Vlaňajší frankfurtský autosalón bol dejiskom premiéry druhého kompletne nového automobilu značky Škoda vyvinutého od začlenenia mladoboleslavskej automobilky do koncernu Volkswagen.


Škoda Fabia patrí do triedy malých automobilov s motorom umiestneným vpredu a pohonom predných kolies. Postavili ju na novej koncernovej platforme A0 s rázvorom 2 460 mm. Spočiatku sa vyrábala v jedinej karosárskej verzii ako päťdverový hatchback, po premiére na parížskom autosalóne je k dispozícii aj kombi. Paleta pohonných jednotiek v službách Fabie sa postupne rozširuje.


V súčasnosti základ benzínových štvorvalcov predstavuje celohliníkový osemventilový agregát škodováckej proveniencie s rozvodom OHV (44 kW/60 k) odvodený z výkonnejšieho motora rovnakej koncepcie (50 kW/68 k). Nasleduje koncernový 16-ventilový motor s rozvodom 2xOHC vo dvoch výkonových variantoch - 55 kW/75 k a 74 kW/101k. Do Fabie si možno zvoliť aj jednu z dvojice naftových pohonných jednotiek. Neprepĺňaný motor SDI má výkon 47 kW/64 k, najmodernejší turbodiesel využívajúci priame vstrekovanie paliva systémom čerpadlo/dýza 74 kW/101 k. Fabia Combi využíva identickú paletu motorov s jednou výnimkou - základný benzínový motor sa do nej nemontuje.


Výbava


Fabia sa dodáva v troch stupňoch základnej výbavy Classic, Comfort a luxusnej Elegance. Autorizovaný importér Škoda Auto Slovensko, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý používateľský test automobil Škoda Fabia 1,4 16V vo výbave Elegance. Okrem prvkov uvedených v porovnávacej tabuľke do výbavy vozidla patria napríklad bočné lišty, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá vo farbe karosérie, tónované a elektricky ovládané okná, predné hmlovky, posilňovač riadenia, delené zadné sedadlá, vo dvoch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, palubný počítač, diaľkovo ovládané centrálne zamykanie, elektricky vyhrievané predné sedadlá, 14-palcové disky kolies z ľahkých zliatin a klimatizácia s elektronickou reguláciou. Túto výbavu možno doplniť o príplatkové prvky, ako napríklad 15-palcové disky kolies, elektricky ovládané strešné okno, ostrekovače reflektorov, tempomat, alarm, prípravu na montáž telefónu či navigačný systém. Na výber sú aj tri druhy autorádií.


Dizajn


Z celej konštrukcie Fabie vyžaruje robustnosť v triede malých automobilov takmer nevídaná. Zvýrazňuje ju najmä vysoký pontón karosérie, masívny zadný stĺpik a trochu paradoxne aj relatívne malé telesá predného osvetlenia pod priehľadnými krytmi. Zásluhou skrátenej zadnej časti Fabia vyznieva z profilu trochu nevyvážene. Ale prečo nie - je to typický znak malých škodoviek od čias Bertoneho Favorita.


Interiér


Kombinácia medovožltého čalúnenia, čiernej hornej časti palubnej dosky a pochrómovaných detailov priamo vyzýva nechať obuv pred dverami. Farebné riešenie interiéru už i tak mimoriadnu priestorovú ponuku opticky ešte zväčšuje. Jedinou slabinou tejto noblesy podporenej aj solídnou kvalitou použitých materiálov je, že dá veľa práce udržať ju dlhodobo v stave, ako keď voňala novotou.


Sedadlá s dlhými sedákmi a vysokými operadlami sú, tak ako je to pre produkciu Volkswagenu typické, tuhšej konštrukcie. Dobre držia telo a chránia ho pred predčasnou únavou. Na druhej strane poskytujú predsa len menej pohodlia a trochu vŕzgajú. Náročný zákazník určite ocení vysoký stupeň výbavy vrátane palubného počítača či elektronickej klimatizácie, ktorá ochladzuje aj dve schránky v palubnej doske.


