(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 23/2008)


Po päťdesiatich rokoch reinkarnovaná päťstovka má s tou pôvodnou podobnú siluetu a spája ich aj vernosť k triede Mini. Inak je to absolútne nový a koncepčne iný model.

Na ceste za zákazníkom ho sprevádzajú tieto základné informácie – motor vpredu, pohon predných kolies, trojdverová štvormiestna karoséria. Redakčnému testu sme podrobili špičkový exemplár s najvýkonnejším motorom 1,4 16v (74 kW/100 k) a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy Sport.

Kráľ mini

Keď v Turíne padlo rozhodnutie reinterpretovať jeden z najvychytenejších modelov bohatej histórie značky Fiat, vývojári nemuseli začínať od piky. Jeden aktuálny drobec v podobe Fiatu Panda už vo fiaťáckom portfóliu figuruje, nuž bol by hriech nevyužiť jeho technickú základňu.

A ušiť jej kabát podľa dobovej predlohy z polovice minulého storočia, to už bola pre talianskych majstrov dizajnu výzva, aká sa často neopakuje. A iné ako úžasné „finito“ sa vari ani nedalo predpovedať.

A predsa napriek neskromným očakávaniam premiéra vyvolala nefalšované nadšenie odbornej aj laickej motoristickej verejnosti. Že hľadanie inšpirácie v histórii môže prezrádzať jej akútny nedostatok?

Lesk výsledku nezatienia žiadne zlomyseľné podpichnutia tohto druhu. Zanikajú v potlesku a bujarom prevolávaní: „Nech žije reinkarnovaný kráľ mini!“

Originalita a zmysel pre detail

Predné sedadlá vyzerajú už na pohľad dobre, sú rozmerné a efektne tvarované, s výraznými bočnicami potiahnutými kožou. Na mieste vodiča sedíte stabilne, ale už v základnej polohe vysoko s nohami spustenými nadol.

A tak dlháňom (prečo by si kupovali práve Fiat 500) môže prekážať strecha. V tejto triede s reguláciou bedrovej opory ani sklonu sedáka nerátajte.

No v danej cenovej kategórii už predsa len vyžadujeme nastaviteľnú nielen výšku volantu, ale aj hĺbku jeho zapustenia. Tým skôr, že inak sa na ňom nešetrilo.

Dlane zvierajú kožou potiahnutý hrubý formovaný veniec a na ramenách v dosahu prstov sú spínače diaľkového ovládania, audiosústavy aj telefónu. Palubná doska lakovaná v perleťovej bielej štylisticky ladí s prapôvodným vzorom.

Len namiesto plechu jej materiálnu podstatu tvorí plast. Zmysel pre detail reprezentujú spínače a originalitu zas nezaprie prístrojový panel v podobe troch sústredených kruhov rýchlomera, otáčkomera a displeja palubného počítača.

V súlade s najnovším trendom, optimálnou ergonómiou (aj pozíciou vo Fiate Panda) si páka radenia našla miesto v stredovej konzole, integrovanej do palubnej dosky. Len na ovládanie okien tlačidlami, nelogicky situovanými v susedstve radiacej páky, sa ťažko zvyká.

Priestorové limity

Ak máte ako pasažier na výber, niet v päťstovke nad čím uvažovať – zaujmite miesto spolujazdca. Tie dve miesta vzadu vyhovejú cestujúcim maximálne do výšky 180 centimetrov.

Že ste obdarený práve týmto parametrom? Potom sa kolenami opierate o operadlá predných sedadiel (v poriadku) a hlavou zľahka o strop (čo bolí pri jazde na hrboľatej vozovke).

Ani odkladacie priestory nie sú silnou stránkou novej päťstovky. Vo dverách síce nájdete dostatočne veľké priečinky, no polička pred spolujazdcom nedokáže nahradiť uzatvárací box.

A cestujúci vzadu si musia vystačiť s vreckami vlastných nohavíc alebo šup s drobnosťami priamo do kufra. Je neveľký – 185-litrový. Dá sa však rozšíriť sklopením operadiel. Škoda len, že predĺženú ložnú plochu delí schod.

Utajený temperament

Benzínový šestnásťventilový stokoňový štvorvalec namontovaný v drobcovi budí očakávania nevšedného zážitku. Ale prvé kilometre za volantom päťstovky vyvolali na okamih podozrenie, či nemáme pod kapotou predsa len krotkejšiu motorizáciu.

