Čo to vlastne je

Malé autá to nemajú smerom na východ Európy jednoduché. Nech sa cesty plnia čoraz viac a čoraz viac z nich uberajú cyklistické koalície, nadšenci peších zón a električiek, v skutočnosti sú autá stále väčšie. A na cestách ich pribúda rýchlym tempom. Dnes chce mať väčšina veľké SUV, aj keď nevie prečo. Možno kvôli susedom.

Taký malý Volkswagen up!, mimochodom vyrábaný na Slovensku, preto bojuje o svoje miesto na svete. Počas testu robili vodiči okolo mňa viac nepredvídateľných manévrov ako zvyčajne, častejšie mi skrížili cestu. A keď sa už aj predavačka v McDrive správala nezdvorilo, pochopil som, že vodiči malých áut to majú ťažké.

VW up! Zdroj: Ľuboš Mistrík

Ale up! im náročný život uľahčuje. Je postavený zvnútra von, najprv sa začal kresliť vnútorný priestor, až potom sa nejako obalil karosériou. Výsledkom je konštrukcia miniatúrneho MPV so štýlovými doplnkami. Na dĺžku má len 3,6 metra a na parkovisku obchodného centra ho nájdete len vďaka výraznej zlatej farbe.

Vnútri ako väčšie auto

Ale čo sa počíta, je vnútorný priestor. Tam malý Volkswagen pôsobí väčší. Vpredu sa sedí pohodlne a nikde nie je problém s priestorom, vzadu je to tesné najmä na nohy, ale krátku cestu do práce zvládnu aj dvaja dospelí. A kufor so základným objemom 251 litrov patrí medzi veľmi slušné v kategórii áut, kde je výhrou vôbec uložiť zopár plechoviek od piva.

VW up! Zdroj: Ľuboš Mistrík

Interiér je navrhnutý jednoducho, ale vzhľadom na veľký textúrovaný plast vpredu a s podsvietením a veľké možnosti individualizácie aj atraktívne. Jednoznačné koncernové prvky strieda snaha o hračkársky vzhľad. Kombinácia seriózneho a hravého Volkswagenu vyšla. Materiály sú tvrdé, ale na pohľad sa nezdajú vyslovene lacné.

Nemci šikovne vyriešili absenciu drahého multimediálneho systému jednoduchou a pritom vydarenou aplikáciou na smartfóny, kde si možno stiahnuť aj offline mapy celého sveta. Takto umožňuje prakticky zadarmo využívať všetky výhody drahého infotainmentu, nehovoriac o omnoho jednoduchších aktualizáciách. Aj preto prístrojovej doske dominuje sám osebe nepekný držiak na telefón.

VW up! Zdroj: Ľuboš Mistrík

Do mestského bludiska

Up! nemá ambície trestať superšporty na priesmykoch alebo predbiehať kolóny na okresných cestách. Hoci váži menej než tonu, malý trojvalcový motor s výkonom 75 koní je trochu málo a vyšší výkon by mu len prospel. Navyše nemá prakticky žiadny charakter a (ne)ťahá stále rovnako.

Nehovoriac o jednoznačne priznanom trojvalcovom zvuku pripomínajúcom trojvalcové začiatky. Okrem pekne dosiahnutej spotreby 5,4 litra na 100 kilometrov je samotný motor skôr sklamaním.

VW up! Zdroj: Ľuboš Mistrík

Potom to už ale pokračuje správne. Autíčko je komfortné aj na dlhé cesty, z diaľnice ho nesfúkne a nemá tendenciu lietať krížom krážom ani na rozbitom asfalte. Pôsobí dospelo a zároveň si v zákrutách ponecháva hravosť malého auta. A výhľady von sú výborné, namiesto objednania zadných parkovacích senzorov radšej zoberte partnerov na večeru.

Verdikt

Volkswagen našiel pre up! správnu kombináciu hravosti malého auta a vážnej tváre veľkého. Spravil z neho mestského bojovníka obohateného o štýlové doplnky a cenovka pritom ostáva na rozumnej úrovni. Pre väčší zážitok z jazdy a všestrannejšie použitie ale testovanému kusu chýba výkon. Inak je to výborné auto pre začiatočníka a na mestské presúvanie sa.

Plusy Mínusy
hravé jazdné vlastnosti chce to silnejší a kultivovanejší motor
slušný vnútorný priestor niektoré horšie materiály vnútri
možnosti individualizácie
pohodlie aj na dlhšie cesty

VW up! Zdroj: Ľuboš Mistrík

Technické údaje VW up!
Parameter Hodnota
Motor 1,0 benzín
Výkon (kW (k) pri ot/min) 55 (75) pri 6200
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 95 pri 3000-4300
Pohon predných kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 14.9
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) 4,9/3,8/4,2
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de n
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 251/959
Pohotovostná hmotnosť (kg) 940
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 3600/1645/1504
Cena (eur s DPH) úplný základ 8 350; tento kus 12 328