O vodičoch, ktorí na svojich autách dosahujú nízku priemernú spotrebu paliva sa hovorí, že majú ľahkú nohu. „Ľahká noha“ je širší pojem. Ale funguje aj v prvom pláne. Netlačiť na akcelerátor viac, ako treba, to je skoro ako kameň mudrcov. Vynikajúcim pomocníkom v tomto smere je palubný počítač. Stačí zvoliť si v menu okamžitú spotrebu a hneď je každému jasné, čo dokáže nemiestny tlak na plynový pedál. Čo nemiestny. Stačí málo pritlačiť a spotreba nehorázne stúpa.
Akcelerácia kontra plynulosť
Spotrebu najviac vygeneruje ostrá akcelerácia. Aj auto ktoré má v technickom preukaze zapísanú normovanú spotrebu okolo šiestich litrov v kombinovanom cykle, pod plným plynom hltá v prepočte na 100 km desiatky litrov navyše. Za každý odpich s pískajúcimi pneumatikami na križovatke, treba neskôr pri čerpacej stanici siahnuť hlbšie do vrecka. Pritom je veľmi pravdepodobné, že po takejto exhibícii bude nevyhnutné pred nasledujúcou križovatkou zastať. A to je dvojnásobná strata. Najprv ju spôsobila krútňava v nádrži počas zrýchlenia a následné brzdenie sa postaralo, že už spálené palivo vyšlo celkom navnivoč.
Kto chce palivo ušetriť, jazdí plynulo. Plynulo znamená rovnomerne – s minimálnymi rýchlostnými výkyvmi. Samozrejme v rámci možností. A to sa nepodarí bez značnej dávky predvídavosti. Hnať sa ku križovatke, na ktorej len pred chvíľou naskočila červená, do repertoáru plynulej jazdy určite neparí. Oveľa efektívnejšie je uvoľniť akcelerátor, prípadne vyradiť rýchlosť a nechať auto doplachtiť.
Prípad od prípadu
Dojazd so zaradeným prevodom môžeme odporúčať vodičom modernejších automobilov s riadiacimi jednotkami. Tie v momente prechodu do režimu núteného voľnobehu odpájajú prívod paliva. Dá sa to skontrolovať na palubnom počítači – okamžitá spotreba vykazuje nulu. Režim núteného voľnobehu sa oplatí využívať aj v klesaniach. Nielenže šetrí pohonné hmoty, ale aj brzdy. Navyše auto so zaradeným prevodovým stupňom sa správa stabilnejšie, ako keď z kopca plachtí na neutrál.
U starších modelov vybavených karburátormi a jednoduchšími riadiacimi jednotkami sa počas núteného voľnobehu prívod paliva neodpája. V tomto prípade bude z hľadiska spotreby efektívnejšie, posunúť radiacu páku do neutrálu. Otáčky klesnú na voľnobeh. Nebude z toho nulová spotreba, ale ani katastrofa. Spaľovací motor bežného osobného auta v tomto režime totiž nespotrebuje viac ako liter paliva za hodinu.
Šetriť na otáčkach
Všeobecne platí zásada, že čím v nižších otáčkach motor pracuje, tým má menší apetít. Čím menej otáčok, tým menší prísun čerstvého paliva do valcov. To znamená, že každý prevodový stupeň rozbiehame na nevyhnutnú mieru a čo najskôr radíme vyšší. Vodiči väčšiny moderných automobilov majú situáciu uľahčenú. Pokyn preradiť nahor sa objavuje na displeji palubného počítača. Najmä prepĺňané motory dokážu efektívne pracovať v nízkych otáčkach. Sú pružné. Aj preto dosahujú priaznivú spotrebu paliva.
Buď rýchlo alebo lacno
Komu záleží na nízkej spotrebe, nemal by jazdiť rýchlo. S rýchlosťou stúpa aerodynamický odpor, a ten je veľkým nepriateľom šetrenia. Aerodynamike vôbec netreba robiť prieky. Aerodynamický odpor a s ním aj spotreba rastie už po otvorení okien. Katastrofálny dosah na spotrebu má príves, ale aj batožina, prípadne športové náradie umiestnené na streche auta.
Dobrý technický stav
Ak už vodič zvládol triviálne zásady ekonomickej jazdy, mal by sa ešte postarať, aby jeho snaženie nenabúral zlý technický stav auta. Základ je pravidelný servis podľa pokynov výrobcu. Nesprávna činnosť riadiacej jednotky motora, zanesený vzduchový filter, porušená geometria náprav, poškodené ložiská kolies, zadreté brzdové valce... aj nízky tlak v pneumatikách sa odzrkadlia vo vyššej spotrebe. V aute netreba prevážať nič, čo zbytočne zvyšuje jeho hmotnosť. Tí vtipnejší si spomenú možno na svokru...My máme na mysli skôr nepotrebné veci v kufri, o zabudnutom vreci cementu ani nehovoriac.
Spotrebu zvyšuje tiež každý zapnutý elektrický spotrebič na palube auta. Nemienime vodiča nahovárať, aby ignoroval povinné osvetlenie, nezapínal stierače a nepočúval autorádio (hoc aj dopované zosilňovačom a ovešané pätnástimi reproduktormi). Ale klimatizácia, ktorá je jedným z najväčších žráčov energie v aute, sa dá občas aj vypnúť.
Foto - Flickr.com