Do batožinového priestoru postupne vložili náhradný karburátor, palivové čerpadlo aj regler. K tomu kompletnú sadu montážnych kľúčov a namiesto jedného rezervného kolesa radšej dve. Tri litre záložného motorového oleja bola samozrejmosť a minimálne jedna plná dvadsaťlitrová „bandaska“ benzínu tiež. Pred cestou dlhšou ako 1000 kilometrov tí zručnejší poskytli svojmu autu servis na úrovni generálky a po návrate tiež.

Dnešné moderné osobné auto sa neporovnateľne viac hodí na tisíckilometrové porcie, ale pred dlhšou cestou si predsa len zaslúži nadštandardnú pozornosť.

1. Vyčistiť

Najrozumnejším prvým krokom bude vbehnúť s autom do umývacej linky, alebo si ho umyť vo vlastnej réžii, ak k tomu máte vytvorené podmienky. Potom ho zvnútra dôkladne povysávajte.

Skvelá príležitosť vyhodiť staré rohože (ktoré prežili už nejednu zimu) na smetisko a kúpiť nové. Ešte autokozmetikou oživiť plastové diely a nakoniec okná vyčistiť aj zvnútra. Prchavý pocit, že sedíte v novotou voňajúcom aute, sa na začiatok dovolenky hodí.

2. Vymeniť

To však nie je zďaleka všetko, čo môžete vykonať pre dobrý pocit. Najprv si obhliadnite auto zvonku. Možno pohľad zavadí o stierače. Čo z čistého čelného okna, ak gumičky sú zvetrané. Vymeniť!

Hliníkové disky kolies majú aj tú výhodu, že neclonia vo výhľade na brzdové strmene (plecháče treba demontovať). Keď sa im bližšie prizriete, vidíte, v akom stave sú brzdové platničky. Melú z posledného? Vymeniť!

3. Skontrolovať

Možno sa vám zdá, že zimné pneumatiky za letné vám v pneuservise vymenili aj s kompletným vyvážením len nedávno. Je to však už zopár mesiacov a za ten čas sa mohla situácia zmeniť. Skontrolujte, či je dezén stále v norme aj s dostatočnou rezervou. Nad natrhnutým kordom alebo hrčou na pneumatike netreba meditovať. Zahodiť a kúpiť novú.

Aj v bezchybných pneumatikách sa vplyvom rastu vonkajších teplôt od jari zmenil tlak. Skôr ako ho upravíte na obvyklú hodnotu, uvedomte si, že denne auto používate maximálne vo dvojici a cestou na dovolenku bude plne obsadené a kufor zaprataný až po strechu. Adekvátne zvýšte tlak v pneumatikách presne podľa údajov výrobcu.

4. Doplniť

Pod prednou kapotou je zóna servismanov, ale kontrolu stavu prevádzkových kvapalín (v ostrekovači, vo vyrovnávacích nádržkách brzdového a chladiaceho systému) zvládnete.

Čo chýba, treba doplniť rovnako ako hladinu motorového oleja. A keď sme už pri ňom, zistite si, či aktuálny stav tachometra neveští blížiacu sa servisnú kontrolu spojenú s výmenou oleja. Radšej ju absolvujte pred dovolenkou ako tesne po nej. Ani v opačnom prípade síce nič nehrozí, ale opäť je to o dobrom pocite.

Stav elektrolytu v bezúdržbových akumulátoroch kontrolovať netreba, ak však baterka má už svoje roky a stráca vašu dôveru, kúpte si novú.

5. Povinne

Čo so sebou zobrať, je dobrá otázka. Platí, že o povinnej výbave sa nediskutuje. Máte ju mať stále v aute, a tak pred dovolenkou len skontrolujte, či rezervné koleso má prepísaný tlak. Ak rezervu nemáte, presvedčte sa, či súprava na opravu pneumatík je v prevádzkyschopnom stave. V prípade, že vaše auto obúva dojazdové pneumatiky, zaobídete sa bez rezervy, bez súpravy na opravu pneumatík aj bez zdviháka.

Spomeňte si, v ktorom kúte kufra máte autolekárničku. Možno ste ju ešte nepoužili, preto je celkom pravdepodobné, že je v nej všetko, čo v nej (podľa vyhlášky MZ SR č. 143/2009 Z.z.) má byť. Teraz už len preverte dátum exspirácie. Pritom majte na pamäti, že ak zdravotníckemu materiálu (čo i len jednému jeho modulu) uplynul dátumom spotreby, celá lekárnička dozrela na pokutu.

Aj reflexná vesta je súčasťou povinnej výbavy. Ideálne je mať kus pre každého člena posádky. Nie na dne kopcom naloženého batožinového priestoru – ale poruke.

6. Niečo navyše

Aj keď ťažné lano ani hasiaci prístroj nie sú na Slovensku povinnou výbavou, môžu sa hodiť. Pritom v krajinách, cez ktoré budete prechádzať ich policajné zložky môžu vyžadovať. Napríklad v Poľsku je hasiaci prístroj povinný. Tak si to overte. Ani náhradné žiarovky mať nemusíte, no tí čo si ich výmenu už vyskúšali a zvládli ju bez poškodenia svetlometov a zdravia, by si ich mali pribaliť.

Aj keď motorový olej dostanete pri každej čerpacej stanici v Európe, liter sa do každého kufra ešte zmestí.    

7. Rada na záver

V letných horúčavách bude popri motore zrejme v plnej permanencii hlavne klimatizácia. Mala by byť na to prichystaná – teda v plnej kondícii. Ak máte podozrenie, že jej výkon nie je ten, čo býval, doprajte jej servis a dezinfekciu súčasne.

Predpokladáme, že máte auto dobre poistené, medzi dokladmi nechýba ani zelená karta, a tak prajeme šťastnú cestu a príjemnú dovolenku.