Mercedes-Benz C 350 BE Coupe – benzínový šesťvalec zabodoval ťahom so zvýraznenou koncovkou, akustickým prejavom aj relatívne nízkou spotrebou.

Začiatkom minulého roka na autosalóne v Detroite Mercedes-Benz predstavil svojho reprezentanta v strednej triede – triedu C v modernizovanej podobe. V týchto dňoch na ženevskom výstavisku už do lúčov reflektorov umiestnil odvodenú dvojdverovú verziu C Coupé, aby v portfóliu značky nahradil verziu CLC. Pod prednou kapotou novej akvizície alternuje šestoro motorov – dva vznetové a štyri zážihové s výkonovým potenciálom od 115 kW (156 k) až po 336 kW (457 k) vo verzii AMG. My sme otestovali druhý najvýkonnejší derivát.  Poháňa ho vidlicový 3,5-litrový šesťvalec a predáva sa pod typovým označením Mercedes-Benz C 350 BE Coupe.         

Klasik s dynamickým profilom

Kupé sa k sedanu, ktorý si vyslúžil renomé klasika strednej triedy, štylisticky plne hlási. Takmer kompletne po ňom zdedil fazónu prednej partie, ktorej dominantným prvkom sú nápadne tvarované hlavné svetlomety aj LED hmlovky pretínajúce postranné otvory v prednom nárazníku. Maska chladiča je už variáciou na základnú tému, ktorú skloňujú všetky aktuálne modelové rady s trojcípou hviezdou. Zato spodný otvor náporového chladenia nadobudol opačnú – športovejšiu orientáciu. Zadný nárazník s dvoma zakomponovanými výfukovými hlavňami je tiež preštylizovaný. No to podstatné sa prejavilo na profile karosérie. Klin pontónu zvýraznený stúpajúcim prelisom v kombinácii s dozadu splývajúcou o 41 mm nižšou kupolovitou strechou je presne to, čo kupé opticky dynamizuje a zároveň od sedana odlišuje. K tomu originálne formované prahy a kontrastná čierna sklenená panoramatická strecha. Sympaticky elegantný – nie však dramatický zjav.     

Pod zníženou strechou

Býva zvykom, že kupé mávajú bezrámové okná. „C“ si rámy ponecháva. Dvere sú veľké a ťažké, prahy vysoké a posed nízky s nohami natiahnutými dopredu. Stredový stĺpik karosérie ďaleko vzadu vzďaľuje aj na ňom ukotvený bezpečnostný pás. Poslúžilo by mechanické rameno, no „céčko“ ho nemá. Príplatkové predné komfortné kreslá poslúžia charakteru auta primeraným bočným vedením. Pochvalu si zaslúžia  zdvihnuté predné časti sedákov, hodí sa vetranie a vyhrievanie. Sedadlá totiž pokrýva perforovaná koža. Trochu konzervatívne ladená palubná doska je už verným obrazom tej zo sedana. V zálohe je pripravená kompletná zostava asistenčných systémov a dištančný tempomat. Nedá sa nespomenúť skvelé ozvučenie aparatúrou Harman Kardon. Do pozornosti sa ešte núkajú hliníkové pedále brzdy a akcelerátora. Menej už pedálová parkovačka, ktorú čas akosi z triedy C nedokáže odviať. Ani priestorové pomery sa v porovnaní s ním nezmenili. S jednou výnimkou. Už spomenutá strecha sa v kupé klenie o 41 mm nižšie. Priemerne vysokému cestujúcemu (180 cm) však neprekáža. Vyšší musia hľadať riešenie vo viac sklonenom operadle. Široký rozsah osového posunu volantu im dáva šancu.

Radšej bez strešného okna

K dvom zadným tiež nižšie ukotveným sedadlám sa už nastupuje ťažšie. Systém easy entry sa pritom stará, aby predné sedlá po odsunutí a vrátení nebolo treba opäť nastavovať. Napriek nižšiemu posedu stehná majú solídnu oporu. Sedemcentimetrová rezerva na kolená stačí, nulová nad hlavou opäť pripomína, že sedíme v kupé. Ak by to mal byť problém, potom si radšej elektricky ovládanú strechu, ktorá zo životného priestoru posádky nejaký ten centimeter uberá, neobjednávajte. V disciplíne objem kufra dvojdverová trieda C priamych konkurentov o zanedbateľný počet litrov prekonáva. Menšie veko zákonite trochu komplikuje prístup do jeho útrob. Priestor na dne má vyárendovaný neplnohodnotná rezerva. Ak treba, kapacita sa dá rozšíriť na úkor zadných sedadiel.

Zdržanlivý apetít

Nový 3,5-litrový zážihový vidlicový šesťvalec využíva plynulé nastavenie vačkového hriadeľa v závislosti od otáčok a priame vstrekovanie benzínu tretej generácie. Tejto výbave sekunduje systém Eco štart-stop. Z papierových údajov všetko nasvedčuje, že Mercedes mieni ukázať cestu, ako zmazať náskok turbodieselov v ekonomike prevádzky vo vyššej kubatúre. Pritom už pri prvom kontakte prezentuje závideniahodnú reakčnú schopnosť na pokyny akcelerátora. „Ide za plynom“. A potom ten zvuk. Systém prívodu vzduchu v kombinácii s ladeným výfukovým potrubím sprevádza akceleráciu rýdzo športovou akustickou kulisou. Nadchýna a pritom decibelmi neobťažuje. Sedemstupňový automat radí mäkko a nenápadne. Motor (bez turba) je  pozoruhodne pružný, čo vie mozog prevodovky náležite zužitkovať. Aj na diaľnici. Pri stotridsiatke je už zaradená sedmička a otáčkomer ukazuje len 2 200. Ak sa však žiada prudko vystreliť, napríklad pri predbiehaní, hodí sa športový režim. Prevodovka odradí, a o to ide. Maximum krútiaceho momentu šesťvalec totiž dáva až na hranici 3 500 otáčok. Potom ho už statočne udržuje. A spotreba? Po absolvovaní testovacieho okruhu ju palubný počítač vyhodnotil na priemerných 8,5 l. Skvelý výsledok. Na porovnanie za podobných podmienok sme s konkurenčným BMW 335i xDrive Coupe (pohon 4 x 4!!!) zaznamenali 10,9 l/100 km.

