Najväčším problémom nového spoplatnenia nie sú ani tak zvýšené poplatky pre výkonné autá, ako fakt, že sa budú platiť pri každom prepise. V praxi to znamená, že poplatok nezaplatíte iba pri prvom zápise, ako to bolo doteraz, ale aj pri ďalšom predaji, pričom je jedno, či druhom, treťom, desiatom. Na odľahčenie prichádzajú vekové koeficienty.
Porovnanie nových a starých poplatkov
Výkon | Nový poplatok | Pôvodný poplatok | Rozdiel |
do 80 kW | 33 eur | 33 eur | 0 eur |
od 80 do 86 kW | 53 eur | 167 eur | - 114 eur |
od 86 do 92 kW | 77 eur | 217 eur | - 140 eur |
od 92 do 98 kW | 106 eur | 267 eur | - 151 eur |
od 98 do 104 kW | 141 eur | 327 eur | - 186 eur |
od 104 do 110 kW | 181 eur | 397 eur | - 216 eur |
od 110 do 121 kW | 250 eur | 477 eur | - 227 eur |
od 121 do 132 kW | 360 eur | 657 eur | - 297 eur |
od 132 do 143 kW | 497 eur | 787 eur | - 290 eur |
od 143 do 154 kW | 667 eur | 957 eur | - 290 eur |
od 154 do 165 kW | 873 eur | 1157 eur | - 284 eur |
od 165 do 176 kW | 1122 eur | 1397 eur | - 275 eur |
od 176 do 202 kW | 1655 eur | 1697 eur | - 42 eur |
od 202 do 228 kW | 2711 eur | 2047 eur | + 664 eur |
od 228 do 254 kW | 4249 eur | 2467 eur | + 1782 eur |
od 254 kW | 6308 eur | 2997 eur | + 3311 eur |
Prameň: MF SR |
Obehové poplatky sú reakciou na verdikt, že prihlasovacie poplatky sú v rozpore s právom Európskej únie. Ten pôvodný znevýhodňoval staršie automobily pri dovoze. Ak už boli na Slovensku prihlásené, platilo sa len štandardné prehlásenie. Teraz sa k poplatku dopracujete podľa tabuľky nových poplatkov a tabuľky vekových koeficientov.
Vekové koeficienty
Vek vozidla | Koeficient násobenia |
Prvá evidencia | 1 |
Do 1 roka | 0,82 |
Do 2 rokov | 0,68 |
Do 3 rokov | 0,56 |
Do 4 rokov | 0,46 |
Do 5 rokov | 0,38 |
Do 6 rokov | 0,32 |
Do 7 rokov | 0,26 |
Do 8 rokov | 0,23 |
Do 9 rokov | 0,19 |
Do 10 rokov | 0,16 |
Do 11 rokov | 0,14 |
Do 12 rokov | 0,12 |
Do 13 rokov | 0,10 |
Do 14 rokov | 0,09 |
Do 15 rokov | 0,08 |
Do 16 rokov | 0,07 |
Nad 16 rokov | 0,06 |
Prameň: MF SR |
Na ilustráciu uvádzame niekoľko príkladov fungovania nových poplatkov:
Príklad 1: Kupujete nové BMW X6 s motorom označeným ako 30d. Pri pôvodnom systéme by ste platili, vzhľadom na výkon 190 kW (258 k) poplatok 1697 eur. Pri novom systéme zaplatíte 1655 eur. Ušetríte 42 eur, čo nie je ani na polovicu nádrže.
Príklad 2: Chcete kúpiť trojročné (do 3 rokov) Subaru WRX STI s výkonom 228 kW (310 k), ktoré už bolo registrované na Slovensku. Pôvodne by ste zaplatili 33 eur. Teraz budete platiť poplatok upravený koeficientom, čiže 2711x0,56=1518,16 eura. To znamená nárast 1485,16 eura.
Príklad 3: Doveziete si zo zahraničia BMW M5 (E39) s výkonom 294 kW (400 k) z roku 1999. To znamená, že má nad 16 rokov. Pri starom systéme by prihlásenie vyšlo 2997 eur. Po novom však treba postupovať s ohľadom na koeficient, takže reálna platba bude 6308x0,06=378,48 eura. Ušetríte 2618,52 eura.
Príklad 4: Najviac nové poplatky zasiahnu ostré hatchbacky, ktoré za rozumný obnos peňazí ponúkajú viac výkonu ako je bežné. Doplatiť na ne môže napríklad Ford Focus RS. Ten by vlastne doplácal aj na pôvodnú schému, ale v novej má poplatok až likvidačný charakter. Focus RS totiž o 3 kW prevyšuje maximálnu hranicu, čo predstavuje poplatok 6308 eur. Pri autách za viac ako 100 tisíc nemusí byť až takým problémom, ale pri aute za 37 990 eur predstavuje poplatok 16 percent z ceny vozidla.
Podľa príkladov sa zdá, že nový systém poplatkov favorizuje naozaj staré autá. A tiež zavádza nové poplatky, ktoré treba platiť pri obehu vozidiel. Nové poplatky odsúdil aj Autoklub Slovenskej republiky.