Pravda, robiť špeciálnu edíciu malého nenápadného auta, ktorého hlavnou úlohou je lacno a s čo možno najväčším priestorom a pohodlím prepraviť ľudí, je trochu čudné. Spočíva najmä v žltých zrkadlách, ktoré sú rovnako malé a teda nepraktické ako predtým a v niekoľkých nápisoch. Zaujímavejšia je kombinácia výbavy a cenovky, ktorá robí túto verziu atraktívnejšou.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

A hoci viac než 17-tisíc eur s daňou za tento kus sa môže zdať veľa, existuje vôbec konkurencia? Duster je v meste obratný, vnútri naopak relatívne priestranný a na rozbitej ceste pohodlný. Jasné, je trochu uskákaný, hlučný, interiérové plasty sú tvrdé a vo finančnom dištrikte Singapuru si naň budú ukazovať prstom. Ale vezmite ho do terénu a budete sa baviť ako dávno nie.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Pár čísel, sústreďte sa. Duster s pohonom všetkých štyroch kolies má svetlú výšku 21 cm, predný nájazdový uhol 29 stupňov, zadný 35 a prechodový 23. Pre porovnanie – legendárny a tiež zamilovania sa hodný pickup Ford Ranger má tieto hodnoty na úrovni 23, 28, 28 a 25.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Ale čísla neukážu skutočný zážitok. Duster je malý, váži len 1 300 kg, čo je minimálne o pol tony menej ako tradičné SUV, ľahko sa s ním manévruje a má veľmi krátky prvý prevodový stupeň. Vlastne, aj ďalšie štyri sú krátke, v meste veľmi rýchlo radíte štyri a päť. Na výtlkoch si budete pochvaľovať pohodlné pruženie.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Z križovatky sa rozbiehate na dvojke, ale v teréne jednotku oceníte, je tu namiesto redukcie. Pohon si možno prepínať otočným ovládačom v troch režimoch – všetko dopredu, automatické rozdeľovanie a uzamknutie. A funguje to, Dacia sa hravo škriabe nahor stúpaniami, veselo vyhadzuje jedno koleso do vzduchu za druhým, a keď ju to omrzí, schová sa za stromy, kde sa s veľkým offroadom nevojdete.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Verdikt

Nemá imidž, je malá, plasty vnútri máte chuť rozmočiť, aby aspoň trochu zmäkli. Je trochu hlučnejšia na diaľnici, má malé spätné zrkadlá a trúbi sa tlačidlom na ľavej páčke pod volantom. Ale Dacia Duster ponúka len to, čo naozaj treba na prepravu, je to esencia automobilizmu. Spolu s úsporným naftovým motorom, ktorého spotreba bude medzi 6 a 7 litrami na 100 km v závislosti od množstva terénu si ju môžete užiť dlhé stovky kilometrov.

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Najväčšiu charizmu má v teréne, takmer hocijako ťažkom. Zoberte ju do náročného členitého prostredia pokrytého ľubovoľným povrchom, stúpaniami a klesaniami a dostane sa vám pod kožu. Keby mohla, vytrhá všetok asfalt a nechá na svete len poľné cesty. Kúpiť si ju bez pohonu 4x4 a jazdiť s ňou len po meste je neúcta k jej tvorcom. Blackstorm alebo neBlackstorm, vytiahnite ju každý víkend do blata a štrku a vyčarí vám úsmev.

Plusy Mínusy
skutočné terénne schopnosti lacno pôsobiaci interiér
priestrannosť do mesta krátka prevodovka
kompaktné rozmery malé spätné zrkadlá
kvalita jazdy na rozbitých cestách vyšší hluk na diaľnici
slušná spotreba na navigáciu dobre nevidno, je umiestnená nízko

Dacia Duster Blackstorm 4x4 1,5 dCi Zdroj: Imagine Motion

Technické údaje Dacia Duster Blackstorm 1,5 dCi 4x4
Motor 1,5 diesel
Výkon (kW (k) pri ot/min) 80 (109) pri 4000
Krútiaci moment (Nm pri ot/min) 240 pri 1750
Pohon všetkých kolies
Zrýchlenie - 0 na 100 km/h (s) 12.9
Spotreba - mesto/mimo mesta/kombinovaná (l/100 km) 5,7/5,0/5,2
Priemerná spotreba podľa Spritmonitor.de 6.49
Objem kufra - základ/sklopené sedadlá (l) 408/1570
Prevádzková hmotnosť (kg) 1325
Rozmery - dĺžka/šírka/výška (mm) 4315/1821/1634
Cena (eur s DPH) úplný základ 9 990; najlacnejšie 4x4 12 790; tento kus 17 340