Vlajková loď mladoboleslavskej automobilky nesie typové označenie Škoda Superb. Jej karoséria má rovnakú podlahovú plošinu ako VW Passat, len rázvor náprav je v porovnaní s ním zväčšený na 2 803 mm. S menšími výhradami tak môžeme toto auto zaradiť do trhového segmentu vyššej strednej triedy.

Motor má najväčšia zo škodoviek umiestnený vpredu naprieč a závisí len od zákazníka, ktorú zo šiestich pohonných jednotiek si zvolí – 2,0 l (85 kW/115 k), 1,8 T (110 kW/150 k), 2,8 l V6 (142 kW/193 k), 1,9 l TDI (74 kW/101 k), 1,9 l TDI (96 kW/131 k) a 2,5 l TDI (120 kW/164 k). Na výber má aj tri úrovne štandardnej výbavy – základnú Classic, strednú Comfort a luxusnú Elegance.

Autorizovaný importér Škoda Auto Slovensko, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý používateľský test Škodu Superb osadenú vznetovým 2,5-litrovým vidlicovým šesťvalcom a vo výbave Elegance.

Pri svojej cenovej úrovni má veru akurátnu konkurenciu. Len ako príklad uvádzame Alfu Romeo 2,4 JTD Progression, Audi A6 2,5 V6 TDI Quattro Premium alebo Renault Vel Satis 2,2 dCi Privilége.

Výbava

Kombinácia ABS a elektronického stabilizačného systému, ktorá kompletizuje stabilizačný program Škody Superb 2,5 V6 TDI, sa dnes vo vyššej strednej triede berie ako samozrejmosť. Konkurencia sa pýši aj elektronickou distribúciou brzdného tlaku či protipreklzovými systémami.

Ani v súťaži o počet airbagov Superb so štyrmi vakmi v rámci základnej výbavy nemôže zvíťaziť, veď dnes je šesť airbagov takmer nepísaným pravidlom aj v nižšej strednej triede. Inak však Superb Škode hanbu nerobí.

Nechýba mu Climatronic, tempomat ani elektrické ovládanie predných sedadiel či bixenónové svetlomety a solídna audiosústava s CD prehrávačom. Noblesu mu pridávajú drevené obklady.

Priestor a pohodlie

Široké uhly otvárania zadných dverí uľahčujú nastupovanie do auta. Drevené obloženie exponovaných partií farebne ladí s béžovým, inak veľmi háklivým interiérom a dáva mu kolorit luxusnej limuzíny.

V oblasti predných sedadiel majú cestujúci k dispozícii priestor porovnateľný s VW Passat. Cestujúci na zadnej lavici si môžu natiahnuť nohy, pričom k členom posádky sediacim vpredu majú až prekvapivo ďaleko.

Aj pasažieri vyšších postáv si pochvaľujú, že sa hlavami nedotýkajú stropu. Sedadlá sú síce pevnejšie, ako býva v triede zvyčajné, zato dobre podopierajú telo, čo cestujúci ocenia najmä na dlhých cestách.

Batožinový priestor má dostatočnú kapacitu 462 litrov a je aj dobre tvarovaný. Škoda len, že má spodnú hranu pomerne vysoko.

Pracovisko vodiča

Konfigurácia aj racionálne tvarovanie palubnej dosky nezaprú pôvod v koncerne Volkswagen. Dizajnom však už nepatrí k najmodernejším a aj kvalita použitého materiálu trochu zaostáva za konkurenciou. V tejto súvislosti už vyznieva ako anachronizmus pravidelne kritizovaný neprehľadný rýchlomer.

Krátka radiaca páka dobre padne do ruky a ani k presnosti radenia nie sú pripomienky. No pri zaradenom treťom rýchlostnom stupni môže páka prekážať pri obsluhe automatickej klimatizácie.

  • Základné prvky štandardnej výbavy: ABS, ESP, 4-krát airbag, imobilizér, palubný počítač, autorádio s CD alebo kazetovým prehrávačom, palubný počítač, tempomat, elektricky ovládané sedadlá vodiča a spolujazdca s pamäťou, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, automatická klimatizácia, bixenónové svetlomety, elektricky sklopné a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...
  • Základné prvky doplnkovej výbavy: Hlavové airbagy, ESP, interiér v koži, multifunkčný volant, metalíza, vyhrievané dýzy ostrekovača čelného skla, alarm, elektricky ovládané strešné okno, hi-fi audiosústava, ťažné zariadenia, chladiaci box, dekoračné obloženie, príprava na telefón, vyhrievanie predných a zadných sedačiek...

Kožou potiahnutý volant sa nastavuje v oboch rovinách v širokom rozsahu. Obe predné sedadlá bodujú dlhými sedákmi a vysokými operadlami. Bočnice celkom spoľahlivo vedú telo. Elektrickým ovládaním sa dá regulovať výška a sklon sedáka a potom aj uložiť v pamäti.

Na odkladanie drobností poslúžia priestory vo dverách, zošit formátu A4 sa tam však nezmestí. Menšie fľaše sa dajú ukotviť v stojane pri radiacej páke. Počas letných horúčav sa hodí klimatizovaný box pred spolujazdcom.

Výkon a spotreba

Šesťvalcový turbodiesel zdvihového objemu 2,5 litra je najvýkonnejší z ponuky vznetových motorov pre Superb. Pritom pomerom výkonu pružnosti a spotreby (namerali sme 8,3 litra na 100 km v priemere) je plne konurencieschopný s motormi najväčších rivalov.

V testovanom automobile spolupracuje so šesťrýchlostnou dobre odstupňovanou manuálnou prevodovkou. Tento tandem dosahuje maximálne hodnoty zrýchlenia s radením pri 4 500 otáčkach.

Na jednotlivých prevodových stupňoch im zodpovedajú tieto maximálne rýchlosti: I. – 40, II. – 75, III. – 115, IV. – 160, V. – 210. Škoda Superb nameranou maximálnou rýchlosťou 223 km/h aj schopnosťou akcelerovať na stovku za 10 sekúnd sa vo svojej kubatúre nestratí.

Manévrovanie, pruženie, stabilita

Veľký rázvor náprav predurčuje toto auto na dobrú smerovú stabilitu. Komfortnejšia charakteristika pruženia dovoľuje jazdu vysokými rýchlosťami aj na vozovkách výrazne zaostávajúcich za ideálom bez výraznejšieho odskakovania náprav.

Škoda Superb sa správa predvídateľne aj pri riešení kritických situácií. Na rozdiel od niektorých konkurentov má jej brzdová sústava len pozvoľnejší nábeh.

Aj pri relatívne veľkých rozmeroch toto auto manévruje dobre. V stiesnených pomeroch je však vodič viac odkázaný na vypestovaný odhad, lebo výhľad smerom dozadu nie je práve najlepší.

Škode Superb v porovnaní s konkurenciou zatiaľ chýba imidž. Ten totiž potenciálni zákazníci vo vyššej strednej triede už väčšinou vyžadujú. Voľba tohto auta je preto viac racionálnym ako emocionálnym rozhodnutím.

Hodnotenie

+ pružný a výkonný motor
+ dobrá smerová a priečna stabilita
+ priestranný interiér
– horší výhľad smerom dozadu
– vyžaduje väčší tlak na brzdový pedál
– chýbajúci imidž

Škoda Superb 2,5 V6 Elegance a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Škoda
Superb 2,5 V6
Elegance

Alfa Romeo
166 2,4 JTD
20V Sportronoc Progression

Audi A6 2,5 TDI V6 Quattro
Premium

Renault Vel
Satis 2,2 dCi
Privilége

Zdvihový objem motora (ccm)

2 496

2 387

2 496

2 188

Usporiadanie a počet valcov

V6

R5

V6

R4

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

120 (163)/4 000

129 (175)/4 000

132 (180)/4 000

110 (150)/4 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

350/1 250

385/2 000

310/1 500

320/1 750

Prevodovka

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6-st. manuálna

6.-st. manuálna

Pohon

predný

predný

predný

predný

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

9,5

8,9

8,8

13,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

219

222

221

182

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

7,0

7,5

8,1

7,1

Rázvor (mm)

2803

2 700

2 760

2 840

Objem batožinového priestoru (l)

462

490

457

450

Užitočné zaťaženie (kg)

585

435

485

520

Štandardný elektronický stabilitačný program

ABS, ESP

ABS, EBD, VDC

ABS, EBV, EDS, ASR, ESP

ABS, EBV, ESP, ASR

Airbag vodiča

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Airbag spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (Sk)

nemontujú sa

nemontujú sa

18 500

12 900

Hlavové airbagy (Sk)

15 600

štandardne

20 500

štandardne

Manuálna klimatizácia

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

nemontuje sa

Automatická klimatizácia

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Cena základného modelu s DPH (Sk)

1 401 990

1 419 900

1 485 700

1 503 900

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla.

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto – Škoda