Vlaňajšia jeseň priniesla svetovú premiéru Forda Focus druhej generácie. Tak ako predchádzajúci typový rad, aj tento sa vyrába v štyroch karosárskych verziách – trojdverovej, štvordverovej, päťdverovej a kombi.

Na mieste pohonnej jednotky alternuje päť šestnásťventilových štvorvalcov. Z nich štvoricu benzínových tvoria agregáty Duratec 1,4i (59 kW/80 k), 1,6i 74 kW/100 k), 1,6Ti-VCT (85 kW/115 k) a 2,0 i (107 kW/145 k). Ponuku kompletizujú dva turbodiesely Duratorq 1,6 TDCi (80 kW/109 k) a 2,0 TDCi (100 kW/136 k).

V závislosti od pohonnej jednotky môže byť súčasťou štandardnej výbavy päťstupňová alebo šesťstupňová manuálna prevodovka. Za príplatok si však zákazník môže zvoliť aj štvorstupňovú automatickú prevodovku či automatickú prevodovku s plynulo premenlivým prevodom. Úroveň štandardnej výbavy sa odvíja od základnej Ambiente, cez Trend, Sport, Ghia až po Titanium.

Autorizovaný importér Summit Motors Slovakia zapožičal TRENDU na krátkodobý test nový päťdverový Ford Focus 1,6 Ti-VCT. Z takmer kompletnej ponuky slovenského trhu v tejto triede sme do porovnávacej tabuľky vybrali reprezentantov v príbuzných cenových hladinách s benzínovými motormi rovnakej kubatúry, karosériami podobnej koncepcie.

Bezpečnostná výbava

O úrovni pasívnej bezpečnosti Focusa čiastočne vypovedá štandardne montovaných šesť airbagov v zostave: po dva bočné, bočné vpredu a hlavové. Rovnakú štandardnú výbavu majú aj Citroën C4 a VW Golf.

Honda Civic nemá hlavové airbagy. V ponuke doplnkovej výbavy k Fordu už ďalšie airbagy nie sú a priplatiť sa nedajú ani do Hondy, ani do Citroëna. Len majiteľ Golfa má možnosť dokúpiť si bočné airbagy vzadu.

Jazdné vlastnosti podvozka Focusa podporuje ABS a elektronická distribúcia brzdného tlaku (EBD). Rovnako je na tom aj Honda.

Citroën má navyše brzdový asistent (BAS) a VW zas protipreklzový systém (ASR). Za príplatok sa úroveň aktívnej bezpečnosti dá zvýšiť len v prípade dvoch z porovnávaných áut. Do C4 si môžete objednať ASR spolu s elektronickým stabilizačným programom (ESP) a do Golfa a ESP.

Pracovisko vodiča

Ak palubná doska a predovšetkým dizajn prístrojového vybavenia predchádzajúceho modelu svojím futuristickým neporiadkom šokoval, súčasná ničím nie výnimočná klasika trochu sklamala. Vari len elipsoidné výduchy ventilačnej sústavy svojim stylingom pripomínajú starý model.

Prístrojový panel s piatimi budíkmi je síce jednoduchý, ale dobre čitateľný. Dotyk s mäkčeným plastom palubnej dosky zas vyvoláva pocit prívetivej kvality.

Panel audiosústavy akoby tomu z Mondea z oka vypadol. Chcelo by to zmenu. Kožou potiahnutý multifunkčný volant so spínačmi diaľkového ovládania audiosústavy, ktorý sa dá nastavovať výškovo aj osovo v širokom rozsahu, dobre padne do ruky.

Podobne aj hlavica kratučkej radiacej páky. Škoda, že v radení sa vyskytuje nepresnosť. Môže sa totiž stať, že omylom zasuniete jednotku namiesto trojky.

Nuž veríme, že je to „výsada“ len testovaného exemplára. Takmer absolutórium si však zasluhujú predné sedadlá. Majú na dotyk príjemný zamatový povrch a výborne vedú telo. Ešte keby sa tak dal regulovať sklon sedáka vodiča.

Priestor a pohodlie

K oblasti predných sedadiel máme len jednu podmienečnú pripomienku. Vodiči, ktorí sa za volantom radi pohodlne rozkročia, sa sťažujú na príliš široký stredový panel.

Cestujúci vzadu sedia pomerne vysoko, a tak majú lepší než bežný rozhľad. Vďaka veľkému rázvoru majú nadštandardný priestorový komfort v smere osi vozidla a môžu sa spoľahnúť aj na dostatočnú rezervu nad hlavami.

    Základné prvky štandardnej výbavy: ABS, EBD, 6-krát airbag, posilňovač riadenia, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, uzamykateľné veko motorového priestoru, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, v oboch rovinách nastaviteľný volant, imobilizér, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, predné hmlovky, audiosústava, manuálna klimatizácia, palubný počítač, tempomat, volant v koži...
    Základné prvky doplnkovej výbavy: Dvojzónová automatická klimatizácia...

