O vyberaní poplatkov za použitie toalety vo svojich lietadlách uvažuje Michael O'Leary, šéf najväčšej európskej nízkotarifnej leteckej spoločnosti Ryanair. Vyjadril sa tak pre stanicu BBC.

Má ísť o ďalší príspevok k príjmom spoločnosti, ktorá deklaruje snahu o čo najnižšie ceny leteniek s tým, že za všetky pridané služby si cestujúci majú priplatiť. Do automatov, nainštalovaných na dverách toalety, by sa mala platiť jedna britská libra.

Šéf spoločnosti vyhlásil, že takýto krok nespôsobí cestujúcim problémy. A nemyslí si, že by niekto vstúpil na palubu Ryanairu s hotovosťou menšou než jedna libra. Už pred niekoľkými mesiacmi prebehla médiami správa, že sa s možnosťou obrátili aj na výrobcu lietadiel Boeing. 

Letecký mechanik spoločnosti Air Slovakia Miloš Gajdošík pre eTREND povedal, že inštalovanie mincových automatov nie je jednoduchá záležitosť. Akékoľvek inštalácie na palube musia mať súhlas výrobcu lietadla a amerického Federálneho úradu pre civilné letectvo. Výrobca mincového automatu musí získať certifikáciu, osvedčenie, že jeho produkt je spoľahlivý aj v prípade núdze a cestujúci nezostane uväznený na toalete. Preto sú všetky inštalácie veľmi drahé.

A črtajú sa aj ďalšie otázky: Aké veľké by museli byť automaty, ak je na palube 189 miest? Ako často by sa stihli vyprázdňovať, keď lietadlo má na výmenu pasažierov pol hodinu? A koľko by bolo pokladničiek, ak cestujúci majú okrem libier aj eurové mince a ďalšie národné meny a maďarským ekvivalentom libry sú dokonca papierové forinty?

Britská nezisková spotrebiteľská organizácia Which? vyhlásila, že aerolínie uprednostňujú profit pred cestujúcimi a upozornila, že spoplatnenie toaliet môže mať následok, že menej ľudí bude kupovať na palube predražené nápoje. Ryanair má z tohto predaja nemalý zisk.

Hovorca Ryanairu Steven McNamara sa po televíznom vyhlásení svojho šéfa poponáhľal s ubezpečením, že si nemyslí, že navrhovaná zmena by sa mohla uskutočniť v dohľadnej dobe.

Zrejme práve podnecovanie takýchto diskusií je pravým záujmom „toaletových“ úvah úspešného manažéra Ryanairu. Pravidelné kontroverzné vyhlásenia sú bezplatnou reklamou spôsobom, ako držať firmu v povedomí potenciálnych cestujúcich. Tak ako napríklad pred pár rokmi médiá pretriasali zákaz dobíjania mobilných telefónov v kanceláriách aerolínií. 

Autor je redaktorom dvojtýždenníka Profit.