Online zoznamky a sociálne médiá sa stali bežnou súčasťou života mladých ľudí. Ľudia sa na nich registrujú už pár hodín po rozchode ešte s červenou tvárou od plaču a hľadajú uspokojenie u iných. Tinder, Badoo a ďalšie webové služby ponúkajú komoditu v podobe nového vzťahu, hoci v skutočnosti je to hľadanie ihly v kope sena.
V rámci tinderizácie spoločnosti vzniká množstvo povrchných a dočasných vzťahov, ktoré nemajú perspektívu. Zároveň vzniká veľmi veľa vzťahov naraz. Neobmedzený výber a pretlak nových kontaktov a správ spôsobuje psychickú únavu až rezignáciu. No ak si tieto „hrozby“ viete ustrážiť, Tinder a spol. vám uľahčia život.
Terapeutka a sociologička Markéta Šetinová Zdroj: Petr Hricko
Sú ešte online zoznamky stále v kurze? Neomrzeli už ľudí?
Naopak, ich popularita rastie. Z amerických dát vidíme, že zoznamkám najrýchlejšie pribúdajú hlavne používatelia vo veku 20 až 30 rokov. Pre náš región reprezentatívne údaje nemáme, ale aj tu vznikajú nové zoznamky a všetko naznačuje tomu, že záujem o ich služby rastie.
Markéta Šetinová (29)
Ako sociologička sa venuje partnerským vzťahom, či už sú to nové trendy v zoznamovaní, faktory ovplyvňujúce partnerskú spokojnosť alebo dopady rozpadu vzťahu. Študovala sociológiu na univerzite v Oxforde. Počas štúdia sa zaoberala sociálnou psychológiou a pracovala ako mentorka pre mladých ľudí zo znevýhodnených podmienok. Pokračuje v doktorandskom štúdiu na Univerzite Karlovej, kde partnerské vzťahy skúma odborne.
Kedysi sa ľudia zoznamovali osobne, v bare, v škole, na internáte či v práci. S online zoznamkami je zoznamovanie jednoduchšie, no zároveň ich využitie mnohí ľudia považujú za čin zo zúfalstva. Je to stále stigmatizovaná téma?
V minulosti sa zoznamky naozaj spájali s akousi stigmou a dodnes to v určitej miere pretrváva. Lenže čoraz častejšie sa stávajú bežnou súčasťou nášho života. Mladšie ročníky presunuli veľkú časť svojho života na internet - nakupovanie, zábavu, komunikáciu.
Dáva preto zmysel, že sa online aj zoznamujú. Napríklad Tinder využíva prvky gamifikácie, teda pre mnohých je to akási hra. Čím viac ľudí na sieť prichádza, tým
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?