Znie to možno netradične, ale mám rád konkurenciu. Veď trh sa dá pokojne prirovnať k jednej veľkej tržnici. Všetci predávajú podobné veci, ale spoločne tvoria zaujímavý, pestrý zážitok, za ktorým tam zákazník chodí. Nechce si iba kúpiť mrkvu alebo langoš, ale pobaviť sa celým tým cirkusom. Tak to beží aj v cestovnom ruchu.

Návštevník prichádza na Slovensko nie za jednou reštauráciou alebo hotelom, ale za komplexným, bohatým programom. Konkurencia je zdravá vec už aj preto, že manažérov či šéfkuchárov núti stále sa obzerať okolo, sledovať, čo robia druhí, a nechať sa inšpirovať.

A opäť mám poruke ďalší paradox. Maďarská kuchyňa je veľmi dobrá a socialistické časy neublížili ani celkovej úrovni gastronomických služieb. A tak tam zaspali na vavrínoch.

Na Slovensku sme sa museli rýchlo učiť od európskej konkurencie a zladiť tunajšiu kuchyňu so svetovými kulinárskymi i výživárskymi trendmi. Maďari sa príliš držali „národnej čistoty“ svojich špecialít, neprispôsobili sa vývoju a obľúbenosť ich gastronómie klesla.

Súvisiace články

Majú výborné jedlá, ktoré si však so súčasným zdravým životným štýlom nerozumejú. Pritom koložvárska kapusta či guláš sa dajú pripraviť aj v modernejšom a stráviteľnejšom duchu – s veľkým úspechom sme taký varili na Sardínii, kde budujeme hotel.

O obrodení jedálnička by vedeli rozprávať najmä v Rakúsku, kde svoje ťažké omáčky odľahčili a prebojovali sa nimi aj do svetového kulinárskeho povedomia.

Ladislav Végh (60) pracuje celý život ako gastronóm a v posledných rokoch riadi aj niekoľko vlastných reštaurácií a hotelov.