Športovejší podvozok

Aj kupé využíva systém selektívneho tlmenia Agility Control rovnako ako sedan, no má menšiu svetlú výšku. Navyše testovaný exemplár vystavuje na obdiv atraktívne osemnástky formátu 225/40 vpredu a 255/35 na zadnej náprave. Výsledok – kupé je ešte odolnejšie voči nežiaducim pohybom karosérie pri prenášaní ťažiska. Zato pruženie už tak nežehlí nerovnosti povrchu vozovky a aj komfort pruženia o stupeň klesol. Pre kupé, ktoré musí mať isté športové ambície, to nie je hendikep. Podstatné je, že hluk od kolies nadmerne neobťažuje posádku a samotné kolesá dokážu kopírovať povrch a neodskakujú. S týmto Mercedesom vybaveným aj parametrickým riadením je tak radosť vyšívať zákruty rôznych polomerov. Zadnokolka je totiž menej ťažká na predok, dokonca dovolí zažiť aj ten pocit, keď jej pri akcelerácii z oblúka vynáša zadnú nápravu. Len treba najprv deaktivovať ESP – dá sa, aj keď len čiastočne. Potom je tu pre „céčko“  typická schopnosť obrátiť sa na minimálnom priestore. Aj kupé dokáže predné kolesá otočiť až do nemožného uhla.

Záver

Dvojdverová karoséria odvodená od sedana aj stvárnenie interiéru osloví skôr konzervatívnejšie založených motoristov. Výkon a koncepcia tohto vozidla zas z pôvodnej vzorky vyčlení  tých, čo dokážu oceniť športovejší charakter auta, pritom sú radi, že nezatieňuje prvoplánovú eleganciu. Nám sa na novom kupé strednej triedy od Mercedesu najviac pozdávajú jeho jazdné vlastnosti. V tomto rámci hlavne benzínový šesťvalec, ktorý dokazuje, že aj atmosféricky plnené viac ako štvorvalcové agregáty majú budúcnosť. Zaujal ťahom so zvýraznenou koncovkou, akustickým prejavom aj relatívne nízkou spotrebou. Na nej má svoj podiel, bezpochyby, tiež skvelá aerodynamika celku. A potom je tu podvozok – zdravo pevný, o ktorý sa dá oprieť a pritom nevytrasie z tela dušu. Podnetne vyznieva aj cena, ktorá v technicky porovnateľnom  konkurenčnom prostredí nie je najvyššia.

Hodnotenie

+

Aerodynamika
Výkonný a úsporný zážihový šesťvalec
Sofistikovaná prevodovka
Stabilita a ovládateľnosť
Obratnosť

Menej miesta nad hlavami cestujúcich
Pedálová parkovačka

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, BAS, ASR, ESP, sedem airbagov, dvojzónová klimatizácia, palubný počítač v multifunkčnom displeji, rádio Audio 20 CD, tempomat s obmedzovačom rýchlosti,  aktívna kapota motora, predné sedadlá s elektrickým nastavením výšky, sedemstupňová automatická prevodovka, funkcia ECO štart-stop, dažďový senzor, zadné svetlá s technikou LED, denné svetlá, predné hmlovky, podvozok Agility Control so selektívnym systémom tlmenia, signalizácia zníženého tlaku v pneumatikách, diaľkové otváranie veka batožinového priestoru, adaptívne brzdy s funkciou HOLD, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Bočné airbagy vzadu, elektricky nastaviteľné predné sedadlá s pamäťou, kožené čalúnenie, vyhrievanie predných sedadiel, parametrické riadenie, cúvacia kamera, nezávislé kúrenie, Parktronic, denné LED svetlá, systém Pre-Safe, inteligentné bi-xenónové svetlomety, príprava na mobilný telefón, balík AMG Performance, samosvorný diferenciál AMG, ochrana spodku, audiosystém s CD meničom, bezkľúčová funkcia, ozvučovací systém Surround Harman Kardon, navigačný modul Becker,  asistencia sledovania povolenej rýchlosti, ostrekovače svetlometov,  dizajnový balík AMG, palivová nádrž 66 l, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Mercedes-Benz C 350 BE Coupe a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Mercedes-Benz C 350 BE Coupe

BMW 335i Coupe

Audi A5 Sportback 3,0 TFSI Quattro

Nissan 370Z Coupé

Zdvihový objem motora (ccm)

3 498

2 979

3 197

3 696

Usporiadanie spaľovacieho motora

V6

R6

V6

V6

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

225 (306)/6 500

225 (306)/5 800

200 (272)/4 780

241 (328)/7 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

370/3 500 – 5 250

400/1 200 – 5 000

400/2 150 – 4 780

363/5 200

Prevodovka

7-st. automatická

7-st. automatická

6-st. automatická

7-st. automatická

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

6,0

5,4

6,0

5,6

Maximálna rýchlosť (km/h)

250

250

250

250

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,8-7,0

8,4

8,1

10,5

Rázvor (mm)

2 760

2 760

2 751

2 550

Počet miest na sedenie

4

4

5

2

Objem batožinového priestoru (l)

450

440

455

120

Cena základného modelu s DPH (€)

48 348

49 520

46 800

45 600

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla
PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov

Foto - Daimler