Pravda, robiť špeciálnu edíciu malého nenápadného auta, ktorého hlavnou úlohou je lacno a s čo možno najväčším priestorom a pohodlím prepraviť ľudí, je trochu čudné. Spočíva najmä v žltých zrkadlách, ktoré sú rovnako malé a teda nepraktické ako predtým a v niekoľkých nápisoch. Zaujímavejšia je kombinácia výbavy a cenovky, ktorá robí túto verziu atraktívnejšou.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
A hoci viac než 17-tisíc eur s daňou za tento kus sa môže zdať veľa, existuje vôbec konkurencia? Duster je v meste obratný, vnútri naopak relatívne priestranný a na rozbitej ceste pohodlný. Jasné, je trochu uskákaný, hlučný, interiérové plasty sú tvrdé a vo finančnom dištrikte Singapuru si naň budú ukazovať prstom. Ale vezmite ho do terénu a budete sa baviť ako dávno nie.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Pár čísel, sústreďte sa. Duster s pohonom všetkých štyroch kolies má svetlú výšku 21 cm, predný nájazdový uhol 29 stupňov, zadný 35 a prechodový 23. Pre porovnanie – legendárny a tiež zamilovania sa hodný pickup Ford Ranger má tieto hodnoty na úrovni 23, 28, 28 a 25.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Ale čísla neukážu skutočný zážitok. Duster je malý, váži len 1 300 kg, čo je minimálne o pol tony menej ako tradičné SUV, ľahko sa s ním manévruje a má veľmi krátky prvý prevodový stupeň. Vlastne, aj ďalšie štyri sú krátke, v meste veľmi rýchlo radíte štyri a päť. Na výtlkoch si budete pochvaľovať pohodlné pruženie.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Z križovatky sa rozbiehate na dvojke, ale v teréne jednotku oceníte, je tu namiesto redukcie. Pohon si možno prepínať otočným ovládačom v troch režimoch – všetko dopredu, automatické rozdeľovanie a uzamknutie. A funguje to, Dacia sa hravo škriabe nahor stúpaniami, veselo vyhadzuje jedno koleso do vzduchu za druhým, a keď ju to omrzí, schová sa za stromy, kde sa s veľkým offroadom nevojdete.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Verdikt
Nemá imidž, je malá, plasty vnútri máte chuť rozmočiť, aby aspoň trochu zmäkli. Je trochu hlučnejšia na diaľnici, má malé spätné zrkadlá a trúbi sa tlačidlom na ľavej páčke pod volantom. Ale Dacia Duster ponúka len to, čo naozaj treba na prepravu, je to esencia automobilizmu. Spolu s úsporným naftovým motorom, ktorého spotreba bude medzi 6 a 7 litrami na 100 km v závislosti od množstva terénu si ju môžete užiť dlhé stovky kilometrov.
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Najväčšiu charizmu má v teréne, takmer hocijako ťažkom. Zoberte ju do náročného členitého prostredia pokrytého ľubovoľným povrchom, stúpaniami a klesaniami a dostane sa vám pod kožu. Keby mohla, vytrhá všetok asfalt a nechá na svete len poľné cesty. Kúpiť si ju bez pohonu 4x4 a jazdiť s ňou len po meste je neúcta k jej tvorcom. Blackstorm alebo neBlackstorm, vytiahnite ju každý víkend do blata a štrku a vyčarí vám úsmev.
Plusy | Mínusy |
skutočné terénne schopnosti | lacno pôsobiaci interiér |
priestrannosť | do mesta krátka prevodovka |
kompaktné rozmery | malé spätné zrkadlá |
kvalita jazdy na rozbitých cestách | vyšší hluk na diaľnici |
slušná spotreba | na navigáciu dobre nevidno, je umiestnená nízko |
Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion
Technické údaje Dacia Duster Blackstorm 1,5 dCi 4x4 | |
Motor | 1,5 diesel |
Výkon (kW (k) pri ot/min) | 80 (109) pri 4000 |
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) | 240 pri 1750 |
Pohon | všetkých kolies |
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) | 12.9 |
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) | 5,7/5,0/5,2 |
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de | 6.49 |
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) | 408/1570 |
Prevádzková hmotnosť (kg) | 1325 |
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) | 4315/1821/1634 |
Cena (eur s DPH) | úplný základ 9 990; najlacnejšie 4x4 12 790; tento kus 17 340 |