Červené Ferrari, symbol supersilného auta snov, neodolalo ekologickej vlne a pomaly sa „zelená“. Jeho tvorcovia sa snažia obmedziť spotrebu pohonných hmôt a vplyv na životné prostredie a pracujú na hybridnom vozidle, píše agentúra AFP.
„Snažíme sa znížiť spotrebu a pritom nezabúdať, že symbolom Ferrari je výkonnosť. Podarilo sa nám zvýšiť silu motorov o 100 koní a pritom obmedziť emisie oxidu uhličitého o 30 percent,“ tvrdí Matteo Lanzavecchia, ktorý má na starosti vývoj, v sídle historického závodu v Maranelle, lokalite neďaleko Modeny v kraji Emilia-Romagna.
Jeden z popredných modelov Ferrari California 30, ktorého cena sa blíži 180-tisíc eurám, je výsledkom nového prístupu talianskej firmy: má o 30 koní viac, váži však o 30 kilogramov menej než predošlý model.
„Pracujeme na vozidle po všetkých stránkach, nielen pokiaľ ide o využite tých najľahších materiálov, ale aj pokiaľ ide o ďalšie prvky. Zrevidovali sme fungovanie bŕzd, aby sme obmedzili trenie, a ventilátoru, aby sme znížili spotrebu,“ uvádza M. Lanzavecchia.
Táto filozofia sa prejavila aj v závode v Maranelle. Medzi strojmi vysadili stromy, aby bolo možné kontrolovať vlhkosť vzduchu. V nedávno postavených budovách umožňujú široké presklené plochy obmedzovať spotrebu elektriny.
Firma so vzpínajúcim sa koňom v logu sa tým nezastavila: v nadchádzajúcich mesiacoch má uzrieť svetlo sveta hybridné vozidlo.
Bude na ňom inštalovaný systém používaný vo Formule 1, technológia KERS (Kynetic energy recovery system), ktorý mení energiu akumulovanú pri brzdení, aby sa znížila spotreba, ale aby aj vodič mal väčší pôžitok zo šoférovania, vysvetľuje M. Lanzavecchia.
Luxusná značka nepozná krízu. Po dvoch rekordných rokoch 2010 a 2011 očakáva skupina za vlaňajšok nový výnimočný zisk. Predvlani sa vo svete predalo 7 200 vozidiel Ferrari, teda takmer o desať percent viac než v roku 2010. A obrat po prvý raz v histórii prekročil dve miliardy eur.
„Usudzujeme, že sa príležitosti naskytujú všade na svete. Samozrejme sú trhy, kde sme trochu skromnejší, napríklad je to Európa. Na druhej strane sú trhy, kde ekonomika rastie, napríklad vo všetkých ázijských krajinách, v Číne, v Malajzii aj v Spojených štátoch,“ uviedol obchodný riaditeľ Enrico Galliera.
Klientelu firma Ferrari priťahuje aj tým, že ponúka možnosť prispôsobenia vozidla potrebám a požiadavkám kupca. Zákazník si môže vybrať, či chce sedadlá potiahnuté kašmírom či kožou z pekari, aké chce bezpečnostné pásy, systém Hi-Fi a ďalšie vybavenie vozidla.
„Máme osobného dizajnéra, ktorý zákazníkovi pomáha s výberom, radí mu a až do konca sleduje realizáciu vozidla,“ vysvetľuje Nicola Boari, ktorý má tento projekt na starosti.
„Všetko je možné, ak to však nevybočuje z dobrého vkusu a talianskeho štýlu: nikdy neuvidíte vyjsť z nášho závodu Ferrari so sedadlami z krokodílej kože alebo s diamantovým koníkom,“ zdôrazňuje.
Svoju rolu tu hrá aj cena takéhoto vybavenia, ktorá sa môže vyšplhať na 50 percent ceny vozidla. To však milovníkov áut Ferrari zrejme neodrádza, pretože takmer 98 percent zákazníkov požaduje najmenej jeden prvok podľa osobného výberu.
Zdroj: SITA / AP
Ilustračné foto - SITA / AP