Kórejský sedan so znakom amerického Chevroletu prišiel, aby v portfóliu najväčšej značky koncernu General Motors zaujal pozíciu donedávna vyárendovanú tandemu Lacetti/Nubira. Svojimi základnými rozmermi patrí do nižšej strednej triedy, to znamená, že na slovenskom trhu sa stretáva so silnou konkurenciou a v jej rámci najmä s dominantným liftbackom Škoda Octavia. Aké má šance v tomto a v ďalších súbojoch o priazeň zákazníka, naznačuje redakčný test derivátu s dvojlitrovým vznetovým motorom a najvyššou úrovňou štandardnej výbavy.

Emočne pôsobiaci sedan

Niet čo tajiť, Cruze svojou široko rozkročenou a ostro tesanou architektúrou zaujal už pri výstavných premiérach. Silný je už z profilu. Pozorovateľa zaujme vysokým pontónom, aký sa v Európe nosí. Tento je však formovaný do výraznejšieho klinu, navyše zhutneného dvoma prelismi. Emočne ešte agresívnejšie pôsobí na pozorovateľa čelo s rozčesnutou maskou chladiča, ktorá pripomína štít križiackeho ťažkoodenca. Ňou definitívne posiela do zabudnutia strojené konfekčné úsmevy svojich predchodcov. Vlažnejšia zadná partia necháva vyniknúť veľkoplošným osvetľovacím telesám a už spomenutému širokému rozchodu kolies. Celok však manifestuje možno menšinový názor, podľa ktorého v triede kompaktov, kde tón štylistickým trendom udávajú hatchbacky, nemusí sedanu pripadnúť úloha komparzu.

Stávka na prvý dojem

Pri hodnotení interiéru často rozhoduje prvý dojem po usadnutí za volant. Tvorcovia tohto Chevroletu naň stavili a urobili dobre. Ten pocit, že sedíte práve tak, ako sa sedieť v aute má a že všetko, čo potrebujete, je poruke, v Cruze naozaj zažijete. Rozmenené na drobné – v pevne čalúnenom kresle vodiča sa budete cítiť pohodlne a stabilne, so solídnou oporou stehien. Vhod príde široký diapazón výškového nastavenia, ktorý dovoľuje zaujať aj športový posed nízko nad podlahou. A ak vám nevyhovuje jeho hladký kožený poťah, uspokojí informácia, že je za príplatok. Športový akcent vyžaruje tiež palubná doska. Plynulo prechádza v oblúkoch do výplní dverí, do vpredu vysunutej konzoly a vysokého stredového panelu. Škoda len, že ju pokrývajú na dotyk menej príjemné tvrdé plasty, ktoré sú náchylnejšie na poškrabanie. Volant s hrubým formovaným vencom chválime za dvojsmernú reguláciu v širokom rozsahu. Radiaca páka s masívnou hlavicou padne do dlane, ale jej mäkko vymedzené dráhy a dlhý chod už znesú aj kritickejší tón. Prístrojový panel je kompletný, prehľadný, zapustený v tubusoch aj optimálne tienený. Výhrady nemáme k rozmiestneniu ovládacích prvkov audiosústavy a nemali sme ani k dvojzónovej klimatizácii. V momente, keď sa po mimovoľnom dotyku kolena vodiča s regulátorom tepelnej pohody v kokpite rozhostila sibírska zima, úsudok sme korigovali.

Ak sa vám ujde miesto na zadnej lavici a disponujete zhruba priemernými fyzickými proporciami (výška 180 cm), môžete rátať s asi šesťcentimetrovou rezervou v oblasti kolien a miestom nad hlavou len tak akurát. Cestujúci zvyknutí využívať sklopnú stredovú opierku ju v Cruze nenájdu. Zato kufor s kapacitou 450 litrov vám budú mnohí motoristi závidieť. Niektorí aj plnohodnotnú rezervu na jeho dne. Manipuláciu s batožinou však sťažuje menší nakladací otvor typický pre moderné sedany. A pozor na zdvihnuté veko kufra bez aretácie. Aj nápor vzduchu spôsobený prechádzajúcim kamiónom ho dokáže zabuchnúť.

