Podľa nich slovenské cestovné kancelárie a agentúry poskytli služby pre 176-tisíc zahraničných turistov, prichádzajúcich zväčša v skupinách, čo je o vyše 23-tisíc (o 15,3 percenta) viac než rok predtým. Na Slovensku strávili 342-tisíc dní, čo je o 23-tisíc (o 7,3 percenta) viac než v roku 2014.

Priemerná dĺžka pobytu bola iba 1,9 dňa (menej než predvlani), najviac dní v priemere u nás trávili Česi (4,1), Ukrajinci (3,2) a Gréci (3). Tržby od cudzincov predstavovali 24,8 milióna eur, medziročne o 4,2 milióna viac. Štatistika však neeviduje tržby za nákupy, ani individuálne výdavky v reštauráciách, kaviarňach, vstupné a iné služby.

Najviac turistických zájazdov prichádzalo tradične z Rakúska, USA, Francúzska a Nemecka, Ukrajincov bol vlani dokonca dvojnásobok. Štatistiku návštevnosti zlepšujú tradične Austrálčania, ktorí sú počtom dokonca na druhom mieste (vlani vyše 27,6-tisíc), ich finančný prínos je však marginálny.

Sú to iba niekoľkohodinoví hostia, prichádzajúci do Bratislavy po Dunaji výletnými loďami. Neprespávajú u nás, nestravujú sa tu a zahraničné cestovné kancelárie pre nich kupujú iba sprievodcovské služby a autobusové transfery.

V oficiálnych štatistikách majú nízke zastúpenie Česi a Poliaci. Tí však nepotrebujú cestovku, sprostredkovateľa, necítia jazykovú odlišnosť, prichádzajú zväčša individuálne, na známe osvedčené miesta. SACKA upozorňuje, že nižší podiel organizovanej turistiky aj naďalej ovplyvňuje rozvoj informačných technológií.

Pribúdajú rezervačné systémy a možnosti, takže si mnohí cestovatelia dokážu cestu zorganizovať sami. Cestovné kancelárie a agentúry si tento trend uvedomujú a stále viac orientujú svoje marketingové aktivity na vzdialenejšie mimoeurópske trhy, kde je ešte stále dôležitá úloha sprostredkovateľa, miestnej cestovnej kancelárie a agentúry.

Podľa SACKA je vývoj v tomto roku zatiaľ ťažké predpovedať. Vidieť však zvýšenú návštevnosť kvôli dvom svetovým športovým podujatiam a počas predsedníctva SR v Rade Európskej únie, keď sa očakáva do 25-tisíc účastníkov sprievodných kongresových akcií.

Z analýzy štatistických údajov za vlaňajšok SACKA upozorňuje, že Slovensko zväčša nebude pre kľúčové zahraničné trhy destináciou na hlavné dovolenky, môže byť však cieľom pre druhú dovolenku, krátkodobé pobyty a predĺžené víkendy.

Príjazdový cestovný ruch mal vlani na hrubom domácom produkte podiel 2,7 percenta, o desatinu viac než v roku 2014. Do troch percent je to aj v Česku.