S čistým svedomím môžeme povedať, že každý detail v interiéri znamená pokrok v porovnaní s predchádzajúcim modelom Felicia s dvoma výnimkami. Delené zadné sedadlá poskytujú väčší komfort, no sklápajú sa trochu komplikovanejšie. Objem batožinového priestoru je menší o 12 litrov, čo sa v zemepisných šírkach, kde malý automobil plní funkciu rodinného vozidla, ťažko odpúšťa. Za štandardom v triede však nijako nezaostáva.


Jazdné vlastnosti


Motor s maximálnym výkonom 74 kW (101 k) uspokojí predovšetkým športovejšie založených vodičov. Ak totiž budete hľadieť na radiacu páku s priveľkým rešpektom a podraďovať, len keď už motor nevládze, za veľa peňazí si užijete len málo muziky. V nižších otáčkach tento agregát v porovnaní so základným motorom nevyniká, naopak, subjektívne je ospalejší. Ak ho však udržíte v otáčkach, využijete jeho vyššie postavený krútiaci moment - odmení sa nevšedným temperamentom. My sme dosiahli stovku s pevným štartom za rovných 11 sekúnd, stačilo pritom prvé dva rýchlostné stupne krátkodobo pretočiť na 6500 otáčok. Vyskúšali sme aj maximálnu rýchlosť. Plný plyn ustálil ručičku rýchlomera na 190 km/h. Ešte jedna poznámka. V bežnom režime vyznieva rozbiehanie z miesta niekedy kostrbato, čo má na svedomí zrejme stále nie celkom doriešený manažment elektronického akcelerátora.


Presvedčivejší ako motor, ktorý si vypýtal v priemere 8,2 l/100 km (väčšinou v meste), sa javí podvozok Fabie. Ten počas testu dokázal, že má potenciál udržať krok s ešte výkonnejším motorom. Má dostatočne komfortné pruženie, dobre drží stopu aj na menej kvalitnej vozovke a ani v zákrutách sa vozidlo príliš nenakláňa. Brzdy vybavené kotúčmi na všetkých štyroch kolesách fungovali počas testu spoľahlivo. Aj pri kritickom brzdení sa Fabia správa pokojne. Bez preháňania sa dá povedať, že Fabia v testovanom vyhotovení rozširuje absolútnu špičku vo svojej triede.


Záver


+dobrá priestorová ponuka

+bezpečné jazdné vlastnosti

+presné riadenie

+bohatá výbava

+výkonný motor


-slabší ťah v nízkych otáčkach


FOTO - MIRO NÔTA


Škoda Fabia 1,4 16V a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

 

 

Škoda Fabia

1,4 16V Elegance

Opel Corsa

Elegance 1,4 16V

Ford Fiesta

1,25 16V Ghia

Renault Clio

1,4 16V RT

Zdvihový objem motora (ccm)

1 390

1 384

1 242

1 390

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

74 (101)/6 000

66 (90)/6 000

55 (75)/5 200

72 (98)/6 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

126/4 400

125/4 000

110/4 000

127/3 750

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

11,5

11,5

12,2

10,5

Maximálna rýchlosť (km/h)

185

180

170

186

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

7,0

7,2

7,1

6,6

Objem batožinového priestoru (l)

260

260

250

255

ABS

štandardne

za príplatok

za príplatok

štandardne

Airbag vodiča

štandardne

štandardne

za príplatok

štandardne

Airbag spolujazdca

štandardne

štandardne

za príplatok

štandardne

Bočné airbagy

za príplatok

štandardne

za príplatok

štandardne

Klimatizácia

štandardne

štandardne

štandardne

za príplatok

Cena s DPH (Sk)1

509 900

552 900

492 100

469 900

1 do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov