Populárny ukrajinský šéfkuchár Jevhena Klopotenko dnes stojí v centre vojny s Ruskom, a to vojny o boršč, ktorú rozpútal tým, že prehlasuje slávnu polievku z červenej repy a kapusty za kultúrne dedičstvo Kyjeva. ,,Nenazval by som to vojnou o boršč, ale je tomu naozaj tak," povedal agentúre AFP tridsaťtriročný Klopotenko, ktorý absolvoval francúzsku kulinársku školu Le Cordon Bleu, vo svojej reštaurácii s ukrajinskou kuchyňou v centre Kyjeva. V októbri priniesol kastról s borščom na zasadnutie ministerstva kultúry, aby ich presvedčil o tom, že je potrebné navrhnúť tento pokrm na zoznam nehmotného svetového dedičstva UNESCO, kde je už francúzska gastronómia, neapolská pizza či gruzínske víno.

Ministerstvo privolilo a oznámilo, že návrh Ukrajiny predloží UNESCO, ktoré ukončí prijímanie nových kandidatúr v marci budúceho roka. To uťalo do živého práve Rusko, ktorého vzťahy s Kyjevom sú už sedem rokov veľmi zlé. ,,Boršč je národným pokrmom mnohých krajín, vrátane Ruska, Bieloruska, Poľska, Rumunska, Moldavska a Litvy," napísal na Twitteri ruský veľvyslanec v Spojených štátoch.

Ruská vláda krátko potom na svojom oficiálnom twitterovom účte označila boršč za ,,jeden z najslávnejších a najvyššie hodnotených ruských pokrmov". Podľa Ukrajincov sa o jedle s týmto názvom prvýkrát v roku 1548 zmieňuje vo svojom denníku jeden európsky cestovateľ, ktorý si ho kúpil na kyjevskom trhovisku. A ako tvrdí Kyjev, táto polievka dorazila do Ruska až oveľa neskôr, prostredníctvom ukrajinských osadníkov.

Ukrajina, kde značná časť populácie hovorí po rusky, bývala súčasťou ruskej ríše a potom Sovietskeho zväzu. Dokonca aj po páde ZSSR v roku 1991 zostala pod silným politickým, ale aj kultúrnym vplyvom svojho mocného suseda. Avšak ruská anexia ukrajinského polostrova Krym v roku 2014 a vojna na východe krajiny s proruskými separatistami podporovanými Kremlom zmenili situáciu. Ukrajina zaznamenáva vzostup patriotizmu a túžby po národnej identite.

Po stáročiach ruskej nadvlády ,,chýba nášmu národu identita. Nemáme nič, čo by bolo čisto naše, vzali nám všetko", myslí Klopotenko. ,,Keď som začal študovať kuchyni na Ukrajine, uvedomil som si, že ukrajinská kuchyňa neexistuje. Všetko je sovietske. ZSSR Ukrajinu prehltol, požul a vypľul. Nevieme, kto sme, ani čo sme," hovorí. Ukrajinská etnologička a historička Olena Ščerbanová sa hnevá, keď vidí, ako sa tomuto pokrmu v zahraničí hovorí ,,ruská polievka" a že je často spájaný s Ruskom.

,,Máme rozdielne jazyky, kultúru i kuchyňu," zdôrazňuje mladá žena oblečená do národného kroja v malom múzeu boršču, ktoré bolo otvorené v Opičnii v centrálnej Ukrajine. Predtým sedem rokov usporiadala festival boršču. ,,Boršč je druhé jedlo, ktoré som jedla hneď po materskom mlieku," uisťuje Ščerbanová. Na rozdiel od Francúzov alebo Talianov, ktorí sa svojou kuchyňou chváli, poznajú Ukrajinci zle svoju históriu a chýba im hrdosť na ich gastronómiu, dodáva etnologička. Podľa Klopotenka je láska k boršču jednou z mála, ktoré zdieľajú všetci Ukrajinci, ktorí sú inak rozdelení v mnohých otázkach, počnúc históriou a končiac geopolitikou. ,,Aj keď s niekým nesúhlasím, jeme obaja po návrate domov boršč. Boršč je to, čo nás zjednocuje," vysvetľuje.