(Rozšírená verzia článku uverejneného v TRENDE 34/2008)


V poradí tretí karosársky derivát typového radu Audi ešte vonia novotou. Má štyri miesta na sedenie, výhradne predný pohon a využíva repertoár dvoch zážihových a dvoch vznetových štvorvalcov.

Od svojich súkmeňovcov sa však líši predovšetkým plátennou skladacou strechou. Otázka znie, či v časoch, keď medzi kabrioletmi a roadstermi získavajú čoraz väčšiu popularitu pevné skladacie strechy, má Soft Top v porovnaní s nimi vôbec nejaké prednosti a tým aj právo na existenciu.

Zrovnovážnenie

Karosári z Ingolstadtu aj na trojkovom kabriolete v plnom rozsahu rozohrali part nového dizajnového konceptu. Ostro rezané línie celku umocňuje typická fazóna diód ohraničujúcich spodný okraj svetlometov.

Ostrejšie sklonené čelné okno dodáva siluete onú žiadanú a pre kabriolet dokonca nevyhnutnú dávku dynamiky. S rozvinutou strechou je toto kupé atraktívne takmer z každého zorného uhla.

Takmer? Áno takmer. Je to vec názoru, ale pri pohľade z profilu dozadu splývajúca strecha opticky až príliš predlžuje kabínu a skracuje zadnú partiu.

No keď sa strecha schová, v tom momente sa A3 Cabriolet predstaví v plnom lesku. Ako šibnutím čarovného prútika sa opticky odľahčí zadná partia, proporcie sa nevdojak vybalansujú do estetickej rovnováhy a do očí udrú dva šmrncovné bezpečnostné oblúky.

Rýchla strecha

Hoci testovaný exemplár má masívne veľké dvere, celkom ľahko sa zvnútra ovládajú. Chcelo to len správne umiestniť rukoväť a to sa podarilo.

Interiéru dominuje čierna, iba detaily kontrastujú s dizajnom matného hliníka. Inak je pracovisko vodiča takmer identické s tým v hatchbacku.

Jeho siločiary smerujú do hlboko zapusteného prístrojového štítu s päticou štandardných budíkov, zvýraznených purpurovými strelkami. Kritika nerovnomerne delenej stupnice rýchlomeru je oproti Audi už povinná jazda.

Naopak, pochvalu pravidelne žne informačne bohatý displej palubného počítača. Sedíte športovo nízko s nohami natiahnutými dopredu. Na mieste vodiča by ste však zrejme uvítali príplatkové športové sedadlá.

Tieto – štandardne montované bočným vedením – neoslňujú, chýba im aj regulácia sklonu sedáka. Zato štvorramenný volant s vencom obšitým kožou akurátne sadne do dlaní aj preto, že sa dá nastavovať osovo i výškovo v širokom rozsahu.

Systém ovládania plne automatickej strechy spínačom na stredovom tuneli, škoda však, že nemá zvukovú signalizáciu. No klobúk dolu za rýchlosť.

Smerom dolu to streche trvá deväť sekúnd a nahor o dve dlhšie. Manipulovať s ňou môžete do rýchlosti 30 km/h. Len výhľad dozadu za veľa nestojí. Dve opierky hlavy v zajatí bezpečnostných oblúkov clonia, ako len vládzu.

Stabilná kapacita

K zadným sedadlám sa prepracujete po sklopení a odsunutí tých predných. Pritom pôvodné miesto si poctivo zapamätajú. Vzadu však komfort nečakajte.

Obe miesta na sedenie sú tvrdo čalúnené a operadlá situované takmer kolmo k smeru jazdy. No v kabriolete môžete byť radi, že sa vôbec zmestíte.

S priemernou postavou (180 cm) to bude v A3 tak akurát. Dva centimetre delia vaše kolená od operadiel predných sedadiel za predpokladu, že za volantom sedí v čítankovej polohe rovnako vysoký vodič.

    Najvýznamnejšie prvky štandardnej výbavy
    ABS, BAS, EBV, EDS, ESP, štyri airbagy, dvojzónová klimatizácia, poloautomatická plátenná strecha, elektricky ovládané okná a vyhrievané vonkajšie zrkadlá, audiosústava, vyhrievané dýzy ostrekovačov, výškovo nastaviteľné sedadlo vodiča, Easy Entry, v oboch rovinách nastaviteľný volant potiahnutý kožou, látkové poťahy, sedadiel, centrálne zamykanie s diaľkovým ovládaním, imobilizér, determálne sklá, neplnohodnotná rezerva, kompresor, šestnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, predné hmlovky... Najvýznamnejšie prvky doplnkovej výbavy
    Plnoautomatická plátenná strecha, palubný počítač, interiér v koži, športový podvozok, audiosystém Bose, navigačný systém, športové sedadlá, multifunkčný športový volant, vyhrievané predné sedadlá, adaptívne svetlomety, xenónové svetlomety, lyžiarsky tunel, alarm, vetrolam, parkovací systém, tempomat, sústava úložných priestorov, asistenčný systém rozbehu do kopca, hlavica radiacej páky v dreve, osemnásťpalcové disky kolies z ľahkých zliatin, príprava na telefón, športový balík S line...

A ďalšie dva vytvárajú potrebnú rezervu nad hlavou. Strecha je síce mäkká, ale s tvrdými rebrami výstuže. Prístup do batožinového priestoru aj jeho využiteľnosť komplikuje malé veko.

Ale 260-litrový objem stojí za pozornosť preto, lebo s rovnakou kapacitou môžete rátať pri zavretej aj otvorenej streche. A to je zásadná výhoda oproti všetkým systémom uloženia strechy zaberajúcim časť kufra.

Pritom batožinový priestor sa dá samostatne uzamknúť, a keď jeho objem predsa len nestačí, zadné operadlá delené v pomere 50 : 50 môžete sklopiť. Potom Audi A3 Cabriolet prepraví až 674 litrov. Nuž zmestí sa doň oveľa viac ako jeden golfový vak.

(Ne)verte počítaču

Nástupca úspešného motora 1,8 T 20V zo širokej ponuky koncernu Volkswagen sa akusticky prejavuje len veľmi striedmo. Až si kladiete otázku, či je vôbec rozumné, že športové auto nesprevádza dramatickejšie echo.

Lebo darmo, bez zvukovej kulisy vyznieva trochu sterilne. Pritom nie je nič ľahšie, ako zadovážiť si poriadny výfuk.

Ale vráťme sa k motoru. Výborne ťahá už od 1 700 otáčok a vitalitu si drží až do 6 500. Ak však potrebujete plynulo dokončiť predbiehanie, zvládne aj 7 000.

Žiadne turbo efekty, žiadne nakopnutia. Ťahá si konzistentne bez zaváhania. V teste akcelerácie ním vybavený kabriolet zdolal stovku 7,5 sekundy po štarte a namerali sme mu maximálnych 223 km/h.

Navyše, ak dokážete jazdiť s ľahkou nohou, ale aj s patričným rešpektom k rýchlostným limitom a s často zaradenou šestkou, potom je tento motor aj mimoriadne úsporný. Potvrdzuje to palubným počítačom vykázaná takmer neuveriteľná priemerná spotreba 7,2 l/100 km, odzrkadľujúca jazdu v zmiešaných podmienkach. Mimo mesta sa priemer pohyboval tesne nad šesť litrov.

Podmienečný zážitok

Pruženie A3 Cabrioletu patrí k tým tvrdším, hoci príplatková výbava obsahuje aj športový podvozok. Štandardne montované pneumatiky formátu 205/55 R16 charakteristiku pruženia zjemňujú.

Najmä ostré priečne nerovnosti dokážu celkom úspešne vyžehliť. Ani len nepocítite v podvedomí nutkanie vyhýbať sa výmoľom. Motor uložený vpredu a predný pohon vtláčajú prejazdu oblúkov zľahka nedotáčavý charakter.

Na technickej trati oceníte dobrú ovládateľnosť. Jazda s otvorenou strechou je príjemným zážitkom, ale len do rýchlosti 100 km/h. Potom už dojem kazia hlučné nápory vetra.

Tomu, kto sa nerád vzdáva oblohy nad hlavou, odporúčame načrieť do príplatkovej ponuky a dokúpiť si deflektor za predné sedadlá. Ten nepríjemné turbulencie odsunie na vyššiu rýchlostnú hladinu.

Skladacia strecha, vyrobená z kvalitných materiálov, izoluje od vonkajšieho hluku takmer rovnako dobre ako oceľová. Škoda len, že na nerovnej ceste jazdu práve so zavretou strechou sprevádza sporadické vŕzganie. Zrejme ho produkujú tesniace materiály na styku strechy a karosérie.

Odrádza aj fascinuje

Audi A3 Cabriolet je na dobrej ceste presadiť sa na pomerne úzkom trhu kabrioletov a roadsterov na Slovensku. Má na to všetko alebo takmer všetko, čo zaručuje úspech.

Dobrý rodokmeň, interesantný vzhľad, výkonný a relatívne úsporný motor, vyvážené jazdné vlastnosti a v nie poslednom rade prakticky riešenú skladaciu strechu. Aj cena je rozumne postavená, keď podlieza priameho, a pritom menej výkonného konkurenta BMW 118i Cabrio.

Faktom je, že v základnej cene Audi je len poloautomatické ovládanie strechy, v BMW si zas treba doplatiť automatickú klimatizáciu. Hendikepom Audi (ale aj BMW) môže byť akokoľvek kvalitná materiálová podstata skladacej strechy.

Tá bude v očiach časti menej športovo založených potenciálnych zákazníkov v porovnaní s oceľovou vždy len menej odolným plátnom. Ale tak to už býva. Čo jedného odrádza, iného fascinuje.

Hodnotenie

+ atraktívny exteriér s otvorenou strechou
+ dobrá ovládateľnosť
+ kultivovaný a relatívne úsporný motor
+ praktický kufor
+ široká ponuka doplnkovej výbavy
– dostatočný výhľad dozadu
– občasné vŕzganie v interiéri


Foto – Audi