Odlíšiť sa od konkurencie, zaujať, niekedy za každú cenu – týmto krédom sa riadia aj mnohí vinári. Preto sa môžeme stretnúť na etiketách aj s fajčiacim papagájom, tlstým bastardom alebo ružovučkým nákladniakom. 

Pred nedávnom eTrend písal o vizionárovi vína z Kalifornie. Randall Grahm vsadil pri vymýšľaní etikety na posadnutosť Američanov všetkým, čo má štyri kolesá. Nebol by vizionár, keby mu stačilo napodobniť motív ružového nákladného auta či uleteného karavanu. Išiel vyššie. Nad vinicami vinárstva Bony Doon nechal vznášať sa lietajúci tanier, ktorý lúčom buď zisťuje kvalitu úrody alebo čerpá informácie užitočné pre ďalší rozvoj ufónskeho vinohradníctva.

Legendárny rad vín Le Cigare Volant bol sa už vtedy klasickému spracovaniu etikiet na hony vzdialený a úspešne zabodoval. Bol to však jemný začiatok etiketovej revolúcie. Na zákazníkov sa chystali iné kúsky.

Sarkastický bafkajúci papagáj

Fajčiaci papagáj Smoking parrot je čuduj sa svete nie americké, ale francúzske víno. Robí si žarty z apelácie Pouilly-Fuméz v údolí rieky Loiry. Táto apelácia sa vystatuje, že má „najvýznamnejši“ Sauvignon Blanc na svete. U nás toto víno kúpite od 20 eur. Treba priznať, že ide skutočne o víno pre znalca. Svieže, mimoriadne suché s prekvapujúcou arómou fialiek, ktorá sa snúbi s typickou vôňou Sauvignonu. Pre uštipačných kreatívcov stačilo spojiť jeden z anglických výrazov pre označenie papagája: Polly. K nemu dosadili francúzsky výraz pre dym: fume. A operený „závislák“ na etikete mohol šokovať a konkurovať slávnemu vínu.

Vsadili na sebairóniu

Francúzi idú poväčšine zbesnieť, keď ich niekto nazve žabožrútmi. Ale môžu si za to sami. Keby  uprednostňovali ako báječnú delikatesu hoci netopierov, na svete by sa neobjavilo víno pod značkou Arrogant Frog. Mok je z juhofrancúzskeho región Languedoc Roussillon. Dostanete ho aj u nás. Otec myšlienky namysleného žabiaka vinár Jean-Claude Mas má očividný zmysel pre humor.

Názov pre víno z juhofrancúzskeho Languedocu a konkrétne z údolia Hérault podľa neho vystihuje tradičné vnímanie Francúzov zo strany cudzincov. Využil sebairóniu a na svete bolo nesmierne populárne víno. Arogantný žabiak zastrešuje vína z modrých odrôd ako Syrah, Grenache, Cabernet Sauvignon, Merlot či Carignan. Z bielych je to Chardonnay a Sauvignon doplnené o Viognier a Marsale.

Jean-Claude Mos sa netají, že chce starý svet vína zmeniť novým prístupom. Svoje vinárstvo preto prirovnáva skôr k austrálskym, čílskym alebo kalifornským vinárstvam ako k tradičným z jeho vlasti.

Ale niekedy by sa mohol jeho namyslený žabiak predsa len v novotách za každú cenu krotiť. Dôkazom je biele víno Tutti Frutti, ročník 2010. Namiešal zmes siedmich odrôd: Chardonnay, Grenache Blanc, Vermentino, Viognier, Colombard, Sauvignon Blanc a Muscat Sec. Vzniklo jemne povedané prekombinované cuveé. Možno to bol jeho zámer. No Tutti frutti sme doteraz nachádzali na obaloch žuvačiek a tam aj patrí. 

Fat Bastard - výraz pre plné víno

Nedostatkom sebavedomia určite netrpia ani ďalší francúzsky vinársky producent s jeho britským partnerom. Už dávnejšie sa rozhodli “zavaliť” trh tlstým bastardom a paradoxne v tomto prípade je veľa viac ako menej. Ekonomické média si názov Fat Bastard chvália ako úspešný marketingový fenomén. Každá značku vína musí mať príbeh. Tento je z pivnice francúzskeho vinára Thierry Boudinauda. V juhofrancúskej oblasti Languedoc-Roussillon degustoval so svojim britským priateľom Guy Andersonom vína.

