Môže sa zdať, že v období, keď svet už dlhé mesiace čelí ochoreniu Covid-19, je plavba loďou vhodným a bezpečným únikom. Naskočiť na plavidlo za milióny dolárov počas koronakrízy však sprevádzajú problémy. Aj keď sa milionári, ktorí takú cestu plánujú, zorientujú v problematike často sa meniacich cestovných obmedzení, nastáva tu ďalšia otázka. Ako zabezpečiť, aby vaša jachta zostala bez Covidu najmä, ak počas cesty prijímate nových hostí a zamestnancov?

Riešenie pre boháčov

Pre majiteľov plávajúcich luxusných domov je tu však riešenie - prirodzene, veľmi drahé. V reakcii na súčasnú globálnu krízu prichádza spoločnosť sídliaca v austrálskom Sydney s novým tzv. tieňovým plavidlom, ktoré zaistí bezpečnosť jácht pred ochorením Covid-19. Loď navrhli ShadowCAT a Incat Crowther, tím stojaci za najväčšou a najpôsobivejšou tieňovou loďou na svete s názvom Hodor.

Tieňová loď je natoľko luxusná, že ju s kľudným svedomím môžeme označiť za superjachtu. Ako informuje portál autoforum.cz na lodi Hodor sa v podpalubí nachádzajú vodné skútre, štvorkolky, ponorka pre tri osoby, terénne motorky či plachetnice. Loď má okrem spoločenských miestností s veľkoplošnou televíziou či barom aj vlastný heliport na pristávanie helikoptér.

 

 

V takejto karanténe by chcel byť každý

Aj nová loď s menom Haven sa môže označovať za luxusnú. Predovšetkým však má byť akýmsi nárazníkom medzi vonkajším svetom a materskou loďou. ShadowCAT Haven bude slúžiť ako testovacie zariadenie a karanténny priestor a bude na palube udržiavať sociálne bubliny. Podľa portálu CNN je plavidlo dlhé 68,2 metra a zmestí sa naň 52 osôb. Vybavené je nemocnicou, laboratóriom, termokamerami a klimatizačnými systémami spojenými s nanotechnologickými povrchmi, ktoré ničia baktérie a vírusy.

Viacúrovňový dizajn jachty umožňuje na lodi pracovať v dvoch zónach, ktoré sú v samostatných trupoch. V prvej budú pasažieri a zamestnanci, kým nebudú otestovaní na ochorenie Covid-19. Ak budú mať pozitívny test, pôjdu do karantény, ak negatívny, môžu sa presunúť do druhej zóny, ktorá je vybavená ponorkou či potápačským centrom. Mali by tam dokonca byť hydroponické záhrady, takže milionári na palube môžu získať ovocie priamo zo zdroja. Haven by bola prísne kontrolovaným útočiskom, ktoré zabezpečí, aby negatívne testovaní hostia ostali negatívni aj naďalej. „Posádka jachty prichádza do styku iba s pravidelne preverovanou a testovanou posádkou zamestnancov,” uvádza sa v popise lode.

Superjachty sú opäť v kurze

Materská loď, ktorá bude cieľovou loďou cestujúcich, tak nebude mať s pobrežím žiadny kontakt. Všetky obchody a prijímanie nových zákazníkov vybaví Haven. „Vďaka certifikovanému heliportu a veľkorysému salóniku pre hostí umožňuje Haven hosťom, ktorí prechádzajú na jachtu, podstúpiť testovanie a krátke, ale luxusné obdobie izolácie pred presunom na materské plavidlo," uviedol pre The Guardian Dan Mace, technický manažér spoločnosti Incat Crowther.

Koncept prichádza v čase, kedy opäť začal rásť dopyt po veľkých jachtách. V roku 2020 sa podľa informácií BOAT Pro predalo 341 superjácht. V roku 2019 to bolo 404 jácht, čo, vzhľadom na globálnu pandémiu, nie je až taký dramatický pokles. Mark Cavendish z firmy Heesen Yachts pre portál Daily Mail uviedol, že svet je z pandémie unavený a ľudia, ktorí majú peniaze uvažujú, že teraz je ten pravý čas na kúpu jachty, pretože loď je bezpečným útočiskom.