí najúspešnejší hráči v automobilovom biznise v každom ročníku prichádzajú s novými alebo modernizovanými motormi, ktorými dokazujú kedysi nemožné – zvyšovať výkon a súčasne redukovať apetít.

Podozrivé čísla

Z povahy veci vyplýva, že pri kúpe nového osobného automobilu sa spotreba pohonných hmôt stáva jedným z rozhodujúcich kritérií. Dá sa na údaj výrobcu spoľahnúť? A prečo sú výsledky zaznamenávané pri užívateľských testoch áut také rozdielne v porovnaní s údajmi výrobcov? Také a podobné otázky si kladie nejeden motorista najmä pod dojmom vlastnej skúsenosti. Údaje palubného počítača v jeho aute totiž zvyčajne vykazujú vyššie hodnoty spotreby ako príslušný technický preukaz.

Pravda je taká, že priemernú spotrebu auta vykazujú automobiloví výrobcovia v súlade so smernicami 80/1228/EEC a 1000/100/EC. Sú povinní sa nimi riadiť v celom priereze svojej produkcie. Podľa tejto metodiky spotrebu auta vyjadrujú tri číselné údaje – mesto, mimo mesto a kombinovaný cyklus v litroch na 100 kilometrov.

Mestský cyklus

To nie je testovacia jazda mestom. Prebieha na valcovom dynamometri podľa presne stanoveného jazdného režimu, ktorý obsahuje studený štart, schému radenia prevodových stupňov, akceleráciu, presný počet brzdení, či beh motora na voľnobežné otáčky.

Pri studenom štarte motor a náplne majú teplotu adekvátnu vonkajšiemu prostrediu. Pritom teplotu vonkajšieho prostredia simuluje temperovanie auta po dobu minimálne šiestich hodín pri teplote 20 až 30 stupňov Celzia. V priebehu testu prebieha analýza emisií výfukových plynov – konkrétne CO (oxidu uhoľnatého), CO2 (oxidu uhličitého) a HC (uhľovodíkov) a až na základe týchto údajov sa nepriamo vypočíta priemerná spotreba paliva.

Mimo mesta

Mimomestský cyklus začína pri prevádzkovej teplote motora nadobudnutej počas už mestského cyklu. Opäť sa odohráva na valcovom dynamometri podľa špecifického jazdného režimu, ktorý už ale neobsahuje napríklad studený štart. Výpočet priemernej spotreby vychádza z rovnakého princípu ako v prípade mestského cyklu.

Kombinovaný cyklus

Vyjadruje priemernú spotrebu v zmiešanej prevádzke. V tomto prípade už netreba auto napojiť na dynamometer. Výsledok je váženým aritmetickým priemerom spotreby v mestskom a mimomestskom cykle. Pritom mestský cyklus má podiel 36,8 % a mimomestský 63,2 %. Takto exaktne vypočítané hodnoty priemernej spotreby sú ideálne na porovnávanie ekonomiky prevádzky jednotlivých modelov. Porovnávajú totiž hodnoty namerané v rovnakých podmienkach. A rovnaké podmienky sa dajú vytvoriť len v laboratóriu.

Žiadne používateľské testy automobilov takú možnosť porovnania neposkytujú. Vykonávajú sa v rozličných ročných obdobiach a rôznych poveternostných podmienkach. Nedá sa pri nich dodržiavať vopred stanovený režim radenia, akcelerácie, ani brzdenia. Aj momentálna nálada vodiča môže ovplyvniť techniku jazdy, podobne ako aktuálna hustota cestnej premávky.

Ilustračné foto na titulke - Flickr.com