Mitsubishi Pajero prvej generácie uviedli na trh ešte v roku 1982. Odvtedy si tento automobil vybudoval imidž nekompromisného predátora, ktorý sa vďaka svojej konštrukcii dokáže sebavedomo pohybovať v ťažkom teréne, a pritom posádku zahŕňa nevšednou dávkou luxusu.


V roku 1999 predstavili v poradí už tretiu generáciu tohto typového radu. Má od základu prepracovanú samonosnú karosériu s integrovaným rámom. Podvozkové skupiny majú predĺžený rázvor, zväčšený rozchod kolies a modernizované závesy.


Základ výkonového spektra pohonných jednotiek predstavuje osvedčený 2,5- -litrový štvorvalcový turbodiesel (73 kW/100 k). Prvou z noviniek je opäť turbodiesel, tentoraz 3,5-litrový, vybavený systémom priameho vstrekovania paliva (121 kW/165 k). Z hľadiska maximálneho výkonu, ale aj pokrokovosti na vrchole tróni benzínový vidlicový šesťvalec. Má zdvihový objem 3,5 litra, výkon 149 kW/203 k a využíva priame vstrekovanie paliva GDI. Záujemca o tento automobil môže voliť medzi päťstupňovou manuálnou alebo päťstupňovou automatickou prevodovkou INVECS II s možnosťou sekvenčného radenia. Tak ako doteraz sú k dispozícii dve karosárske verzie - trojdverová a päťdverová (Wagon).


Spoločnosť Auto Dami, s.r.o., Bratislava v zastúpení importéra Mitsubishi na Slovensku zapožičala TRENDU na krátkodobý užívateľský test trojdverový model Mitsubishi Pajero 3,5 V6 GDI s výbavou GLS a automatickou prevodovkou.


Výbava


Súčasťou štandardnej výbavy Mitsubishi Pajero GDI GLS sú napríklad elektricky ovládané bočné okná, elektricky ovládané a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, predné hmlovky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, alarm, výškovo nastaviteľný volant, elektricky nastaviteľné sedadlo vodiča, tempomat, automatická klimatizácia, doplnky s textúrou dreva, disky kolies z ľahkých zliatin, autorádio s prehrávačom kaziet.


Nad túto úroveň sa dá objednať elektricky ovládané strešné okno, metalíza a dvojfarebné vyhotovenie.


Dizajn


Mitsubishi Pajero tretej generácie má oproti predchodcom ušľachtilejší, menej agresívny výraz. Profil zhutňuje masívny prelis na dverách nad úrovňou ich spodného okraja a do bokov vytiahnuté oblúky blatníkov. Ten predný svojím horným okrajom zľahka prevyšuje kapotáž motora. Opticky vskutku efektné.


Zmysel dizajnérov pre detail najviac manifestuje tvar združeného osvetlenia zladený s chrómom orámovanou maskou chladiča a nárazníkom s hmlovkami. Zadnej partii dominuje rezervné koleso zavesené na veľkých dverách. Moderné telesá zadného osvetlenia ladia s celkovým charakterom dizajnu. Ako celok automobil pôsobí svojsky a zároveň elegantne.


Interiér


Nastupovanie do interiéru uľahčuje schodík. Sedadlo vodiča má všetky nastavovacie prvky vrátane výšky a sklonu ovládané elektricky. Poloha volantu sa dá výškovo regulovať len manuálne. Kožený poťah sedadiel je príjemný aj v letných horúčavách. Je to zásluha kvalitnej perforovanej kože, ale aj účinnej elektronickej klimatizácie. Sedadlo spolujazdca sa nastavuje mechanicky. Po odblokovaní operadla sa celé odsunie dopredu a tak uľahčí prístup k zadnej lavici. Škoda, že operadlo si nezapamätá pôvodnú polohu. Vždy ho treba znovu doladiť.


Na zadných sedadlách je dosť miesta na nohy aj nad hlavami cestujúcich. Priestor v priečnom smere zužujú podbehy zadných blatníkov tak, že trojici je tam pritesno. Výhľad smerom dozadu značne obmedzuje trojica opierok hláv aj vtedy, keď sú v najnižšej polohe. Veľkoplošné vonkajšie spätné zrkadlá tento nedostatok čiastočne kompenzujú.


Palubná doska pôsobí veľkolepo - v strednej časti, ktorá obsahuje ovládacie prvky klímy, autorádia a palubného počítača s displejom, z estetického hľadiska až predimenzovane. Voliace páky automatickej prevodovky a pohonu vo vysokom stredovom paneli majú krátky chod a akurátne padnú do ruky.


Jazdné vlastnosti


Šesťvalec má výborný ťah v stredných a vysokých otáčkach, plne však vyhovuje aj "zo spodku". Pri testovaní maximálnej akcelerácie sme dosiahli stovku s pevným štartom za jedenásť sekúnd, a to pri využití automatického aj sekvenčného radenia. Nameraná maximálna rýchlosť 181 km/h (pri 5400 otáčkach na päťke) mierne zaostáva za údajom výrobcu.


Automatické radenie rýchlostí si nás naklonilo svojou kultivovanosťou, rovnako kultivovaný je aj motor. Jeho výkon láka k častejšej jazde na plný plyn, preto jeho proklamovanú hospodárnosť, na ktorú nabáda aj ekonometer, nemôžeme potvrdiť. Počas testu sme totiž dosiahli priemernú spotrebu 15 l/100 km.


V teréne prišiel k slovu pohon 4x4. Nenašli sme však kopec, ktorý by preveril služby redukovanej prevodovky, o elektronických uzáveroch medzinápravového diferenciálu a diferenciálu zadnej nápravy ani nehovoriac. Všetky tieto možnosti sme však vyskúšali aspoň z cvičných dôvodov. Odhalili sme len jednu slabinu. Pri jazde dole strmým klesaním so zaradeným prvým redukovaným stupňom sa brzdiaci účinok motora zdal primalý a museli sme si vypomáhať brzdovým pedálom. V tomto smere bude mať manuálna prevodovka zrejme navrch.


Nezávislé zavesenie kolies vpredu a viacprvková zadná náprava predviedli svoje prednosti na spevnených cestách. Ich zásluhou auto výborne drží stopu, aj charakteristika pruženia je optimálna. Len pri prejazde nerovností ruší hrkot v interiéri (pravdepodobne voľnejšie ukotvenie zadných sedadiel).


Záver

 

+ výkonný motor

  špičková výbava

  kultivovaná automatická prevodovka

- horší výhľad dozadu

  slabší brzdiaci účinok motora

  v terénnych zjazdoch