V blízkosti chorvátskeho mesta Zadar vznikla prvá dedina pre takzvaných digitálnych nomádov, ľudí pracujúcich cez internet pre zamestnávateľov sídliacich pokojne na druhom konci sveta. Projekt má okrem iného za cieľ pomôcť zaplniť voľné ubytovacie kapacity mimo hlavnej turistickej sezóny, uviedla stanica RFE / RL.

Ubytovanie aj výlety

Záujemcovia o pobyt v dedine dostanú za zhruba 500 eur mesačne ubytovanie v montovanom dome pri mori, zdieľaný pracovný priestor a k dispozícii im je tiež riaditeľ strediska, ktorý organizuje dobrovoľný program a podujatia, ako sú turistické výlety, jogging či kurzy jógy.

„Za tri dni, čo máme oficiálne otvorené, k nám dorazili prví traja digitálni nomádi, dostali sme celkovo 195 prihlášok, pravý nával však čakáme až v novembri,“ uvádza Mario Mrkša, spoluzakladateľ a výkonný riaditeľ platformy grabAhome, ktorá stojí za týmto projektom v hotelovom komplexe Borik severne od Zadaru. Prihlášky podľa neho prišli z viac ako 30 krajín, členských štátov Európskej únie, ale aj zo Spojených štátov, z Kanady a ďalších. Jedna je z Nigérie.

Chorvátsko sa snaží napojiť na súčasný globálny trend hostenia digitálnych nomádov. Vďaka zmene zákonov môžu od začiatku tohto roka v krajine na Jadrane fungovať aj firmy, ktoré tu nie sú registrované. Nesmú síce poskytovať služby chorvátskym firmám, zato však v Chorvátsku neplatia daň z príjmu. Ich pracovníci môžu každopádne dostať ročné vízum. Teraz v Chorvátsku pôsobí niekoľko stoviek digitálnych nomádov, väčšina na pobreží a ďalší potom v hlavnom meste Záhrebe.

Podpora miestnej ekonomiky

Prvá chorvátska dedina pre digitálnych nomádov nesie názov Digital Nomad Valley Zadar. Výraz Valley (údolie) má podľa vedúcich projektu evokovať Silicon Valley, centrum amerického IT sektora. Fungovať má do konca marca, čo je obdobie mimo turistickej sezóny, ktoré väčšina nomádov zámerne vyhľadáva.

Podľa organizátorov je prilákanie digitálnych nomádov spôsobom, ako mimo turistickej sezóny zaplniť ubytovacie kapacity tunajšieho hotelového komplexu patriaceho rakúskemu reťazcu Falkensteiner a tiež ako podporiť miestnu ekonomiku. „Dlhodobou ideou a víziou našej iniciatívy je spolupráca s miestnymi obcami a mestami, aby sme mali pre digitálnych nomádov program po celý rok,“ dodáva Mrkša. 

Potenciál digitálnych nomádov pre miestny cestovný ruch si je vedomé aj Chorvátske turistické združenie, ktoré začiatkom roka rozbehlo kampaň „Chorvátsko - vaša nová kancelária!" Riaditeľka turistickej centrály Lucijana Jerkovičová tvrdí, že záujem o tieto služby rastie. Len za september podľa nej chorvátske úrady registrujú 230 prihlášok digitálnych nomádov o ročné pracovné vízum, najviac v Splite a okolí a tiež v Záhrebe.