66086 title=www.eprofit.sk>

Na bicyklovanie treba len bicykel s výbavou a trasu. Bicykel, aj keď môže mať rôzne parametre, je stále viac-menej o šliapaní do pedálov. Ale trasa delí zážitky na príjemné a tie, čo sa dlho pamätajú ako stres.

Na západe Európy už dávno vedia, že cyklisti tvoria zaujímavú skupinu zákazníkov. Budovanie infraštruktúry a kvalitného zázemia okolo cyklistiky nemá však len čisto finančné dôvody. V prvom rade ide o filozofiu.

V Holandsku sa nikto na ekonomické aspekty stavby cyklochodníkov nepýta. Tak ako majú autá cesty a chodci chodníky, cyklisti sa môžu cítiť pohodlne a bezpečne na tratiach venovaných práve im.

Slovensko sa síce tvári ako ekonomicky zmýšľajúca krajina, ale od západných kolegov sa čo-to postupne iba priúča.

Po Slovensku trochu inak

Na území Slovenska je mnoho krásnych miest, ktoré treba poznať. Možno práve bicykel by mohol byť ideálnym prostriedkom na ich návštevu.

Majitelia reštaurácií, správcovia parkov, obce a vyššie územné celky už začínajú chápať, že cyklistika nie je len o bicykli, prípadne o kúsku zjazdnej cesty.

Cyklochodníky na Slovensku veselo pribúdajú, nielen vďaka nadšencom. Trasy rozličnej náročnosti vedú ku kultúrnym pamiatkam, prírodným zaujímavostiam, po ceste sú lokálne pohostinstvá, možnosti na ubytovanie. Stále ide skôr o prepájanie existujúcich bodov, ktoré sa však pomaly pripravujú aj na návštevu cyklistov.

Najaktuálnejšie informácie majú cyklistické kluby. Svoje „teritóriá“ si poctivo preverujú, organizujú cyklistické zrazy a upravujú cyklochodníky. Navyše poskytnú veľa užitočných rád.

Informácie o povrchu, dĺžke a prevýšení sú len základom. Každá trať má zadefinovanú nielen náročnosť, kultúrne a prírodné pozoruhodnosti či obyčajné krčmy, ale aj cyklistické servisy.

S viacdňovými výletmi je to na Slovensku horšie. Ubytovacie zariadenia zväčša poskytnú úschovu bicyklov, no prípadné servisné dielce, špecializovanú stravu alebo služby, ako sú napríklad masáže, zatiaľ chýbajú.

Smer západ

Rozsah slovenských služieb a infraštruktúry (nielen) v cyklistike sa z Rakúskom nedá porovnať. Je to veľmoc v tomto ohľade.

Množstvo kilometrov cyklistických chodníkov popri riekach najmä pri Dunaji, udržiavané horské magistrály, vyhliadkové mestské trasy. Spomedzi všetkých cyklistických možností Rakúska najväčšmi vyčnieva Alpentour Austria.

Je to vyše tisíc kilometrov poprepájaných cyklistických trás, ktoré sú udržiavané a dobre označené. Od ranných do večerných hodín je garantovaný prístup len cyklistom, takže obavy z terénnych motoriek a štvorkoliek sú neopodstatnené. Vstup nerešpektuje len zver, takže pri rýchlejších prejazdoch si treba dať najmä v horských úsekoch pozor.

Alpentour Austria sa dá naplánovať podľa náročnosti – začína sa pri Viedni smerom na juhozápad. Menej skúsení jazdci sa môžu odkloniť ešte na nížine, tí trúfalejší môžu absolvovať celú dĺžku aj s Alpami.

Trasa je rozdelená na etapy – systémom etapa za deň. Nocuje sa v špecializovaných zariadeniach, ktoré sú na cyklistov dostatočne pripravené. Nechýbajú servisné priestory s náhradnými dielcami, sauny a vírivé vane, ba ani špecializovaná strava.

Alpentour Austria prechádza mestami, nížinami, ale zavíta aj do známeho horského strediska Dachstain Tauern a Salzburských Álp. S takmer štyridsiatimi etapami sa Alpentour Austria radí medzi najdlhšie a najzaujímavejšie špecializované cyklistické trasy na svete.

Čo na to zákony

Legislatíva je k cyklistike pomerne prísna, no s kontrolou jej dodržiavania je to na Slovensku poslabšie. Ak by policajti dohliadali na dodržiavanie všetkých predpisov (napríklad odrazky na pedáloch, kolesách či predné a zadné svetlo s danou intenzitou a v danej výške), nenašiel by sa zrejme ani jeden cyklista, ktorý by neplatil pokutu. V Česku je legislatíva k cyklistom milosrdnejšia, na západe sa obmedzuje zvyčajne len na svetlá a prilbu.

Čím benevolentnejšie sú zákony, tým prísnejšie ich kontrolujú. Výsledkom je, že zahraniční cyklisti sú poväčšine lepšie vybavení ako slovenskí (aspoň čo sa týka predpisov).

Webové linky s trasami


PRAMEŇ: internet

S cyklotrasami na Slovensku je to podobné. V chránenej krajinnej oblasti od tretieho stupňa je možné ísť na bicykli v podstate len po umelo vybudovanej komunikácii.

Jazda lesnými chodníkmi je teda zakázaná. Výnimkou vo vyšších stupňoch ochrany sú len špecializované cyklochodníky, tých je však v SR zatiaľ málo. V zahraničí nie je obmedzovanie cyklistov v chránenej prírode také výrazné, ale ak niekoho prichytia napríklad v Alpách na neoznačenej trase, vyjde ho to poriadne draho.

    Bezhraničné zážitky

    Rakúsko príležitostne propaguje nielen seba, ale aj dovolenky či relax u susedov. Príkladom je mapa Bezhraničné zážitky z prírody o zaujímavých cyklotrasách v rakúskom, slovenskom a českom pohraničí. Je v nemčine, slovenčine, češtine a angličtine a na vydaní s Lesníckym a poľnohospodárskym podnikom mesta Viedeň spolupracovali v rámci projektu Európskej únie slovenské i české organizácie. Poskytuje prehľad o náučných zariadeniach a ponukách pre návštevníkov v okolí Dunaja, Moravy a Dyje, v Marchfelde (Moravské pole), vo Weinvierteli, v Malých Karpatoch a na Juhomoravskej pahorkatine. Dostať ju zadarmo v informačnom stredisku mesta Viedeň v mestskej radnici (vchod z námestia Friedrich-Schmidt-Platz 1) v centre mesta.

Foto - internet