Hlavne sa nezahrabať
Kdesi uprostred tristo štvorcových kilometrov vojenských lesov na Záhorí známych aj ako slovenská Sahara, je totiž najdôležitejšie vôbec nezastaviť alebo si dobre rozmyslieť, kde. Niekedy aj pomyslenie na zaváhanie na plyne znamená koniec. Aj lepší offroad sa zasekne na bruchu do sekundy a pomôže mu len niekto väčší, silnejší a ešte offroadovejší. Ešte že mám podporu v podobe legendárneho Jeepa a monštruózneho G500 4x42.
Nový Amarok má dobre predpoklady ich ťažné oká nepotrebovať. Po facelifte dostal okrem množstva vylepšení poriadny motor. Kúpite ho len s trojlitrovým šesťvalcom, najvýkonnejší variant v pickupe má 224 koní, čo je aj prípad testovaného modrého kusu. Asi to nebola verejná akcia, ale určite ktosi niekde v centrále zobral všetky trojvalce sveta a následne ich pickup rozdupal v prach.
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Svetlá výška je 19 centimetrov, predný nájazdový uhol 28,2 stupňov, zadný 23,6, prechodový 20,1. Zatiaľ nejde o rekordné hodnoty, ale bočný náklon šialených 50 stupňov a 100-percentné stúpanie už ťažko nachádzajú medzi sériovými autami konkurenciu.
Skvelá zábava
Jazdiť v areáli na Záhorí s Amarokom je výborná zábava. Má samozrejme isté obmedzenia vyplývajúce z konštrukcie pickupu, najmä pri pohľade na previsy a mizernú svetlú výšku. Mám chuť niektorú z povaľujúcich sa protitankových striel využiť na nášľapné prahy znižujúce prejazdové uhly. Ale mimo tohto a najmä snahy nerozbiť v náročnom pieskovom prostredí pickup na kúsky (pozdravujem budúceho kupujúceho) zvláda všetko s prehľadom.
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Kríženie náprav nie je problém, Volkswagen len prehrabne štyrmi kolesami vďaka automatickému pohonu všetkých kolies a diferenciálu Torsen a dostane sa von z ťažkej situácie. Ak hrozí zapadnutie, treba ešte viac plynu a auto sa opäť vytiahne z pieskových kopcov do voľnej, ihličnatými lesami prevoňanej prírody.
Pre pickup šiel na to Volkswagen jednoducho a aj bežné SUV má offroadových režimov viac. Žiadna redukcia, len ukážkovo zohraný osemstupňový automat s motorom, ktorý má prvé stupne nastavené vyslovene na silu. Okrem toho už len voliteľná uzávierka zadného diferenciálu a asistent zjazdu z kopca. Jediný režim čo tu využívam sa volá ESP off.
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Nesmierne kultivovaný
Potom je tu asfaltová cesta, pre moderné pickupy čoraz prirodzenejšie prostredie. Amarok sa síce nezbavil poskakovania zadnej nápravy vzhľadom na jej jednoduchú konštrukciu a ľahkosť zadnej časti, s prehľadom je ale medzi najpohodlnejšími a dokáže prekonať aj niektoré tradičné SUV. Rovnako tak nesmierne kultivovaným chodom V6 od štartu až po akékoľvek vysoké rýchlosti. Jediný hluk je zvýšený aerodynamický šum.
Vnútri sa všetci cítia príjemne a na túto triedu majú dostatok miesta. Interiér je typický Volkswagen, čo sa týka kvality materiálov, vizuálu aj jednotlivých prvkov. Najvyššia výbava Aventura má bixenónové svetlá, slušne veľký displej infotainmentu, parkovacie senzory i výbornú cúvaciu kameru. A Volkswagen je ľahšie ovládateľný i manévrovateľný ako je tomu u konkurenciu. Čo ale rovnako ako plus hodnotím aj ako mínus, keďže od pickupu očakávam hrubosť a trochu nezdvorilosti.
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Ako rodinné auto teda možno Amarok využívať z pohľadu komfortu prakticky bez obmedzení, ložná plocha je v testovanom kuse schovaná pod šikovnou plastovou a uzamykateľnou roletou. Ocenia ju ale úplne inde ako pred rodinným domom – plocha je najširšia na trhu a europaleta sa priečne vojde aj medzi kolesá.
Osemstupňový automat prirodzene pomáha dosiahnutej spotrebe, keď už pri 60 km/h radí sedmičku. S novým šesťvalcom možno síce jazdiť niekde okolo 9 litrov, môj dosiahnutý priemer bol ale aj vďaka hodinám v ťažkom teréne bol 11 l/100 km.
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Verdikt
Že Amarok v areáli, kde chodia testovať dakarské špeciály nezvládol prejsť všetky prekážky, je azda jasné. Na druhej strane tu obstál so cťou aj s offroadovým drevom za volantom. Na ceste je pritom mimoriadne kultivovaný a rovnako ako odvezie náradie a miešačku, s podobnou radosťou za seba zapriahne až triapoltonový príves a povezie celú partiu k moru. Všetko zvláda s typickým nadhľadom dobrého Volkswagenu.
Plusy | Mínusy |
kultivovaný jazdný prejav V6 | nízka svetlá výška |
bočný náklon a stúpanie | absencia ťažných ôk |
jednoduchosť ovládania | |
doplnková výbava |
Volkswagen Amarok V6 Zdroj: Martin Rampáček
Technické údaje Volkswagen Amarok V6 Aventura | |
Parameter | Hodnota |
Motor | 3,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 165 (224) pri 3000-4500 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 550 pri 1400-2750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 7,9 |
Spotreba - mesto/mimo mesto/kombinovaná (l/100 km) | 8,6/7,3/7,8 |
Priemerná spotreba užívateľov podľa Spritmonitor.de | n |
Ložná plocha (m2) | 2,52 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 2095 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 5321/1954/1834 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 38 268; tento kus 59 506 |