(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 43/2007)


Automobilka Audi predviedla na jar v Ženeve svoje kupé strednej triedy a tým preklenula jedenásťročnú časovú medzeru, zívajúcu v jej výrobnom programe po deriváte modelu A80.

A5 má rovnakú podlahovú platformu ako najnovšia generácia A4, predstavená ex post, a z palety motorov do svojho repertoáru pojala štvorvalec 1,8T (125 kW/170, k) so šesťvalcami 3,2 FSI (195 kW/265 k), 2,7 TDI (140 kW/190 k) a 3,0 TDI (176 kW/240 k).

Pritom predný pohon alternuje s pohonom quattro, šesťstupňová manuálna prevodovka s bezstupňovou multitronic. Náš redakčný test absolvovala štvorkolka s výkonnejším z dvojice turbodieselov a manuálnou prevodovkou. V porovnávacej tabuľke figuruje trio konkurenčných kupé poháňaných vznetovými šesťvalcami.

Uhladený atlét

To auto má šmrnc a nemusí to byť len subjektívny dojem. Kam totiž v službách TRENDU zavítalo, tam zaujalo okolie. Už nízka, na lesklých devätnástkach doširoka rozkročená silueta velí spozornieť.

Spredu necháva obdivovať pre značku typickú masku chladiča v čiernom odtieni, výrazne lemovanú lesklým rámovaním. Spoločnosť jej robia svetlomety s osmičkou bodových LED-iek v každom z nich.

Klinovitý profil zmäkčuje vláčna sínusoida prelisu v hornej časti pontónu karosérie. Ďalší prelis opticky zhutňuje prahovú časť. Zadnej partii by kdejaký tuner rád nasadil dramatizujúce prítlačné krídlo.

No ápäťka si na prepiate gestá nepotrpí. Boduje uhladenosťou a silu manifestuje striedmou sebavedomou mimikou. Stačí, že horizontálne svetlá a odtrhová hrana na veku kufra obraz opticky znižujú a dve výfukové hrdlá naznačujú, s kýmže (či vlastne s čímže) to máte česť.

Športová ergonómia

Síce bezrámové, no veľké a ťažké dvere sa zatvárajú takmer samy, stačí malý impulz, napríklad závan vetra. Potrebovali by účinnejšiu aretáciu. Prvý pohľad do interiéru očakáva nízko ukotvené sedadlá – a sú tam.

Pýšia sa hladkou kožou (my uprednostňujeme drsnú Alcantaru) a atraktívnym štepovaním. Chce to len podrep a už sedíte v tesnom objatí s nohami natiahnutými dopredu. Elektrospínačmi si doladíte optimálnu polohu, prípadne predĺžite sedák pod stehnami.

V oboch rovinách nastaviteľný volant láka uchopiť za vyformovaný veniec tesne nad priečkami. Spoza neho plápolá prístrojový panel s typickou konfiguráciou a zľahka individualizovaným dizajnom.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy

    ABS, EBV, EDS, ASR, ESP, šesť airbagov (po dva frontálne, bočné vpredu a hlavové vpredu a vzadu), servotronic, dynamický podvozok, elektromechanická parkovacia brzda, palubný počítač, audiosústava s MP3, automatická klimatizácia, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, elektrické ovládanie okien a vyhrievaných vonkajších zrkadiel, vyhrievané dýzy ostrekovačov, farebný monitor, výškovo nastaviteľné predné sedadlá, Easy entry, v oboch rovinách nastaviteľný športový volant, hliníkové aplikácie v interiéri, automatické otváranie batožinového priestoru, predné hmlovky, hliníkové sedemnásťpalcové disky kolies...

    Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy

    Športový podvozok, parkovací systém, adaptívny tempomat, trojzónová klimatizácia, prídavné kúrenie, volant S line, drevený obklad interiéru, kožené poťahy sedadiel, vyhrievané sedadlá, športové predné sedadlá, elektricky nastaviteľné predné sedadlá, xenónové svetlomety, osemnásťpalcové alebo devätnásťpalcové hliníkové disky kolies, alarm, príprava na telefón, exteriérový balík S line...

V momente štartu purpurové strelky budíkov opíšu efektné kružnice po svojich stupniciach. Áno, aj po tom nerovnomerne ciachovanom, pre Audi asi osudovom rýchlomere.

Široký stredový panel vám nedovolí pohodlne sa za volantom rozkročiť, ale v športiaku sú proti aj bočnice hlbokých sedadiel. Kratučká radiaca páka s tvrdými a presne vymedzenými dráhami je presne tam, kde ju pravačka očakáva.

Surfovanie v informačnom systéme MMI, komunikujúcom spätnou väzbou medzi ovládacou ružicou, satelitne rozmiestnenými spínačmi a farebnou obrazovkou, na minimum skracuje intuitívne menu.

Bezkľúčové štartovanie a spínač elektrohydraulickej parkovačky dotvárajú sofistikovanú úroveň pracoviska vodiča. K tomu kvalitné materiály – plasty, koža, hliník, a ak chcete, aj drevo a obraz je takmer kompletný.

Pohodlie aj vzadu

Ápäťka je štvormiestny automobil, preto očakávame aj vzadu väčší komfort ako v 2- plus 2-miestnej konfigurácii.

