Najväčší európsky lowcostový dopravca Ryanair hrozí po írskom letisku Shannon redukciu flotily i liniek aj na svojom materskom letisku v Dubline. Od jari chce znížiť počet lietadiel z 22 na 18 a presunúť ich na iné európske letiská a o 200 ľudí znížiť aj počet pilotov, letušiek, mechanikov a ďalšieho personálu. Počet cestujúcich, ktorých Ryanair v ostatnom fiškálnom roku prepravil z a do Dublinu, by sa tak znížil z 10,8 na 8,7 milióna cestujúcich.

Spoločnosť v oficiálnom stanovisku vysvetľuje rozhodnutie ako odvetu za to, že v marci aj na dublinskom letisku majú podľa rozhodnutia írskej vlády vyberať od 30. marca od každého cestujúceho osobitnú taxu 10 eur. Ryanair je ochotný podľa generálneho riaditeľa Ryanairu Michaela O'Learyho rozhodnutie zmeniť, keď bude „idiotská taxa“ zrušená.

Podľa neho nemali dodatočné poplatky úspech ani vo Veľkej Británii a Holandsku, dokonca sa podpísali pod pokles prepravených cestujúcich. Ryanair kvôli dodatočným poplatkom hrozí odchodom aj nemeckému letisku Hahn a kvôli vyšším navigačným poplatkom od konca marca ruší tretinu letov do Poľska.

Írska vláda sa pre nový poplatok rozhodla, pretože podľa nej treba investovať do rozvoja hlavných írskych letísk, najmä do terminálov a dráhového systému. Ryanair je permanentným kritikom, investičnej politiky írskych i na viacerých zahraničných, najmä britských letísk, ktoré označuje za márnotratnú, neúmernú potrebám dopravcov i cestujúcich.

M. O'Leary vyhlásil, že kombinácia vysokých nákladov a hrozného vybavenia letiska spôsobuje v Dubline túto zimu dopravný kolaps. Manažment dublinského letiska kritiku odmietol s tým, že práve Ryanair v minulosti pravidelne kritizoval akékoľvek aj malé investície do zvýšenia pohodlia pre cestujúceho.

Vedenie letiska upozorňuje, že v Dubline sú letiskové poplatky jedny z najnižších v Európe. Podľa stanoviska manažmentu sa dopravcovia vždy, keď im klesá počet cestujúcich, zvaľujú vinu na letisko, hoci za súčasný vývoj nenesie vinu letisko ani pripravovaná odletová taxa, ale ekonomická recesia. Tá už spôsobila pokles vlaňajší deväťpercentný pokles počtu cestujúcich v Dubline.

Ryanair predpovedal nižší dopyt po leteckej doprave a už v tejto zime znížil počet lietadiel na dublinskej základni o štyri a počet týždenných odletov z 1 350 na 1 200.

Viacerí analytici trhu spochybňujú snahy lowcostov o obrovský rozvoj lacnej dopravy a uvažujú, kedy sa trh nasýti. Len Ryanair totiž avizoval, že chce v nastávajúcich osemnástich mesiacoch objednať ďalších 300 až 400 lietadiel na roky 2012 až 2017. Časťou z nich by nahradil starnúce lietadlá, časť by však slúžila na rozvoj liniek.

Príkladom, že rast počtu cestujúcich nemôže pokračovať donekonečna je aj spojenie medzi Írskom a Slovenskom. Keď z trhu vlani na jeseň odišli SkyEurope Airlines, ktoré z Dublinu a Corku lietali do Bratislavy a Košíc štrnásťkrát týždenne, predpokladalo sa, že Ryanair vtedajšie denné spojenie Bratislava-Dublin rozšíri. Naopak, Ryanair lieta v súčasnosti už iba trikrát týždenne, pričom jeho linky nie sú vypredané.

Autor je redaktorom dvojtýždenníka Profit.