Prekvapivo veľký
Na prvý pohľad je to viac Američan než Japonec. Natiahnutý úsmev, vysoká stavba a architektúra interiéru, to všetko vyhovuje najmä svetadielu známemu McDonaldom a Coca Colou. Rovnako poteší aj množstvo miesta vo všetkých smeroch a na všetkých sedadlách.
Z diaľky tak nepôsobí, ale keď sa k nemu priblížite a otvoríte dvere, je väčší než ste čakali. Sedíte vysoko a pred vami sa rozprestiera mohutná kapota s typickým Subaru nasávačom. Aj rozmerovo je Outback veľký, najmä jeho dĺžka cez 4,7 metra. Ale nebojte sa, k manévrovaniu pomáha cúvacia kamera.
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Duch Imprezy STI
Keď bude auto naleštené, budete sa cítiť trochu nepatrične, najmä v bordovej farbe. Ožije vtedy, keď ho zoberiete mimo hlavnú cestu, zaprášite a zablatíte. Subaru je stvorené na rýchlu jazdu po prašných cestách, cíti sa najlepšie vtedy, keď sa za ním valí kúdol prachu a letí vpred.
Pohon všetkých štyroch kolies, ktorý v tomto prípade nie je permanentný, funguje a na horšej ceste pripomína ducha legendárnej Imprezy STI. Samozrejme, pár stoviek koní chýba, ale schopnosť preletieť rozbité pole akosi samozrejme a čím rýchlejšie, tým lepšie, to je presne charakter STI. Výkon naftového boxera síce nedovolí veľké drifty, vybočenie zadku je ale cítiť a pri jazde na hrane si užijete aj malé kontra vtedy, keď systém pripojí aj zadnú nápravu. V spojení s prevodovkou CVT totiž Outback prichádza o symetrický pohon všetkých štyroch kolies. V praxi to ale takmer necítiť.
Outback je ale jazdným prejavom výnimočný, a okrem iných áut tejto značky, nenájdete na trhu nikoho, kto navádza ísť po rozbitej ceste takto rýchlo. A kto vás núti vymetať každú mláku a nechať sa zašpiniť. Ak vám vadia drobné škrabance od kamienkov a svoje auto každú sobotu leštíte, Subaru nie je pre vás.
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Vnútri nič nové
Keď sa s Outbackom naplno zabavíte na rozbitých cestách mimo asfaltu, dokážete mu odpustiť aj slabší interiér. A že bude čo odpúšťať – či už sú to prehnane tvrdé plasty, komplikované ovládanie autorádia, zastaraný ukazovateľ spotreby a dojazdu alebo nemožnosť otvoriť žiadne iné okno na doraz jedným stlačením okrem vodičovho. A na pripojenie telefónu cez Bluetooth mi nepomohol ani manuál a po pár minútach som to vzdal.
Čo naopak oceníte, je miesto. Môžete si natiahnuť všetky končatiny, nech sedíte vpredu alebo vzadu. Nad hlavou ostane priestor aj pre obrov a do dlhého kufra odložíte bicykel bez akýchkoľvek problémov. Aj stredná lakťová opierka vpredu je konečne veľká a keď si na ňu opriete lakeť, budete sa skutočne cítiť pohodlne.
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Slabý článok?
Bezstupňová automatická prevodovka CVT je predmetom častých diskusií a negatíva som čakal aj v praxi. Primárne totiž drží konštantné otáčky aj pri zrýchlení, čo evokuje nikdy nekončiaci monotónny hukot.
Skutočnosť je lepšia. CVT dokáže vytočiť motor a odraďovať po stupňoch podobne ako tradičné automatické prevodovky, hoci aj s dvoma spojkami. Otravné hučanie síce zažijete, ale len v minime prípadov a najmä pri prehnane ekonomickej jazde, kedy nepotrebujú otáčky výraznejšie rásť ani pri zrýchľovaní. Vo väčšine prípadov ale funguje tento automat dobre a nemáte potrebu ho meniť.
Horšie je to spotrebou, ktorú pravdepodobne práve prevodovka vyháňa nahor. Boxer diesel je totiž známy lepšími číslami, a napríklad vyšší a väčší Forester (hoci o niečo ľahší) s manuálom dosiahol pred pár týždňami v TREND.sk teste kombinovaný priemer 6,8 litra na 100 km. Porovnateľné podmienky zvládol Outback s číslovkou 7,4. Nie je to veľký rozdiel, ale na dojazde na plnú nádrž sa už prejaví.
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Chlapský pocit
Radenie stupňov je, podobne ako pri manuálnych prevodovkách Subaru práca pre chlapa. Masívnu páku treba do jednotlivých režimov poriadne zaradiť a pri manévrovaní na parkovisku budete cítiť buchnutie, ako tam daný stupeň zapadol.
To všetko spolu s odozvou pedálov a tuhým riadením pridáva chlapský pocit, čo je už pri tejto značke dobrým zvykom. Všetky ovládače, dvere a veko kufra vyžadujú silu, a to v dnešnej dobe krehkých elektronických zariadení len tak nezažijete.
Pruženie je možno aj vďaka veľkosti naladené výborne. Outback si razí cestu vpred bez ohľadu na počasie a kvalitu povrchu, pocit z jazdy je ťažko opísateľný a odlišný od konkurencie. Nebojíte sa dier ani toho, či vám prístupovú cestu na chatu do rána pokryje snehová lavína alebo zosuv pôdy a storočná voda. Viete, že toto auto to jednoducho zvládne. A komfort jazdy je bezproblémový aj na dlhé vzdialenosti, k čomu prispieva minimálny hluk v kabíne pri diaľničných rýchlostiach.
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Verdikt
Outback netreba vnímať cez dizajn, interiér alebo poslabšie multimediálne hračky na palube. Keď si doň sadnete na autosalóne, môžete byť sklamaní. Nie je ani lacný, v tejto verzii presahuje 40-tisíc eur, a to už je teritórium zvučnejších mien. Vezmite ale Outback do skutočného nehostinného sveta, na rozbitú cestu napríklad v okolí štrkových jazier alebo do ťažšieho terénu a dá vám zážitok, aký inde nedostanete. Toto je skutočný crossover, ktorý sa nebojí ani konca sveta.
Plusy | Mínusy |
priestranný interiér | vyššia spotreba kvôli CVT |
pohon 4x4 | ovládanie rádia a malý displej |
pocit z jazdy a mohutnosť | jednoduchý interiér |
dostatok odkladacích priestorov | |
odhlučnenie |
Subaru Outback 2.0 D CVT Zdroj: Ľuboš Mistrík
Technické údaje Subaru Outback 2.0D CVT | |
Motor | 2,0 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 110 (150) pri 3600 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 350 pri 1600-2400 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 9,7 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 7,6/5,6/6,3 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | n |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá(l) | 526/1726 |
Pohotovostná hmotnosť (kg) | 1624 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4790/1820/1605 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 36 990; tento kus 42 490 |