K dvojici tiež anatomicky vyformovaných kresiel a späť vedie jediná cesta popri sklopenom prednom operadle. Môžete ju rozšíriť posunom celého sedadla elektrospínačom dostupným aj zozadu. Fakt pohodlné sedenie.

Ak máte priemernú postavu (asi 180 centimetrov), nebudete sa zapierať kolenami o operadlo. Ba máte ešte 5 cm k dobru, ak podobne stavaný šofér sedí za volantom predpisovo. No zvažujúca sa strecha už pohládza vlasy. Vyšším neostáva iné, len si podsadnúť.

Kufor má medzi konkurentmi nadpriemerný objem. Pritom lyže sa dajú prestrčiť aj tunelom s nepremokavým vakom po sklopení stredovej opierky. A keď jazdíte vo dvojici, môžete zadné operadlá sklopiť a využiť vodorovné letisko.

Statočné srdce

Už známy trojlitrový turbodiesel so štvorventilovou technikou a piezoelektrickými vstrekovačmi pred namontovaním do A5 motorári vyladili na maximálny výkon 176 kW (240 k) kombinovaný s 500 Nm na strane krútiaceho momentu. K tomu šesťstupňový manuál a radosť jazdiť v akomkoľvek režime.

Nič nenúti držať motor v otáčkach, on ťahá takmer na voľnobeh. A keď ho osolíte, má chuť vám ubziknúť aj s autom spod zadku. Ak mienite z neho vyťažiť maximálnu akceleráciu, vytáčajte ho na 4 500 otáčok. My sme prekonali stovku 6,3 sekundy po štarte.

Plný plyn na podlahe obmedzovač toleruje do tachometrových 258 km/h, potom zakročí. S nameranými hodnotami korešponduje zotrvačná sila, tlačiaca telo do sedadla, najmä keď ručička otáčkomera stúpa od 2 000 do 3 500 otáčok.

Len motor má menej športové echo a navonok drsnejší voľnobeh, ako väčšina športovcov zvyknutá na benzín vyžaduje. Na druhej strane jazdiť za 8,1 l v priemere s podobne nadupaným benziniakom určite nedokážete.

Od nedotáčavosti k neutrálu

Zväčšený rázvor, ťažisko posunuté do stredu, hliníkové sofistikované závesy a 60 % krútiaceho momentu distribuovaných diferenciálom TorSen na zadnú nápravu – to je základ Audi s nám dosiaľ nepoznanými jazdnými vlastnosťami.

Na technickej trati veľmi rýchlo zistíte, že toto kupé netreba nútiť volantom do oblúkov. A pri ostrejších výjazdoch z nich pod plynom zaregistrujete ľahké vynášanie zadnej nápravy.

Na druhej strane hlavne pri jazde z kopca ešte cítiť hmotnosť šesťvalcového diesela v riadení identifikujúcom nedotáčavosť. Aj v tomto prípade je však hranica pretáčavého šmyku, ktorá sa dá ľahko korigovať ubratím plynu výrazne posunutá k vyšším rýchlostiam.

Zaujímavo by vyznelo porovnanie s rovnakým autom vybaveným ľahším, 1,8-litrovým prepĺňaným štvorvalcom. V bežnejších režimoch sa ápäťka správa celkom neutrálne.

Dojem zo svojich jazdných vlastností umocňuje už tradične dobré odhlučnenie podvozka, no hlavne robustný odolný skelet proti krúteniu. Hoci testovaný exemplár využíval ultimatívne pneumatiky formátu 255/35 R19, tvrdosť pruženia nedosahuje nepríjemnú úroveň.

Presvedčivý návrat

Skôr komfortnejšie ponímaný Mercedes CLK, no predovšetkým charakterom bližšie BMW dostali možno nad očakávanie silného súpera. Po rokoch je tu opäť sebavedomé kupé strednej triedy so spriahnutými kruhmi.

V prvom rade ťaží z faktu, že na je trhu najnovšou a dobre vyzerajúcou tvárou. Pritom v danej kubatúre disponuje najlepšou hodnotou akcelerácie a spolu s Mercedesom má aj najvyššiu maximálku, a to sa v danej kategórii cení.

Na rozdiel od Mercedesa a Peugeota ponúka čoraz žiadanejší pohon 4 x 4 a proti BMW zmazáva hendikep v nerovnomerného rozloženia hmotnosti na obe nápravy. Veľkosť kufra nie je medzi kupé ostro sledovaný parameter, ale v prípade voľby visiacej na jemných vážkach aj 15 – 20 litrov prepravnej kapacity navyše môže prevážiť.

Ak sa radu A5 dá predsa len niečo vyčítať, potom zatiaľ užšia ponuka motorov. Prerušenú kontinuitu vo výrobe kupé danej triedy by sme tiež mohli považovať za hendikep v porovnaní s priamymi konkurentmi, ale len voči zákazníkom, ktorí si na tradíciu osobitne potrpia.

Hodnotenie

+ atraktívny dizajn

+ výkonný pružný a relatívne úsporný motor

+ výborná ovládateľnosť

+ kvalita použitých materiálov v interiéri

– menej miesta nad hlavou vzadu

– tvrdé pruženie

Foto – Audi