Boli ich desiatky, ale až pri tom jedinom sa Angličan zastavil, zasvietili mu očká a preniesol pamätnú vetu: „Now zat iz what you call eh phet bast-ard!“. Ale pozor, britskí nadšenci vína používajú bežne netradičné slovné spojenie fat bastard pre plné a výrazné vína. Keď si prirovanie dvaja viťúzi predstavili v spojení s francúzskymi vínami, nikto im nemohol zabrániť, aby sa vo vinotékach neobjavilo víno so šokujúcim, ale dobre predávajúcim názvom.

Tlstúšik boduje vo svete

Dostavil neočakávaný celosvetový komerčný šok. Hroch na etikete oslovoval zákazníkov ako na bežiacom páse. Prieskum u tých francúzskych totiž odhalil niečo nevídané. Z národa vinárov až vyše 70 percent nerozumie etiketám miestnych vín. Ani Američania hneď nesiahnu po jednoduchých starosvetských francúzskych vínach s vyobrazením archaického chateau. Idú rovno za svojimi vyskúšanými značkami. Čím je jednoduchšia a ľahšie zapamätateľná, tým lepšie.

Fat Bastard teda dokonale vyplnil dieru na trhu. V prvom roku vyprodukovalo vinárstvo päť tisíc kartónov vína. Len v USA sa už teraz predá 400-tisíc kartónov. Vinárstvo o tvrdí, že jeho značka s hrochom je najpredávanejším francúzskym vínom na tomto trhu. V sortimente má vína z odrôd Chardonnay, Sauvignon Blanc, Syrah, Pinot Noir, Merlot a Cabernet Sauvignon. „Hrošie" vína ocenili na viacerých súťažiach a tak si kúpite slušnú kvalitu za podobnú cenu. Už ôsmy rok vína Fat Bastard podporujú boj proti rakovine prsníka. Z každej predanej fľaše venuje producent 25 centov na tieto účely a do polovice tohto roka sa im podarilo zhromaždiť už 75 -tisíc amerických dolárov.

Ženské vína a vína so ženami

Ženám víno nielen pridáva na kráse, keď ho popíjajú v ich prítomnosti muži, ale na nežné pohlavie sa oplatí vo vinárskom biznise vsadiť. Napríklad ako na dominantný element na etikete fľaše. Napríklad kalifornské vinárstvo De La Montaya zo Sonoma Valley. Puritáni by ho najradšej premenovali na údolie Sodomy a Gomory hneď potom, ako sa na trhu objavili provokatívne vína Pin Up Cabaret s fotografiami natoľko nezahalených dám, ako to dovoľujú americké prísne zákony.

Pre úplne inú cieľovú skupinu zákazníkov sú určené kalifornské vína Mad Hausewife. Vychádzajú z toho, že gazdinky doma nepoteší len televízny dámsky klub, ale oveľa lepšie sa žehlí so svojou priateľkou – fľaškou otvoreného vína. Francúzske chyžné zase dominujú na etiketách vín z Languedocu. Môžete si vybrať z piatich vín odrôd Cabernet Sauvignon, Merlot, Chardonnay, Pinot Noir a Sauvignon Blanc. Skôr pivný austrálsky humor v sebe skrýva zadná strana tamojšieho vína Bitch, ktoré je zrejme určené pre pomalšie mysliacich konzumentov. Na zadnej etikete, aby klient nezabudol, čo pil, sa opakuje slovo Bitch 77 krát. A naozaj nie je ťažké uhádnuť, pre akú sortu klientov má osloviť víno z kalifornského vinárstva Pink Druck, ružový nákladniak s rovnakým názvom a obrázkom driečnej druckerky na etikete.

Zdravý úsudok mi káže skončiť článok a nepísať o vínach, ktoré si za svoj názov zvolili žabí moč alebo sa hrdia s tým, že sú priamo z ho...a. Najspodnejší suterén marketingu si však našiel svoje skupiny klientov.

Zdroj: www.arrogantfrog.fr , www.fatbastard.com, www.wine-searcher.com, www.dlmwine.com, www.pinupwines.com