Veľa dôvodov na oslavu
Keď sa lanovka slávnostne otvárala, funkcionári miestnej a regionálnej politiky sa striedali v príhovoroch na pódiu, ďakovali investorovi a dodávateľským firmám. Dlho sa vyčkávalo na politické rozhodnutie o zmene chránenej krajinnej oblasti, až kým v marci 2015 zemská vláda pristúpila na túto požiadavku.
„Teší ma, že sme sa zhodli na hospodárskom význame tohto projektu a mohol byť realizovaný. Už keď sme s ním takmer pred ôsmimi rokmi prišli, boli sme si vedomí jeho veľkosti. Môžeme byť na svoju prácu hrdí. Napriek tomu, že sme na stavbu lanovky mali len sedemnásť mesiacov, všetko sme stihli bez problémov včas dokončiť,“ hovoril na otvorení dojatý predseda predstavenstva lanovkovej spoločnosti Reinhard Klier.
Lanovka priniesla okrem výhod pre lyžiarov aj pozitíva pre ochranu prírody. Chránená oblasť bola rozšírená o 45 hektárov a podstatne sa znížila prevádzka kyvadlovej autobusovej dopravy medzi lanovkou a parkoviskom.
Heinrich Klier pri otvorení oslávil svoj 90-te narodeniny a všetci prítomní sa zhodli, že bez ľudí ako on by sa zimný šport v Rakúsku nikdy nevyvinul na miliardový biznis. Ale aj vďaka ekologickému prístupu krajiny k svojim horám.
stubai nová lanovka
Ako idú dohromady lanovky s ekológiou
Jasný príklad nám uviedol jeden podnikateľ z Innsbrucku, mimochodom bývalý český emigrant, ktorý bol jedným zo subdodávateľov projektu. Oslovili ho, aby po dokončení výstavby lanovky dal okolitú prírodu do takého stavu, v akom bola predtým. To znamenalo nazbierať ešte pred začiatkom realizácie semená stromov, tráv a kvetín, ktoré tu pôvodne rástli a predpestovať si sadenice. Okolo novej cesty musel vysadiť vŕby, aby ju čo najskôr nebolo vidieť, a zakryli tak akýkoľvek zásah do prírody.
O tom, že vedeniu nešlo v prvom rade len o zvýšenie kapacity strediska, nám hovoril počas prehliadky modernej strojovne aj šéf lanových dráh Andreas Kleinlercher.
„Chceli sme zlepšiť hlavne komfort pre hostí. V pracovných dňoch sem chodí približne päť a pol tisíc lyžiarov a cez víkendy dokonca osem až desať, čo je dosť aj pre naše podnikanie,“ dodal A. Kleinlercher. Ostatnú zimnú sezónu v stredisku dosiahol počet prenocovaní takmer 1,1 milióna. Obsadenosť všetkých ubytovacích zariadení bola na úrovni 51,2 percent. Pre porovnanie, v celom Tirolsku je počas zimnej sezóny priemerná obsadenosť 41,8 percent.
Stubai 3 Zdroj: Vladimíra Orgoňová
Sánkarskí priekopníci
Moderné lyžiarske strediská by si už „len“ so zjazdovkami nevystačili, aj keď túto sezónu pribudla jedna nová s dĺžkou 3,8 kilometra. Takmer všade sa budujú menšie či väčšie parky pre freestylerov. Funpark Moreboards Stubai Zoo, ktorého koncepciu vytvoril najväčší producent vybavenia pre snowparky v Európe Schneestern parks & more, sa rozkladá na slnečnom svahu v hornej časti ľadovca.
Podľa hodnotenia samotných freestylerov patrí k najlepším parkom na území Európy. Trénujú tu mnohé svetové hviezdy a už len pozorovať tie akrobatické skoky, salt, či rotácie na dvoch alebo na jednej doske bolo aj pre nás veľkým zážitkom.
Priekopnícku úlohu zobral na seba Stubaital aj v otázkach sánkovania. Neustále vylepšenia v zasnežovaní a úprave svahov, zvýšenie efektivity osvetlenia pri nočnom sánkovaní, ako aj optimalizované zabezpečenie a označenie trás, sa vyplatili.
Stubai je tak prvý región, v ktorom všetkých dvanásť sánkarských dráh spĺňa bezpečnostné spolkové štandardy a ktoré získali tirolskú značku kvality za prírodné sánkarské dráhy. S viac ako 40 zjazdovými kilometrami je údolie okrem iného aj jednou z najväčších sánkarských oblastí v Tirolsku.
V údolí Stubai sú okrem strediska na ľadovci ešte tri ďalšie samostatné lyžiarske areály, v ktorých platí jedna permanentka. Schlick 2000 ponúka rodinné zjazdovky a tiež skipark pre snoubordistov i lyžiarov. Serlesbahnen Mieders a Elferlifte Neustift sú menšie skiareály dostupné mestskou hromadnou dopravou z Innsbrucku.
Z Viedne je to k Stubaiskému ľadovcu 40 minút lietadlom do Innsbrucku a potom ešte 40 km autom. Z letiska mnohé hotely zabezpečujú pre hostí kyvadlovú dopravu. Z Bratislavy autom 600 kilometrov. Pre niekoho ďaleko, ale asi nie až príliš, lebo na zjazdovkách bolo počuť slovenčinu dosť často.
Cestu organizoval Tourismusverband Stubai Tirol