BMW radu 3 patrí do luxusného oddelenia strednej triedy. Svetovú výstavnú premiéru absolvovalo v karosárskej verzii limuzína v roku 1998. Postupne sa na trhu objavilo kupé, kombi a kabriolet. Verzia Touring je športové kombi odvodené od základného modelu. Tak ako celá produkcia BMW (s výnimkou modelov 4x4) je reprezentantom klasickej koncepcie, čo znamená, že motor uložený vpredu poháňa zadné kolesá.




V súčasnosti si môže zákazník zvoliť jednu zo šiestich pozdĺžne uložených pohonných jednotiek – štyroch zážihových a dvoch vznetových. Základ predstavuje štvorvalec 318i zdvihového objemu 1,9 l (87 kW/118 k). Nasledujú radové šesťvalce: 320i zdvihového objemu 2,2 l (125 k/170 k), dvaapolliter 325i (141 kW/192 k), najnovší a najvýkonnejší trojliter 330i (170 kW/231 k). Naftový pohon reprezentujú dva moderné prepĺňané agregáty. Štvorvalcový dvojliter 320d má výkon 100 kW/136 k, šesťvalcový trojliter 330d disponuje výkonom 135 kW/184 k. Oba sú vybavené priamym vstrekovaním paliva Common Rail.


Autorizovaný importér AWT Bavaria, s.r.o., Bratislava zapožičal TRENDU na krátkodobý používateľský test automobil BMW 320d Touring.


Výbava


Okrem prvkov uvedených v porovnávacej tabuľke základná výbava testovaného automobilu obsahuje napríklad elektrické ovládanie predných okien a vonkajších spätných zrkadiel, vo dvoch rovinách nastaviteľný volant, hmlovky, trakčný systém, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, autorádio s prehrávačom, výškovo nastaviteľné predné sedadlá či determálne sklá.


Nad úroveň základnej výbavy si zákazník môže za príplatok objednať napríklad palubný počítač, multifunkčný volant, elektrické ovládanie zadných okien, alarm sdiaľkovým ovládaním, sklápanie a vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel, strešné koľajničky na uchytenie nosiča, balík so zväčšeným počtom odkladacích priestorov, kontrolu vzdialenosti pri parkovaní, dažďový senzor, metalízu.




Dizajn


Trojkové BMW Touring si zachováva vonkajšie rozmery limuzíny a tým aj povestnú subtílnosť. Z profilu vyniká minimálny previs vpredu a na kombi relatívne krátky zadnýprevis. Výšku pontónu opticky redukuje ochranná lišta vo výške nárazníkov, bočné presklenie zasa homogenizujú stĺpiky v matnom čiernom vyhotovení. Pri pohľade spredu príslušnosť auta k značke manifestujú typické „ľadvinky“, kým športový akcent vozidla zvýrazňujú dva páry projekčných plôch malých svetlometov.


Pomerne krátku zadnú partiu odľahčujú úzke zadné stĺpiky. Jej „čitateľnosť“ zjednodušujú pre najnovšie BMW typicky pravouhlé osvetľovacie telesá.


Interiér


Mechanizmus výškovej regulácie umožňuje nastavenie sedadla vodiča v širokom rozsahu. V krajnej dolnej polohe máte nohy natiahnuté dopredu. Sedadlá aj v štandardnom vyhotovení solídne vedú telo. Zato trojramenný volant má (medzi nami športovcami) príliš tenký veniec. Zato obsahuje ovládače tempomatu, palubného počítača a audiosústavy.


Sympatie vzbudzuje nie príliš robustná palubná doska so strednou časťou zľahka naklonenou smerom k vodičovi. Obsahuje prehľadne usporiadané ovládacie prvky, displeje audiosústavy a automatickej klimatizácie. Na ňu nadväzuje vysoká stredová konzola s kratučkou radiacou pákou. Stredová lakťová opierka zakrýva malý odkladací priestor, trochu však prekáža pri radení a obsluhe parkovacej brzdy. Riešenie je naporúdzi – opierka sa dá odklopiť. Na zadných sedadlách majú cestujúci dostatok miesta na nohy, menej už v priečnom smere.




