Pretože klientelou spoločnosti Niki boli cestovatelia za lacné letenky, viedenský trh sa určite otvorí najmä pre silných lowcostových dopravcov a od pondelka rakúske médiá intenzívne diskutujú, kto by to mohol byť. Nedeľné vydanie denníka Kurier prinieslo informáciu, že s rakúskym ministerstvom dopravy, so spoločnosťou Austro Control, ktorá riadi leteckú prevádzku nad krajinou, a s vedením viedenského letiska už intenzívne rokuje druhý najväčší európsky lowcost easyJet z londýnskeho letiska Luton.

Spoločnosť už vlani medzi Viedňou a deviatimi letiskami odviezla 628-tisíc cestujúcich, ale okrem apetítu na uvoľnený bohatý stredoeurópsky trh súčasne rieši aj iný vážny aktuálny problém. Ide o brexit, ktorý môže zmeniť postavenie easyJetu na európskom trhu.

Odchodom z Veľkej Británie prestane byť totiž easyJet dopravcom pod vlajkou Európskej únie, ktorý mal právo lietať medzi všetkými letiskami v únii, ak sa mu to ekonomicky vyplatí. V brexitovej realite sa stane zahraničnou spoločnosťou, pre ktorú bude musieť Londýn vyjednať dopravné práva s každou krajinou únie aj na základe reciprocity.

Preto podľa denníka Kurier šéfka easyJetu Carolin McCallová už sonduje na teritóriu EÚ miesta, kam by si spoločnosť mohla presunúť svoju centrálu pre lety v krajinách únie, kde má umiestnených už 160 lietadiel. Viedeň je na to vážnym ašpirantom.

Ak by sa stala sídlom napríklad dcérskej spoločnosti pre dopravu po kontinente, stal by sa easyJet najväčšími aerolíniami v Rakúsku, hoci nie všetky lietadlá by tam mali bázu. Britský lowcost má už dcérsku spoločnosť s 23 lietadlami vo Švajčiarsku.

Rakúsky denník Die Presse a aj ďalšie médiá uvádzajú, že po odchode Niki sa vytvára priestor aj pre ďalšie lowcostové spoločnosti. Opäť sa spomína Ryanair, ktorý chce do Viedne lietať, ale v minulosti sa nedohodol s vedením letiska na výške poplatkov. Ten novú situáciu zatiaľ nekomentoval, ale určite podniká ďalšie kroky. Viedeň by mohla byť zaujímavá aj pre maďarský lowcost Wizz Air, ktorý je najväčším dopravcom v strednej a východnej Európe.