No krátke spolužitie odhalilo chúťky motora malého Fiata – zbožňuje otáčky. Keď mu ich doprajete, zrazu je spontánny. Pri meraní akcelerácie (stovka za 10,7 sekundy) sme ho krátkodobo rozbiehali na prvých troch prevodových stupňoch až na 7 000 otáčok.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, EBD, ESP, sedem airbagov, športový balík, výškovo nastaviteľný športový volant potiahnutý kožou, klimatizácia, sklopné sedadlo spolujazdca, posilňovač riadenia, elektrické ovládanie okien, audiosústava s CD kompatibilná s MP3, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, atermické okná, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, pätnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, Blue&Me... Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Automatická klimatizácia, hi-fi systém, príprava na prenosnú navigáciu, robotizovaná prevodovka, kožené čalúnenie, červené strmene bŕzd, balík chróm, perleťový lak, pevná presklená strecha s roletou, nálepky so športovým dekorom, parkovací senzor vzadu, sedadlo spolujazdca s mechanickou pamäťou nastavenia, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Vtedy sa prejavil ako malý dravec a svoj výkon sprevádzal sýtym športovým echom. Nestratil sa ani na diaľnici – maximálnou rýchlosťou 190 km/h dokázal, že udrží tempo napríklad aj v rýchlostne neobmedzenom Nemecku.

Temperament, samozrejme, podporuje aj rovnomerne odstupňovaná šesťstupňová prevodovka. Športová charakteristika motora má však vplyv na ekonomiku prevádzky.

S ľahkou nohou a pri dodržiavaní rýchlostných limitov v zmiešaných podmienkach sa spotreba ustálila na úrovni 6,7 litra, čo na danú kubatúru a autíčko s pohotovostnou hmotnosťou len 1 tony nie je až tak málo. Ak budete akcelerátor výdatnejšie zamestnávať, pod osem litrov sa sotva dostanete.

Drobný športovec

Tvrdšie odpružený podvozok a šestnástky obuté do pneumatík formátu 195/45 vtláčajú jazde charakteristiku v súlade s prívlastkom štandardnej výbavy Sport.

Napriek vysokej siluete sa päťstovka v zákrutách len minimálne nakláňa, stoicky znáša všetky fígle predbiehacích manévrov, do ostrých zákrut sa nechá zľahka nútiť, na ubratie plynu hystericky nereaguje a s kotúčovými brzdami aj vzadu razantne spomaľuje.

Keď zbehnete z kvalitnej asfaltky na hrboľatú cestu, autíčko celkom zákonite tvrdo poskakuje a vyžaduje o to viac riadenia, o čo menej drží stopu. Aby ste mali zážitok z jazdy ešte bezprostrednejší, stlačte spínač Sport na palubnej doske.

Akcelerátor má hneď spontánnejšiu reakciu, riadenie kladie väčší odpor a javí väčšiu chuť vracať sa. Jediným sklamaním je jeho obratnosť. Päťstovka má totiž prekvapivo veľký polomer otáčania, čo nie je vlastnosť, ktorá by mestského krpca zdobila.

Predovšetkým ženy

Pri napĺňaní ambícií svojich tvorcov stať sa podobne ako jeho malý veľký vzor bestsellerom, mal mini Fiat výborný štart – získal titul Automobil roka 2008 v Európe. Ako je už z predchádzajúcich riadkov asi zrejmé, nie je to žiadne plebejské autíčko.

Jeho základná cena presahuje magickú hranicu 300-tisíc korún a nad ňou už dominuje segment B, čo sú o triedu väčšie autá ako mini. A testovaný exemplár s výbavou Sport za 459 500 Sk už zasahuje do teritória kompaktov.

Nie náhodou

Stokoňový motor, šesťstupňová prevodovka, kotúčové brzdy na všetkých kolesách, sedem airbagov (vrátane kolenného) a ESP už v štandarde sú adekvátna protihodnota. Všetky tieto a mnohé ďalšie drobnosti majú na svedomí, že päťstovka sotva osloví vzorku potenciálnych zákazníkov úporne hľadajúcu ten najlepší pomer úžitkovej hodnoty a ceny.

Ba svojou individualitou sa akosi sama osebe pasuje do roly kultového modelu. Také renomé (ako ho trh akceptuje) nachádza v dobrej spoločnosti náležitý ohlas, vyjadrený ochotou aj hlbšie siahnuť do vrecka.

Druhé auto do rodiny, ktorá má peniaze a zrejme aj vkus – to je nosná idea tvorcov. Do úvahy prichádzajú aj fanúšikovia značky v takmer celom priereze vrstiev kúpnej sily.

Fiat má v tomto smere možno až prekvapivo silné zázemie. Mini z Turína mieri aj na srdcia mladých, ambicióznych jedincov a hlavne ženy všetkých váhových a vekových kategórií. Práve tie prejavovali testovanému modelu neskrývaný obdiv všade tam, kde sa len zjavil.

Hodnotenie

+ emocionálny dizajn
+ originálne riešený interiér
+ dobrá ovládateľnosť a stabilita
+ kvalitné brzdy
– tvrdý podvozok
– veľký polomer otáčania


Foto – Fiat