Odovzdať sa do služieb regiónu, kde sa človek narodil a ktorý považuje za svoj domov. Teda tak, ako aj mňa priviedol osud do Zelenej lagúny a hotel Zelená lagúna na breh „zelenej perly východu“; ako sa zvykne vravieť Domaši.

Ako deti sme sem počas prázdnin chodievali s rodičmi, k vode na ryby, do voňavých lesov na huby. Odjakživa sme toto miesto mali radi a naše najkrajšie spomienky sa viažu práve k nemu. To nás napokon po rokoch iných štúdií, iných špecializácií a iného pracovného pôsobenia viedlo k vybudovaniu hotelového rezortu, vďaka ktorému hostia nemerajú cestu k Domaši len počas leta, ale po celý rok.

V každej profesii platí, že práca sa darí tomu, kto v nej našiel zmysel, vášeň a radosť. Prečo by to neplatilo aj v hotelierstve? Práve „citová záležitosť“ pomáha hotelierovi prekonávať stovky prekážok, ktoré na neho útočia z každej strany. Akoby ňou dokázal získať „druhý dych“, potom, tretí, štvrtý, dvadsiaty...

A naozaj ich toľko potrebuje, pričom nemám na mysli len stále komplikovanejšiu legislatívu, predpisy a pravidlá, vysoké daňové a odvodové zaťaženie či celkový nedostatok hotelového personálu na slovenskom trhu práce... Ale aj to, že hotel nikdy nemôže fungovať ako ostrov v mori. Teda tak, že sa stará len o napredovanie svojho zázemia. V našom prípade, povedzme, o vybudovanie pláže s požičovňou paddleboardov, zrod interaktívnej hotelovej televízie s možnosťami komunikácie priamo z pohodlia hotelovej izby, prípravu letného Kubánskeho víkendu s tanečnou školou, zavedenie zľavovej karty pre obyvateľov nášho regiónu - Humenného, Stropkova, Svidníka, Vranova nad Topľou a Prešova...  Hotel a jeho manažment musí priložiť pomyselné ruky aj k spoločnému dielu. Napríklad, u nás na Domaši hoci aj k projektu vodného športového areálu a kempingu v zátoke Dobrá, ktorý režíruje obec Kvakovce.

Pobytový hosť prichádza len tam, kde má pestrý program na každý deň a kde všade v okolí nájde dobré služby. A tak sa musíme starať nielen o hotel, ale o celkové povznesenie tohto kraja a jeho cestovného ruchu. Veľmi ma teší, keď celá Domaša ožíva, hoci aj výletnou loďou, ktorú schválila Vláda SR na svojom májovom výjazdovom rokovaní vo Vranove nad Topľou. A keď sa celý región správa v duchu motta „váš hosť je aj našim hosťom“.  Pritiahlo by to nielen viac turistov, ale aj investorov.

Najmä dnes, keď návštevník hotela či regiónu spraví jeden klik a už si desaťtisíce ľudí prečítajú jeho skúsenosť a názor. Veď dnešný hosť je nielen náročný, ale aj stále online, – okamžite sa podelí cez sociálne siete či aplikácie, ako bol spokojný s jedlom, výletom či zábavou v zariadení. Pre personál je to aj väčšia záťaž. Okrem klasických zručností musí čoraz lepšie zvládať komunikáciu s hosťom, a aj v cudzom jazyku. To sa nezaobíde najmä bez kvalitných školení a odborného rastu. Čo ale neznamená len tréningy zamestnancov. Raz vidieť je aj v tomto prípade lepšie než stokrát počúvať. A tak veľmi rada využívam možnosti výmenných pobytov zamestnancov v hoteloch rovnakej kategórie.

Silvia Manduľáková je generálnou riaditeľkou hotela Zelená lagúna na Domaši, ktorý bol tento aj minulá rok zaradený medzi TOP 12 hotelov Slovenska podľa TREND TOP reštaurácie a hotely.  Pôsobí aj ako členka Rady pre rozvoj okresu Vranov nad Topľou, ktorú menuje priamo Úrad vlády SR.