Mazda MX-5 je dvojsedadlový otvorený športový automobil (roadster) klasickej koncepcie, čo znamená, že má motor umiestnený vpredu a pohon zadných kolies. Začal sa vyrábať v roku 1989 a v modelovom roku 1998 absolvoval modernizáciu. Vo výrobnom programe japonskej automobilky Mazda predstavuje relatívne veľmi dobre predajný artikel.


V ponuke značkových dílerov vo väčšine krajín Európy sú dve verzie s odlišnými pohonnými jednotkami. Základ predstavuje 16-ventilová tisícšesťstovka s dvoma vačkovými hriadeľmi v hlave valcov (81 kW/110 k). Razantnejší je agregát rovnakej konštrukcie, avšak zdvihového objemu 1,8 l (103 kW/140 k).


Tisícšesťstovka sa predáva s päťstupňovou manuálnou prevodovkou, zatiaľ čo väčší výkonový potenciál jednaosmičky prenáša šesťstupňová manuálna prevodovka. V ponuke značkových predajcov na Slovensku figuruje ostrejšia verzia Mazdy MX-5, a to v špičkovom vyhotovení Tan Leather. Na krátkodobý používateľský test ju TRENDU zapožičal autorizovaný dovozca Auto Palace Slovakia, s.r.o., Bratislava.


Výbava


Súčasťou štandardnej výbavy sú napríklad kotúčové brzdy na všetkých kolesách s vnútorným chladením, diferenciál so zvýšenou svornosťou Torsen, interiér v béžovej koži, drevený veniec volantu a hlavica radiacej páky, príprava na autorádio, centrálne zamykanie, elektricky ovládané bočné okná a vyhrievané vonkajšie spätné zrkadlá, tónované sklá, sťahovacia strecha s vyhrievaným skleným oknom, protiprievanová clona, disky kolies z ľahkých zliatin.


Nad úroveň uvedenej výba-vy sa dá objednať napríklad klimatizácia, pevná strecha (hardtop) čierna alebo vo farbe vozidla.


Dizajn


V roku 1998 modernizovaná Mazda MX-5 prevzala od pôvodného modelu nielen koncepciu, ale aj niektoré charakteristické prvky dizajnu. Najľahšie sa dá identifikovať podľa predných svetlometov. Pôvodné vyklápacie telesá nahradili pevné reflektory oválneho tvaru. Atraktívnejšie kontúry nadobudli aj zadné skupinové svetlá. Klasické oblúky blatníkov a zaoblený pontón karosérie zaraďujú malú Mazdu do klasického poňatia športového automobilu.


Interiér


Mazda MX-5 je nekompromisný športiak a tomu zodpovedajú aj priestorové pomery v interiéri. Anatomicky tvarované kožené sedadlá s vysokými bočnicami sú ukotvené tak nízko, že vodič a spolujazdec majú nohy vystreté pred seba. Trojramenný športový volant Nardi sa nedá výškovo regulovať, preto nastupovanie a vystupovanie je pre menej ohybných športovým výkonom.


Kopula prístrojového panelu obsahuje päť kruhových budíkov s bielymi podkladmi a purpurovými strelkami. Nad bežný štandard prečnieva teplomer olejovej náplne. Rovnako športovo pôsobí krátka radiaca páka umiestnená vo vysokej stredovej konzole.


Plátenná strecha sa dá presunúť nad hlavy posádky spoza sedadiel aj z miesta vodiča či spolujazdca. Takáto manipulácia si však vyžaduje značnú silu. Ak je strecha v zloženom stave pod koženým krytom, treba vystúpiť a pomerne prácne uvoľňovať množstvo upínacích gombíkov.


Batožinový priestor s kapacitou 144 litrov je o 20 litrov väčší ako v staršom modeli a zodpovedá charakteru vozidla.


Jazdné vlastnosti


Šestnásťventilová jednaosmička je dravý motor s ešte širším využiteľným spektrom otáčok, ako má tisícšesťstovka, ktorú sme už pred viac ako rokom testovali. Dovoľuje promenádovať sa takmer na základný plyn alebo krátkodobo točiť až 7 000 otáčok. Pri takomto zaobchádzaní sme stovku dosiahli presne v čase udávanom výrobcom, teda za osem sekúnd. Maximálnu rýchlosť 210 km/h (podľa rýchlomeru) sme pokorili na piatom aj šiestom prevodovom stupni. Na šestke motor točil o tisíc otáčok menej.


S otvorenou strechou sa najpríjemnejšie jazdí rýchlosťou 60 až 70 km/h. Vtedy sa dá dobre identifikovať aj zdravý zvuk motora doladený výfukovým potrubím. Po prekročení stovky už obťažuje priveľký aredynamický hluk a veterné turbulencie. Nad 160 km/h sa v otvorenom interiéri rozpúta hotové peklo. O niečo lepšie je to s bočnými oknami v hornej polohe.


Športovo založení vodiči si s pôžitkom vychutnajú vlastnosti podvozka. MX-5 sa prezentuje charakteristickým tvrdým odpružením a nevšednou obratnosťou. Zadný pohon a solídny výkonový potenciál dovoľujú uviesť zadnú nápravu do efektného pretáčavého šmyku. Vyslovene športovej jazde praje aj umiestnenie pedálov akcelerátora a brzdy tak, aby sa dali ovládať naraz jednou nohou.


Na záver jedno konštatovanie. Aj v ostrejšom rytme sa dá s MX-5 jazdiť za 10 litrov na 100 km. Ekonomika prevádzky však pri tomto type automobilov nie je na prvom mieste.


Záver

 

+ výkon

  stabilita

  obratnosť

- aerodynamický hluk

  pri otvorenej streche

  nepraktický kryt sklopenej strechy