Britský šéfkuchár, filantrop a odporca sladených nápojov Jamie Oliver za svoju kariéru neposkytol novinárom veľa rozhovorov. Navyše, posledný rok bol v jeho biznise mimoriadne ťažký, keď kvôli dlhom musel zatvoriť 12 reštaurácií Jamie’s Italian a prepustiť tak 600 zamestnancov. Rozsiahly článok v denníku The Financial Times je ojedinelou sondou do jeho podnikania.
Známa kuchárska celebrita otvorila od roku 2008 celkovo 48 reštaurácií. Ťažkosti sa vystupňovali v septembri minulého roka, keď mu počas natáčania kuchárskej relácie zazvonil telefón. Jeho manažér mu oznámil, že jeho sieť je pred bankrotom. „Jednoducho nám došli peniaze,“ priznáva. Šlo podľa neho o neočakávanú informáciu, keďže na poslednom stretnutí s manažérmi to nebolo potrebné akútne riešiť.
Priznáva, že manažment zlyhal. V priebehu niekoľkých hodín zavolal do banky, ktorá previedla z jeho súkromného účtu na firemný účet reštaurácií 7,5 milióna libier a o niekoľko mesiacov neskôr ďalších 5,2 milióna, aby situáciu s dlhmi (voči bankám a dodávateľom) na čas urovnal.
Dodnes ale netuší, čo sa presne stalo. „Snažíme sa na to prísť, ale hovorí sa tomu dokonalá búrka,“ vraví. V priebehu niekoľkých mesiacov sa totiž spojilo proti jeho biznisu niekoľko faktorov – vyššie nájomné, sadzby v bankách, úbytok hostí, vyššie náklady na potraviny, brexit či zvýšenie minimálnej mzdy.
V priebehu roka došlo k reorganizácii vo firme a niektorých manažérov vyhodil – na čele so CEO Simonom Blagdenom. Na jeho pozíciu nastúpil bývalý šéf módnej značky Marks and Spencer Jon Knight, ktorý auditom zistil, že sieť veľmi rýchle expandovala na úvery a často do menších lokalít, ktoré nemajú turistický potenciál. Výsledkom bol dlh 71,5 milióna libier.
Pod novým vedením očakáva, že sa firma stabilizuje a dostane „naspäť aspoň časť peňazí“. Nepriamo sa hovorí aj o zlyhaní riaditeľa celej siete Paula Hunta, ktorý prinútil niektorých šikovných zamestnancov k výpovediam. Jamie Oliver si ale bývalého tradera v City pochvaľuje – navyše tým, že si zobral jeho sestru je P. Hunt jeho švagrom.
Sarah Humphreysová, ktorá je analytičkou konzultačnej spoločnosti Deloitte, hovorí, že reštaurácie celebrít majú obyčajne oveľa viac problémov než bežné značky.
„Ak je celebrita známa, potom má reštaurácia okamžité meno, čím priláka zákazníkov. Ak sa však niečo pokazí, efekt môže byť výraznejší a pred verejnosťou viac prepieraný, takže zotavenie z toho je ťažšie,“ vraví pre denník. Známeho kuchára zatiaľ zachraňujú spolupráce s televíziami a predaj kníh.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?