Batožinový priestor testovaného „bavoráka“ je vybavený praktickými gumovými popruhmi a vysúvacou sieťou oddeľujúcou priestor pre cestujúcich. Výklopné zadné okno uľahčuje nakladanie drobností do inak už plného kufra. Ten objemom (435 l) ani hĺbkou vo svojej kategórii nijako nevyniká. Navyše, pomerne nízka úžitková hmotnosť (425 kg) toto prémiové kombi definitívne predurčuje na fajnovejšie funkcie, ako je rozvoz vriec s cementom.


Jazdné vlastnosti


Dvojlitrový turbodiesel je tichý aj po studenom štarte a dobre ťahá v celom spektre využiteľných otáčok. Pritom sa neprejavuje výraznejším turboefektom. Pri meraní akcelerácie na rýchlosť 100 km/h s pevným štartom sme ho rozbiehali na 4 000 otáčok a on sa nám odvďačil časom rovných 10 sekúnd. Maximálnou rýchlosťou 205 km/h (podľa rýchlomera) prekonal údaj výrobcu. O tom, že je mimoriadne úsporný, svedčí výsledná priemerná spotreba 6,8 l/100km.


Presné riadenie s krátkym prevodom a v danej triede nevšedná obratnosť vozidla zodpovedá športovému naturelu značky. Auto sa v zákrutách len minimálne nakláňa a správa sa neutrálne. Aj komfortom nás milo prekvapilo o to viac, že nie je vykúpený kompromismi na úkor stability. Zvuková kontrola vzdialenosti pri parkovaní čiastočne supluje pomerne malé vonkajšie spätné zrkadlá a počet škrabancov na zadnom nárazníku znižuje tak na 50 percent. Zvyšnú polovicu majú naďalej v rukách kolegovia, ktorí senzory vo svojich autách nemajú.


Mníchovská značka si roky buduje imidž výrobcu luxusných automobilov športového strihu. Trojkový rad nie je výnimkou ani vo vyhotovení kombi.


Záver


+ kultivovaný a úsporný motor

+ presné riadenie s krátkym prevodom

+ obratnosť

+ bezpečné jazdné vlastnosti

+ komfortné pruženie


– nízka úžitková hmotnosť


FOTO - BMW


BMW 320d Touring a porovnateľné automobily na slovenskom trhu

BMW 320d

Touring

Alfa 2,4 JTD

Sportwagon

Audi A4

1,9 TDI Avant

Mercedes C

220 T CDI

Zdvihový objem motora (ccm)

1 951

2 387

1 896

2 197

Maximálny výkon [kW (k) pri ot./min.]

100 (136)/4000

100 (136)/4 200

85 (115)/4000

92 (125)/4 200

Maximálny krútiaci moment (Nm pri ot./min.)

280/1 750

304/2 000

285/1 900

300/1 800

Počet valcov

4

5

4

4

Zrýchlenie z 0 na 100 km/h (s)

10,1

9,9

10,7

11,0

Maximálna rýchlosť (km/h)

207

203

196

195

Priemerná spotreba EU (l/100 km)

5,9

6,9

5,3

6,2

Objem batožinového priestoru (l)

435

360

390

465

Užitočná hmotnosť

425

495

550

510

Pohon

zadný

predný

predný

zadný

ABS

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Airbag vodiča

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Airbag spolujazdca

štandardne

štandardne

štandardne

štandardne

Bočné airbagy

štandardne

štandardne

za príplatok

štandardne

Klimatizácia

štandardne

štandardne

štandardne

za príplatok

Cena s DPH (Sk)1

1 305 939

1 044 000

1 181 600

1 187 625

1 do cien sa premieta aj ďalšie vybavenie nad rámec parametrov uvedených v tabuľke

PRAMEŇ: technická dokumentácia výrobcov a importérov