Treba sa rekvalifikovať 

Dvojlitrový turbodiesel sa svojím akustickým prejavom radí skôr k tým drsnejším. To platí  o voľnobehu aj o režime otáčok, keď prekročia hranicu 3 500. Ani päťstupňovú manuálnu prevodovku v ére, keď sa aj v tejto triede stále výraznejšie presadzujú šesťstupňové, nemožno považovať za víťazstvo. Navyše, vodiča svojím ťažkým stálym prevodom núti meniť zaužívané návyky. Na tradičnú schému radenia, pri ktorej sa s jednotkou len pohnete a kým sa na rýchlomere objaví šesťdesiatka, už v kulise máte zaradenú päťku, rýchlo zabudnite. Rozbeh by bol mátožne ťažkopádny, v horšom prípade zostanete v strede križovatky so „zdochnutým“ motorom.

Tomuto tandemu motor – prevodovka musíte vyhovieť. Pri rozbiehaní jednotlivé prevodové stupne pekne podržte a Cruze sa vám odvďačí dobrou akceleráciou. Stovka pod 9 sekúnd, to uznáte, je dobrý výsledok. A priemerná spotreba 6,7 l /100 km, zaznamenaná palubným počítačom na našom testovacom okruhu, tiež. Ako je to možné? Keď si upaľujete po diaľnici predpisovou stotridsiatkou, motor dosahuje sotva 2 200 otáčok a pri deväťdesiatke len 1 400. To je tá svetlá stránka „ťažkej“ prevodovky.

Zúročené predpoklady

Dlhý rázvor a široký rozchod kolies sú solídne predpoklady šoférskej pohody za volantom. V prípade testovaného kompaktného Chevroletu sa k nim pripája obutie formátu 205/50 R17, ktoré na ostrých nerovnostiach trochu znižuje absorpčné schopnosti mäkšie naladeného pruženia. Jamám a iným nástrahám v asfaltovom koberci sa budete vyhýbať aj preto, lebo závesy kolies ich dosť hlasno komentujú. Prejazdy zákrut napriek ťažšiemu motoru netrpia prejavmi výraznej nedotáčavosti. A nakláňanie karosérie tiež ostáva v norme. Na technickej trati kladie volant dlaniam optimálny odpor. Pri vyšších rýchlostiach je už účinok posilňovača riadenia zbytočne vysoký.

Záver

Chevrolet Cruze sa stáva výrazným zjavom na scéne triedy kompaktov. A nielen preto, lebo sedan je v nej stále vzácnosťou. Toto auto v prvom rade dobre vyzerá, potom si vodiča opantá vsugerovaním dobrého pocitu za jeho volantom. A keď si zvykne na nezvyklé prevodové pomery, odmení ho nízkou priemernou spotrebou. Pritom mnohých priláka do showroomov ešte skôr, ako sa dozvedia o jeho vlastnostiach. Stačí si porovnať, akú úžitkovú hodnotu dostanú v pomere k cene. Keď povedané transformujeme k testovanému exempláru, v cene 19 249 € (579 875 Sk) máte nielen šesť airbagov a stabilizačný program, ale aj dvojzónovú klimatizáciu, palubný počítač, tempomat, solídnu audiosústavu, zadný parkovací systém, dažďový senzor aj ľahkozliatinové sedemnástky. Samozrejme, že Cruze má priestor na ďalší vývoj. V porovnaní s konkurenciou na európskom trhu sa mu dajú vyčítať napríklad plebejské plasty na palubnej doske. V triede kompaktov sa tu nosí aspoň vo vyšších úrovniach štandardnej výbavy šesťstupňová prevodovka, ale aj sofistikovanejšie hlavné svetlomety. Na druhej strane, aj preto má takú cenu, akú má. 

Hodnotenie

+ dizajn

+ ergonómia pracoviska vodiča

+ objem kufra

+ priestor vzadu na nohy

+ ekonomika prevádzky

+ pomer ceny a úžitkovej hodnoty

– ťažký stály prevod

– veko kufra bez aretácie

– hlučnejší motor a podvozok

Foto – Chevrolet 

Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

ABS, EBD, ESC, šesť airbagov, automatická klimatizácia, tempomat, palubný počítač, dažďový senzor, audiosústava s prehrávačom CD a MP3, zadný parkovací senzor, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, v oboch rovinách nastaviteľný volant, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, ovládanie rádia na volante, volant a radiaca páka v koži, predné hmlovky, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, sedemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin...

Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

Navigačný systém, farebný  displej, USB konektor, kožené sedadlá, vyhrievanie predných sedadiel, elektricky ovládané strešné okno, automatická  prevodovka, metalíza...

Foto - Chevrolet