Po výrazných investíciách sa v súčasnosti táto krajinka pekne vyníma na svetovej mape lyžovania. V ďalšom roku bude dokonca hostiť finále svetového poháru v alpskom lyžovaní. To bude v Pyrenejach úplne po prvýkrát.

Keď vystúpite z lanovky v meste Soldeu, je to tam ako na Babylonskej veži – na necelých 80-tisíc obyvateľov pripadá 2,5 milióna lyžiarov ročne, z toho cez 1,7 milióna v oblasti Grandvalira, ktorej súčasťou je aj mesto Soldeu. Podľa údajov z minulej sezóny tam najviac jazdia Španieli, ktorí tvoria 51,4 percenta lyžiarov v Grandvalire. Za nimi nasledujú Francúzi (13,1 percenta), Briti (11,5 percenta) či Rusi (5.2 percenta).

Anastasiya Akimovová sa so snowboardom v rukách objavuje na andorrskej dráhe po prvý raz. Moskovčanka zvyknutá skôr na alpské strediská vo Francúzsku alebo v Rakúsku potvrdzuje, že kniežactvo je na rovnakej úrovni ako iné strediská v Európe, ale lacnejšie.

„Priestor na lyžovanie je tu obrovský. Lyžoval som vo francúzskych Pyrenejach, ale tu za celý deň nikdy nejdete po rovnakej dráhe,“ povedal agentúre AFP Francúz David Ribot.

Grandvalira je so svojimi 210 kilometrami lyžiarskych dráh najväčším strediskom v Pyrenejach, pred Baqueriou v španielskych Pyrenejach, ktorá má 150 kilometrov alebo Grand Tourmalet so 100 kilometrami vo francúzskych Pyrenejach.

Stredisko sa zrodilo v roku 2003 spojením Doldeu-El Tarter a Pas de la Case-Grau Roig a je svedectvom toho, ako si zem uvedomuje význam „bieleho zlata“ pre svoju ekonomickú budúcnosť.

„Až do konca 80. rokov bol základom andorrskej ekonomiky obchod s produktami, ktoré Španieli doma nedostali. Ale akonáhle k nim už mali prístup, andorrská ekonomika sa zmenšila. Čo zostalo? Sneh,“ vysvetľuje riaditeľ strediska v meste Soldeu, Francúz Henri Barbier.

Podpora vlády, ľahký prístup ku kapitálu vďaka bohatému miestnemu bankovému sektoru. Grandvalira investovala od svojho vzniku 130 miliónov eur a vláda prispieva ročne štyrmi miliónmi eur. Od roku 2013 rastie počet zimných turistov o šesť percent za rok.

„Andorra vynaložila veľa úsilia, aby sa lyžovanie stalo jedným z jej pilierov. V posledných rokoch sme veľa investovali do reklamy, stávame sa známymi v celej Európe, vo Francúzku, v Španielsku, ale aj vo Veľkej Británii, Nemecku a stále viac v Rakúsku,“ uvádza andorrský minister turistiky Francesc Camp.

„A táto stratégia sa vyplatila. Turistika tvorí 25 percent hrubého národného produktu, je dôležitejšia než financie. A ide hlavne o zimnú turistiku,“ dodáva.