Land Rover Discovery absolvoval svetovú výstavnú premiéru ešte v roku 1989. O päť rokov neskôr ho tvorcovia podrobili ľahšej modernizácii a v roku 1998 uzrel svetlo sveta súčasný model druhej generácie. Patrí medzi klasické terénne automobily. Toto konštatovanie dovoľuje vysoká svetlá výška, masívny rámový podvozok, obe nápravy pevnej konštrukcie, stály pohon na všetky štyri kolesá, ako aj uzáver medzinápravového diferenciálu.


Vyrába sa v jedinej karosárskej verzii - päťdverovej typu kombi v päťmiestnom alebo sedemmiestnom vyhotovení. Pod prednou kapotou alternujú dva agregáty. Krotkejší základ predstavuje 2,5-litrový turbodiesel 102 kW (139 k), vo výkonnejšom variante sa skrýva benzínový vidlicový osemvalec 136 kW (185 k).


Land Rover Discovery sa na slovenskom trhu predáva v troch stupňoch výbavy - základnom S, strednom XS a luxusnom ES. Autorizovaný importér AWT Bavaria, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý používateľský test Land Rover Discovery Td5 S.


Výbava


Štandardná výbava zahŕňa systém HDC (Hill Descent Control - zariadenie umožňujúce vozidlu zdolávať nebezpečné spády krokom), ETC (Electronic Traction Control - elektronický systém kontroly záberu), disky kolies z ľahkých zliatin, elektrický balík, alarm a imobilizér.


Za príplatok môže byť Land Rover Discovery vybavený napríklad automatickou prevodovkou, manuálne alebo elektricky ovládaným strešným oknom, metalízou, autorádiom, systémom SLS (Self Leveling Suspension - automatická regulácia svetlej výšky), ACE (Active Cornering Enhacement - systém pôsobiaci proti bočnému náklonu karosérie), strešným nosičom, tempomatom, siedmimi sedadlami, determálnymi sklami, prídavným kúrením.


Dizajn


Testované vozidlo je aj z hľadiska dizajnu reprezentantom klasickej britskej školy terénnych automobilov. Charakterizujú ju karoséria typu kombi, kolmé predné čelo, malý sklon predného okna, vysoká kabína a hranaté prechody medzi jednotlivými karosárskymi dielcami. Dôslednému pozorovateľovi neujde vyvýšená strecha na rozhraní prvého a druhého radu sedadiel a typické okienka po bokoch zadnej partie strechy. Strešný rám je neodmysliteľnou súčasťou Discovery, rovnako ako rezerva zavesená na zadných dverách.


Interiér


Priestranný interiér testovaného vozidla tiež charakterizuje hranatá štylistika markantná najmä v stvárnení palubnej dosky a kompletného prístrojového panela (otáčkomeru chýba označenie hranice maximálnych otáčok). Na rozdiel od masívneho podvozka vhodného vskutku do drsných podmienok, vnútrajšok pripomína salón na kolesách so slušnou dávkou luxusu, ktorou prekonáva väčšinu osobných automobilov na slovenských cestách. Jeho vyjadrením sú nielen kvalitné plasty a poťahové materiály, ale aj vysoký stupeň výbavy vrátane "plnej elektriky" (okná, vonkajšie spätné zrkadlá) či automatickej klimatizácie s oddelenou reguláciou pre obe strany interiéru.


Predné sedadlá majú solídne anatomické tvarovanie a vodičovo disponuje aj reguláciou bedrovej opory. Je škoda, že obe sú až príliš natlačené ku dverám, na čo si sťažujú vodiči mohutnejšej fyzickej konštrukcie. Tento nedostatok len čiastočne kompenzuje veľká odkladacia schránka medzi prednými sedadlami.


Päťramenný, výškovo nastaviteľný volant s hrubým vencom dobre padne do ruky. Na pedále nezvyčajne navzájom od seba vzdialené (uľahčujú ovládanie vo veľkých pracovných topánkach) sa dá rýchlo zvyknúť.


Zadné sedadlá sú delené v pomere 2:3 a majú len málo sklonené operadlá, čo je trochu nepohodlné. Po vyklopení stredovej lakťovej opierky sa stredná opierka hlavy automaticky zasunie, aby nebránila výhľadu dozadu, ak stredné sedadlo nie je obsadené - milý a užitočný detail.


Batožinový priestor sprístupňujú ťažké, do boku sa otvárajúce dvere. Solídny objem 422 litrov podporuje pravidelný pôdorys podlahy. Na prevoz drobností sa hodia praktické bočné kapsy.


Jazdné vlastnosti


Moderný turbodiesel dobre ťahá už od nízkych otáčok. Pri čiastočnom zaťažení sa dá preto vozidlo rozbiehať aj na druhom prevodovom stupni. V oblasti 2000 otáčok sa prejavuje výrazným turboefektom. Stačí teda agregát udržiavať v hladine 2000 až 3000 otáčok a Rover s pohotovostnou hmotnosťou 2205 kg sa odvďačí solídnym zrýchlením. No v záujme maximálnej akcelerácie (z pokoja sme dosiahli rýchlosť 100 km/h za 15 sekúnd) treba jednotlivé prevodové stupne rozbiehať až na 4200 otáčok.


Jazda v Discovery je príjemná, tvrdšiu charakteristiku pruženia čiastočne kompenzujú komfortné sedadlá. Len otrasy vyvolané priečnymi nerovnosťami na vozovke sa do interiéru prenášajú výraznejšie. V teréne je tento Rover, samozrejme, doma. Stály pohon 4x4 a redukovaná prevodovka mu pomáha vyrovnať sa s extrémnym stúpaním bez trápenia spojky na priamy záber. Na terénnych zlomoch by priechodnosť mohol limitovať väčší zadný previs. V takom prípade sme siahli po spínači na palubnej doske a do chodu uviedli hydrauliku, ktorá zväčšila svetlú výšku vozidla v oblasti zadnej nápravy o 70 mm. Bezpečný zostup dole ostrým svahom bez použitia brzdy umožňuje HDC. A terén, kde by sme sa nezaobišli bez uzáveru medzinápravového diferenciálu, sme za suchého počasia ani nenašli.


Záverečné hodnotenie

 

+ pružný motor  

masívna konštrukcia podvozka  

dobrá priechodnosť terénom  

komfortný interiér  

- umiestnenie predných sedadiel