Dramatická groteska Fyzici podľa hry Friedricha Dürrenmatta koketuje s témou jadrovej katastrofy a zodpovednosti jednotlivcov za osud spoločnosti, kým Bakchantky od antického dramatika Euripida sa zaoberajú náboženským fundamentalizmom, ako aj morálnym úpadkom civilizácie.

Hoci obe inscenácie prinášajú na javisko apokalyptické vízie sveta, prvá tak robí s hereckou aj režijnou hravosťou a absurdným humorom, kým druhej dopomáha k naliehavosti dekadentná vizuálna stránka, ktorá v závere vyvrcholí krvavými jatkami.

Načasovanie inscenácií oboch hier na koniec tejto divadelnej sezóny so sebou prinieslo aj čaro neplánovaného. Došlo k nemu totiž v čase, keď „strážcovia“ tradičných hodnôt útočia v kultúre už len z princípu na to, čo ani nepoznajú alebo tomu nerozumejú, v čase, keď sa vášnivo diskutuje o ekologickej zodpovednosti za planétu, v čase, keď televíznych divákov na celom svete šokoval päťdielny seriál Černobyľ, ktorý odhaľuje aj politické pozadie riešenia tejto jadrovej katastrofy z roku 1986.

Kto je tu blázon

Dej hry Fyzici sa odohráva na psychiatrickej klinike. Jej šéfka (Jana Oľhová), ktorá nemá vlastné deti a na psychiatriu pozatvárala všetkých svojich príbuzných, má nad pacientmi absolútnu moc, čoho si je plne vedomá. Na oddelenia ich umiestňuje podľa ich profesie, pričom jedno patrí práve fyzikom.

Prvý z nich sa vydáva za Alberta Einsteina (Daniel Heriban), ďalší za Isaaca Newtona (Roman Poláčik) a tretí za Augusta Ferdinanda Möbia (Robert Roth), ktorému sa navyše každý deň zjavuje kráľ Šalamún. Aké sú však ich skutočné identity?

Fyzici v sanatóriu s naliehavou pravidelnosťou vraždia svoje opatrovateľky. 

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa