Škoda Fabia absolvovala svetovú výstavnú premiéru vlani na frankfurtskom autosalóne. Vonkajšími rozmermi sa zaraďuje do triedy malých automobilov.

Najčerstvejšia akvizícia mladoboleslavskej automobilky sa zatiaľ vyrába v jedinej karosárskej verzii - ako päťdverový hatchback. Základom vozidla je najnovšia podvozková platforma koncernu Volkswagen A0 s rázvorom 2460 mm.

Potenciálny zákazník si zatiaľ môže vybrať jednu z troch štvorvalcových pohonných jednotiek. K dispozícii sú dva benzínové agregáty zdvihového objemu 1,4 litra - osemventilový (50 kW/68 k) a šestnásťventilový (74 kW/100 k), ako aj neprepĺňaný diesel (SDI) kubatúry 1,9 litra (47 kW/64 k). Najnovšia Škoda sa predáva v troch stupňoch vybavenia Classic, Comfort a Elegance.

Automobil Škoda Fabia 1,4 s výbavou Comfort zapožičal TRENDU autorizovaný importér Škoda Slovensko, s.r.o., Bratislava na krátkodobý používateľský test.

Výbava

Štandardná: napríklad tónované okná, bočné lišty, spätné zrkadlá vo farbe karosérie, predné hmlovky, posilňovač riadenia, delené zadné sedadlá, vo dvoch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, úložný priestor pod sedadlom spolujazdca, palubný počítač, centrálne zamykanie, elektricky ovládané otváranie predných okien.

Za príplatok: rádioprehrávač, elektrické ovládanie a vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel, diaľkové ovládanie k centrálnemu zamykaniu, zliatinové disky kolies, elektricky ovládané strešné okno, ostrekovač svetlometov a ďalšie prvky.

Dizajn

V triede malých automobilov dominujú "ľahké váhy" a tomu zodpovedá aj ich dizajn. Škoda Fabia sa z každého zorného uhla prezentuje pravým opakom, teda tvarmi, ktoré podčiarkujú robustnosť konštrukcie. Markantný je klinovitý profil pontónu, mohutný zadný stĺpik a krátke previsy.

Spredu dojem ťažkoodenca podporuje masívny nárazník plynulo integrovaný do siluety karosérie. V okolitých krivkách trochu utopené hranaté svetlomety s čírymi sklami pripomínajú priezory na obrnenom transportéri. Pre Škodu už typická maska chladiča manifestuje príslušnosť k značke okrídleného šípu. Až extrémne skrátená a takmer zvislá zadná partia s markantnou odtrhovou hranou dodáva Fabii dynamický akcent.

Výsledkom snaženia dizajnérov je dojem spoľahlivosti a solídnosti, vídanej skôr vo vyšších trhových segmentoch.

Interiér

Interiér Fabie je bohatšie dimenzovaný ako pri väčšine priamych konkurentov. Najmä v priečnom smere má posádka viac miesta a ani vyššie osoby sediace na zadných sedadlách neprichádzajú hlavami do kontaktu so strechou. Sedadlám tvrdšej konštrukcie (typické pre produkciu koncernu Volkswagen) by sa dalo vyčítať málo pohodlia. My však kvitujeme, že majú dostatočne dlhé sedáky a vysoké operadlá.

V dvoch rovinách nastaviteľný volant, výškovo regulovateľné sedadlo vodiča a palubný počítač - aj to sú prvky nie veľmi obvyklé v základnej výbave malého automobilu. Materiál masívnej a jednoduchej palubnej dosky pôsobí dobre na pohľad aj na dotyk.

Výhľad smerom dozadu sťažujú masívne zadné stĺpiky a začínajúcim vodičom môže prekážať, že ani pri najlepšej vôli neuvidia prednú kapotu. Aj skúseným však musí prekážať podstatne menšie pravé vonkajšie spätné zrkadlo (tiež typický znak koncernovej produkcie). Jediný krok späť pri porovnaní Fabie s Feliciou je 12-litrové manko v batožinovom priestore. Napriek tomu aj kapacitou kufra patrí Fabia k lepšiemu priemeru v triede.

Jazdné vlastnosti

Motor zdvihového objemu 1,4 litra s rozvodom OHV a osemventilovou technikou už nepatrí k najmodernejším, hoci je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva. Fabii s pohotovostnostnou hmotnosťou 1100 kg zabezpečuje len nevýrazné dynamické parametre. Podľa našich meraní z pokoja na stovku akceleruje za 16 sekúnd a dosahuje maximálnu rýchlosť 165 km/h (podľa rýchlomeru). Nameraná priemerná spotreba pri prevahe jazdy v meste 7,4 l/100 km je v porovnaní s modernejšími agregátmi v danej kubatúre vyššia.

Trochu sme kritizovali prechody z voľnobežných otáčok s evidentnou "dierou" pri rozbiehaní. Technici od Škody nás však ubezpečili, že tento nedostatok v nastavení elektronického akcelerátora už v Mladej Boleslavi odstránili. Prenos hluku do interiéru je dobre potlačený, preto sa aj dynamika subjektívne javí lepšia, ako prezrádzajú namerané hodnoty.

Osobitnú zmienku si zasluhujú vyvážené jazdné vlast- nosti podvozkových skupín. Fabia je odpružená skôr komfortne ako športovo. Robustný a dobre utlmený podvozok (ale aj obklady interiéru) znáša prejazdy cez výtlky a rolety bez rezonancií. Vozidlo sa v zákrutách nadmerne nenakláňa, správa sa takmer neutrálne s minimálnym sklonom k nedotáčavosti.

Brzdy v priebehu celého testu fungovali spoľahlivo. Aj počas kritického brzdenia sa Fabia správala pokojne. Optimálne zvolený účinok elektrohydraulického posilňovača riadenia a presné radenie dotvárajú celkovo veľmi dobré dojmy z jazdy s Fabiou.

Záverečné hodnotenie
 
+ priestranný interiér
  bezpečné jazdné vlastnosti
  presné radenie
  bohatá výbava

- nevýrazné dynamické parametre