Kufor s kapacitou 385 litrov tiež vyčnieva nad priemer medzi hatchbackmi nižšej strednej triedy. Ak sklopíte delené zadné sedadlá, prepravná kapacita päťdverového Focusa vzrastie na 1 245 litrov.

Dno kufra je však trochu nižšie ako rovina sklopených operadiel. Toto auto v porovnaní s konkurentmi trochu hendikepuje hneď za zadnými sedadlami klesajúci profil, ktorý maximálnu využiteľnosť kufra nad hranicou samonavíjacej rolety redukuje. Upozorňujeme ešte na veľký klimatizovaný box pred spolujazdcom.

Výkon

Nová Fordova tisícšesťstovka 1,6 Ti-VCT (85 kW/115 k) pod skratkou svojho typového označenia ukrýva variabilné časovanie ventilov (Twin independent Variable Cam Timing). Jej autor sľuboval kvalitnejšie plnenie a dôkladnejšie vyplachovanie s výsledkom päťpercentnej úspory paliva.

My sme si v prvom pláne všímali najmä pružnosť a výsledok zaostal za očakávaniami. Motor dobre ťahá až nad hranicou 3 000 otáčok.

Vtedy zmení zvuk – radosť ho počúvať – a páčil sa nám aj ohlas na pohyb akcelerátora. Takýto naturel bude vyhovovať skôr športovo založeným vodičom.

Práve pre užšie spektrum využiteľných otáčok by sa hodila šesťstupňová prevodovka, tú však výrobca montuje len k vznetovému dvojlitru. Maximálnu akceleráciu (z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd) sme s testovaným Focusom zaznamenali s akcelerátorom na podlahe a radením pri 6 200 otáčkach.

Na jednotlivých prevodových stupňoch im zodpovedali tieto rýchlosti: I. – 50, II. – 90, III. – 130, IV. – 165. Na päťke sa strelka rýchlomera ustálila na 192 km/h. Namerali sme tiež priemernú spotrebu 8,7 litra na 100 kilometrov pri výraznej prevahe jázd v meste.

Podvozok

Najsilnejšou stránkou auta je podvozok. Charakteristika pruženia vyjadruje optimálny prienik nárokov na komfort a stabilitu. Nový Focus drží stopu aj na nerovnom podklade, v zákrutách sa nakláňa minimálne a až prekvapivo toleruje jazdecké chyby.

K šoférskej pohode prispieva strmší prevod riadenia v kombinácii s relatívne malým polomerom otáčania. Auto patrí k vzácnej sorte „s podvozkom rýchlejším ako motor“.

Hodnotenie
+ priestorový komfort pre posádku
+ kvalita použitých materiálov v interiéri
+ jazdné vlastnosti podvozkových skupín
+ strmé riadenie
– nepresné radenie
– menej pružný motor

Foto – Ford

Ford Focus 1,6 TI-VCT Ghia a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

Ford Focus
1,6 Ti-VCT
Ghia

Citroën C4
1,6
16V Top

Honda Civic
1,6i
ES

VW Golf
1,6 FSI
Comfortline

Zdvihový objem motora (ccm)

1 596

1 587

1 590

1 598

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

84(115)/6 000

80 (109)/5 800

81 (110)/5 600

85 (115)/6 000

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

155/4 150

147/4 000

152/4 300

155/4 000

Prevodovka

5-st. manuálna

5-st. manuálna

5-st. manuálna

6-st. manuálna

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,8

10,6

10,2

10,8

Maximálna rýchlosť (km/h)

190

194

186

192

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

6,4

7,1

6,6

6,4

Rázvor (mm)

2 640

2 610

2 680

2578

Objem batožinového priestoru (l)

385

320

370

350

Počet dverí

5

5

5

5

Užitočná hmotnosť (kg)

425

532

495

418

Elektronický stabilitačný program

ABS, EBD

ABS, EBD, BAS

ABS, EBD

ABS, ASR, EBV

Airbag vodiča

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Airbag spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vpredu

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy vzadu (Sk)

nemontujú sa

nemontujú sa

nemontujú sa

11 400

Hlavové airbagy

štandardne

štandardne

nemontujú sa

štandardne

Manuálna klimatizácia

štandardne

štandardne

nemontuje sa

poloautomatická štandardne

Automatická klimatizácia (Sk)

15 600

29 000

štandardne

6 500

Cena základného modelu s DPH (Sk)

669 000

659 900

699 000

751 400

Pozn.: Do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke, pričom cena príplatkovej výbavy nie je započítaná v cene vozidla.

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov